سفیر و نماینده دائم کشورمان با اشاره به اینکه ایران در این فرآیند بسیار شفاف عمل کرده است، از خروج آمریکا از برجام و اعمال تحریم‌های یکجانبه نه تنها بر جمهوری اسلامی ایران بلکه بر سایر کشورهایی که خواهان پایبندی به تعهدات خود ذیل قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل هستند، ابراز تأسف جدی کرد.

به گزارش جماران؛ نماینده دائم کشورمان در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اقدام ایران در افزایش ذخایر اورانیوم را کاملا طبق برجام خواند و گفت:اکنون نوبت اروپاست تا اگر به سرنوشت توافق علاقمند است، اقدامات عملی جدی برای حفظ آن بردارد.

کاظم غریب آبادی سفیر و نماینده دائم کشورمان در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با اشاره به گزارش امروز (دوشنبه) یوکیا آمانو مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره عبور ایران از سطح مقرر شده برای ذخایر اورانیوم غنی شده در برجام،  اظهار داشت: همانگونه که در بیانیه شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران نیز تأکید شده بود، ایران در راستای استیفای حقوق خود، مطابق بندهای ٢۶ و ٣۶ برجام، از 8 می ٢٠١٩ اقداماتی را برای اعاده بخشی از تعادل به برجام، اتخاذ کرده است.

سفیر و نماینده دائم کشورمان با اشاره به اینکه ایران در این فرآیند بسیار شفاف عمل کرده است، از خروج آمریکا از برجام و اعمال تحریم‌های یکجانبه نه تنها بر جمهوری اسلامی ایران بلکه بر سایر کشورهایی که خواهان پایبندی به تعهدات خود ذیل قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل هستند، ابراز تأسف جدی کرد.

وی ابراز امیدواری کرد که جامعه بین المللی در مقابل این رفتار قلدرمأبانه در روابط بین‌المللی متحد شود و نگذارد بارقه امیدی که برای دیپلماسی و چندجانبه گرایی در عصر نوین باقیمانده است، رو به خاموشی برود.

نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تأکید کرد که ورود ایران به مذاکرات هسته‌ای و پیوستن به توافق برجام، همراه با «حسن نیت» بوده و در این راستا، به طور کامل و جامع به اجرای تعهداتش پایبند بوده است و این موضوع 15 بار در طول سال‌های گذشته توسط مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی مورد تأیید قرار گرفته است. 

غریب آبادی افزود: اکنون نوبت اروپاست تا اگر به سرنوشت برجام علاقمند است، اقدامات عملی جدی برای حفظ آن بردارد. در صورتی که این کشورها (اروپایی‌ها) به تعهدات خود به ویژه در رابطه با مسائل مالی و خرید نفت عمل کنند، اقدامات ایران نیز متناسب با آن، قابل بازگشت خواهد بود.

به گزارش فارس، یک منبع آگاه  امروز (دوشنبه) در گفت‌وگو با خبرنگار گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس اعلام کرد که ذخایر اورانیوم غنی شده 3.67 درصد ایران از 300 کیلوگرم عبور کرد و افزود: «امروز (دوشنبه) بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بعد از توزین روز چهارشنبه هفته گذشته، مجددا وزن تولید مواد غنی شده ایران را اندازه‌گیری کردند و ذخایر ایران از سقف 300 کیلوگرم عبور کرده است.»

پس از آن هم محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران این خبر (+) را تأیید کرد و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز عبور ذخائر اورانیوم 3.67 درصدی ایران از سقف 300 کیلوگرم مشخص‌شده در «برنامه جامع اقدام مشترک» (برجام) را تأیید کرد.

برطبق بند هفت برجام،  ایران متعهد شده بود که طی مدت 15 سال و همچنان که به طور تدریجی به سمت رسیدن به استانداردهای بین ‌المللی کیفیت برای سوخت تولیدی در ایران حرکت می‌‌کند، ذخایر اورانیوم خود را به 300 کیلوگرم هگزافلوراید اورانیوم غنی شده تا 3.67 درصد یا معادل آن در سایر اشکال شیمیایی محدود کند. از سوی دیگر براساس برجام جمهوری اسلامی ایران مقید بود تا 15 سال میزان ذخایر آب سنگین را به 130 تن محدود کند. در همین زمینه سید عباس عراقچی 18 اردیبهشت ماه در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری عنوان کرد: ایران امروز اعلام کرد دیگر به این محدودیت قائل نیست و ما دیگر هیچ محدودیتی برای میزان ذخایر خود قائل نیستیم. اینکه ذخایر به چه مراحلی می‌رسد و چه میزان افزایش می‌یابد، دست خودمان است، با توجه به ظرفیت‌های فنی، نیازها و تعاملات دیپلماتیک در عرصه عمل تصمیم می‌گیریم که با چه سرعتی مواد و ذخایر خود را افزایش دهیم.

بهروز کمالوندی معاون امور بین‌الملل، حقوقی و مجلس و سخنگوی سازمان انرژی اتمی روز دوشنبه 27 خرداد ماه در محل تأسیسات آب سنگین اراک در جمع خبرنگاران گفت: «از زمان اعلام چهار برابر شدن ظرفیت تولید اورانیوم ۳.۶۷ درصد، تولید آن مجددا در روزهای اخیر افزایش یافته است. به نحوی که امروز خدمت شما اعلام می‌کنم اگر شمارش معکوس را از ۱۰ شروع کنیم از امروز به مدت ۱۰ روز (۲۷ ژوئن/ ششم تیر) ما از سقف ۳۰۰ کیلو اورانیوم غنی شده ۳.۶۷ عبور خواهیم کرد و نه تنها عبور خواهیم کرد، بلکه افزایش تولید به شدت بالا خواهد رفت و بعد از عبور از ۳۰۰ کیلو، سرعت افزایش اورانیوم غنی شده با غنای ۳.۶۷ را بیشتر خواهیم کرد.»

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.