آمریکا و سه متحد شکست‌خورده‌اش که در این اجلاس منزوی‌شده بودند، حتی با طرح موضوعات غیر مرتبط نیز نتوانستند فضای مثبت و سازنده شورای حکام را تحت تاثیر قرار دهند.

به گزارش جماران؛ برغم سیاه نمایی آمریکا و متحدان شکست‌خورده‌اش درنشست روز پنجشنبه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی وین درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران، اکثر قریب به اتفاق کشورها ضمن محکوم کردن خروج آمریکا از برجام، پایبندی ایران به برجام را تحسین کردند.

در جریان نشست دوره‌ای شورای حکام درخصوص بررسی راستی آزمایی اجرای برجام، بیش از ٣٠ کشور سخنرانی کردند. اکثریت قریب به اتفاق کشورها بر ضرورت حفظ برجام تاکید و خروج آمریکا را از آن محکوم کردند. 

این کشورها همچنین پایبندی ایران به تعهداتش تحت برجام را تحسین کرده و از تمامی طرف‌ها خواستند تا به اجرای کامل تعهدات خود تحت برجام بپردازند. 

در این میان آمریکا و سه متحد شکست‌خورده‌اش که در این اجلاس منزوی‌شده بودند، حتی با طرح موضوعات غیر مرتبط نیز نتوانستند فضای مثبت و سازنده شورای حکام را تحت تاثیر قرار دهند. 

برخی کشورها نیز به طرح موضوعات غیرهسته‌ای از سوی این چهار کشور اعتراض کرده و از جمله ونزوئلا با قطع سخنان سفیر آمریکا،از رییس شورای حکام خواست تا به این کشور تذکر دهد که در راستای موضوع اجلاس صحبت کند و این نشست را سیاسی نکند. 

کاظم غریب آبادی، سفیر و نماینده دائم کشورمان نزد سازمان ملل و سایر سازمان های بین‌المللی مستقر در وین، نیز در این نشست، در پاسخ به اظهارات بی اساس و بی ربط تعداد اندکی از کشورها در نشست شورای حکام ، اظهار داشت:مایه تأسف عمیق است که برخی‌ها تلاش دارند تا این نهاد مهم را از مسئولیت اصلی خود خارج کنند. 

وی با اشاره به ادعاهای عربستان و امارات در رابطه با مداخله در امور کشورهای منطقه، تروریسم و رفتار مخرب ایران، به فهرستی از فعالیت‌های اخیر این کشورها در منطقه از جمله احداث و تأمین مالی بسیاری از مراکز تندروی مذهبی توسط این دو کشور در بسیاری از کشورها در سراسر جهان و تبلیغ وهابیسم که از لحاظ تئوری دینی پدرخوانده همه تروریست ها درگذشته و حال به شمار می رود اشاره کرد.

غریب آبادی افزود: از دیگر فعالیت های این دو کشور می توان به ایجاد القاعده، گروهی که عامل حادثه 11 سپتامبر بوده است و هنوز هم در بسیاری از مناطق در خاورمیانه و آفریقا فعال هستند، ایجاد یک گروه شبه نظامی در عراق برای مقاصد خاص علیه مردم و دولت این کشور که بعدا تبدیل به داعش شد و تقریبا تمام مناطق سوریه و عراق را تخریب کرد، تحمیل سه سال جنگ بر مردم یمن که موجب بروز اوضاع رقت‌انگیز شده است، به‌طوری‌که سازمان های بشردوستانه برای کمک‌رسانی فریاد می زنند، ولی به گوش‌های کر منجر می‌شود، به عنوان اسنادی دیگر از جنایت های این کشورها توجه کرد. 

وی همچنین به اقدامات دیگری همچون نخست‌وزیر یک کشور گروگان گرفته می شود، مجبور به استعفاء می‌شود و اوضاع بحرانی برای آن کشور ایجاد می‌شود؛ گروهی از تروریست های دولتی به یک کشور دیگر اعزام می‌شوند تا به‌طور وحشیانه یک شهروند آن کشور را سلاخی کنند، که البته پیشرفت تمدنی عربستان در تغییر شمشیر به اره قابل توجه است؛ کشتن هزاران مسلمان در مراسم حج بدون پیگرد قضایی مجرمان اشاره کرد. 

وی افزود: ما درک می کنیم که برای جبران ماجراجوئی‌های شکست‌خورده این کشورها در جبهه‌های مختلف در منطقه، آن‌ها شدیدا تلاش دارند تا توجه جامعه بین‌المللی را از واقعیت‌های میدانی منحرف کنند.

سفیر و نماینده دائم کشورمان در واکنش به ادعاهای بی اساس هیئت آمریکایی علیه کشورمان نیز گفت: قابل توجه است که برجام یک توافق در رابطه با حوزه تمرکزی خاص بوده است که صرفا موضوع هسته‌ای را پوشش می دهد و هرگونه تلاش برای ایجاد ارتباط بین این موضوع با موضوعات دیگر، از جمله مسائل منطقه‌ای بی فایده و محکوم‌به شکست است. 

وی همچنین اظهارنظرهای مخرب آمریکا و برخی از متحدان شکست‌خورده‌اش در منطقه علیه این توافق را در تضاد با حمایت اکثریت قاطع کشورهای عضو آژانس در حفظ و اجرای برجام به عنوان نمونه‌ای موفق از چندجانبه گرایی دانست.

نماینده دائم کشورمان همچنین برای رسیدن به درک مشترک درخصوص ماهیت واقعی رفتار آمریکا در سراسر جهان، به چند نمونه از جمله اینکه آمریکا به بهانه تضمینی برای امنیت ملی خود، سلاح‌های هسته‌ای در اختیار دارد، از آن استفاده کرده و دیگران را به استفاده از آن به عنوان یک جنگ افزار تهدید می‌کند؛ این آمریکاست که با حمایت همه جانبه خود از رژیم صهیونیستی ، مانع درازمدت در مسیر ایجاد منطقه آزاد عاری از سلاح‌های هسته‌ای در خاورمیانه شده است، اشاره کرد.

وی همچنین گفت : این آمریکاست که تندروها و تروریست ها را در منطقه خاورمیانه ایجاد و حمایت کرده ؛ این آمریکاست که اکثر تحریمهای یک جانبه علیه دیگر کشورها را به عنوان ابزاری برای اخاذی های سیاسی اعمال می‌کند؛ این آمریکاست که شماری از نظام های سیاسی را در سراسر جهان با مداخله مستقیم یا غیرمستقیم سرنگون کرده است؛ این آمریکاست که با فاصله زیاد،تأمین‌کننده سلاح به مناطق مستعد برای جنگ، به‌ویژه به دیکتاتورها به بهای قربانی کردن به‌اصطلاح ارزش هایش می باشد؛ این آمریکاست که صدها پایگاه نظامی در سراسر جهان دارد که در برخی از آنها سلاح‌های تاکتیکی هسته‌ای مستقر می‌باشد؛ و این آمریکاست که در منطقه خلیج فارس هزاران مایل دورتر از سرزمین اصلی‌اش حضور نظامی دارد و بر تنش و بی‌ثباتی در منطقه می‌دمد.

غریب آبادی افزود که این موارد، صرفا نگاهی مختصر به زندگی واقعی ماست، در حالی که از سوی دیگر ایران هرگز به دنبال سلاح‌های کشتار جمعی نبوده است، خود قربانی استفاده از چنین سلاح‌هایی بوده است، هرگز به‌اندازه طول عمر کل آمریکا به کشوری حمله نکرده است، عامل اصلی ثبات بخشیدن در منطقه به شمار می رود، خود قربانی تروریسم دولتی و غیردولتی بوده ، و در خط مقدم مبارزه با تروریسم قرار دارد.

وی در پاسخ به اطلاعات گمراه‌کننده و ساختگی ارائه‌شده توسط رژیم صهیونیستی نیز مجددا به این نکته اشاره کرد که مدیر کل آژانس 13 بار به صراحت به شورای حکام اعلام داشت که تعهدات هسته‌ای ایران ذیل برجام بطور کامل اجراء شده است. 

نماینده کشورمان با اشاره به سوابق ادعاهای کذب مطرح‌شده در چند دهه اخیر علیه کشورمان، اظهار داشت که این ادعاهای بی اساس، جهت ایجاد اختلال در کار حرفه‌ای این نهاد مهم است. 

در این راستا، وی به مذاکرات و نقشه راه توافق شده بین ایران و آژانس در سال های 2014 و 2015 اشاره کرد و گفت که در گزارش پایانی مدیرکل به شورای حکام در 15 دسامبر 2015، به‌صراحت آمده است که هیچ نشانه معتبری از فعالیت‌های مرتبط با توسعه وسایل انفجاری هسته‌ای در ایران وجود ندارد و آژانس، هیچ نشانه معتبری از انحراف مواد هسته‌ای به جنبه‌های احتمالی نظامی مشاهده نکرده است و بر این اساس، این ادعاها در 15 دسامبر 2015 از سوی شورای حکام مختومه اعلام شد.

وی ادعاهای بی‌شرمانه مطرح‌شده از سوی رژیم صهیونیستی را تلاشی برای مخفی کردن سوابق وحشتناک این رژیم در عدم پایبندی‌اش به هنجارها و قواعد عدم اشاعه‌ای بین‌المللی مرتبط دانست و به اظهارات مدیرکل آژانس بعد از اظهارات سخیف نخست‌وزیر آن رژیم در نشست سال جاری مجمع عمومی سازمان ملل اشاره کرد که گفته بود، آژانس بازرسی‌های مربوط به دسترسی تکمیلی را که پس از فاصله کوتاه زمانی بعد از درخواست صورت می‌گیرد، نسبت به همه مکان‌هایی که لازم به بازدید بود، انجام داده است و هیچ اطلاعات ارائه‌شده را با توجه به ظاهر آن قضاوت نمی‌کند و استقلال آژانس در ارتباط با اجرای فعالیت‌های مرتبط با راستی آزمایی، برای اعتبار آن بسیار حیاتی است. 

نماینده کشورمان در انتها افزود که رژیم کودک کش اسرائیل با این تلاش های بی‌منطق، نمی‌تواند برنامه تسلیحاتی هسته‌ای خود را، که تهدیدی واقعی برای صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی است، مخفی کند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.