غریب‌آبادی گفت: جهان شاهد یک پدیده بسیار منحصربه‌فرد است و آمریکا نه‌تنها بی‌شرمانه از اجرای تعهداتش بر اساس قطعنامه ۲۲۳۱ خودداری می‌کند، بلکه به طور جسورانه و خودخواهانه، دیگر کشورها را مجبور می‌کند تا از آن تبعیت کنند. تحریم‌ها و اقدامات اعمال‌شده از سوی آمریکا، به طور خاص برای «تأثیرگذاری منفی مستقیم بر روابط اقتصادی با ایران» از طریق تهدید و ارعاب کشورهای ثالث و سایر کشورها برای تبعیت از جاه‌طلبی‌های سیاسی آن است.

به گزارش جماران؛ سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل و سایر سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین، در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: در صورت عدم جبران وضعیت موجود، ایران گزینه‌های خود را طبق برجام در اختیار دارد.

کاظم غریب‌آبادی پنجشنبه (۱ آذر) اظهار کرد: حمایت وسیع کشورها برای تداوم اجرای برجام توسط همه طرف‌ها با وجود خروج یک‌جانبه یک عضو از این توافق، که بطور خودسرانه و مستکبرانه به دیگران نیز برای خروج از این توافق فشار می‌آورد، قابل توجه است.

نماینده دائم ایران نزد آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با اشاره به گزارش اخیر مدیرکل آژانس در پرتو قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد، افزود: در این گزارش آمده است که «از ۱۶ ژانویه ۲۰۱۶ (روز اجرایی شدن برجام) آژانس توانسته است اجرای تعهدات هسته‌ای ایران را در انطباق با برجام و سازگار با رویه‌های استاندارد پادمانی آژانس به طور بی‌طرفانه و هدفمند، راستی‌آزمایی کند».

وی خاطرنشان کرد: در این گزارش، مدیرکل برای سیزدهمین‌بار، پایبندی ایران به توافق هسته‌ای را مورد تأیید قرار داده و آژانس توانسته اظهارنامه‌های ایران در ارتباط با پروتکل الحاقی را مورد ارزیابی قرار دهد و دسترسی‌های تکمیلی تحت پروتکل الحاقی به سایت‌ها و مکان‌هایی در ایران که نیاز به بازدید بود، به عمل آورده است. این گزارش، برای چندمین‌بار تأیید می‌کند که همکاری به موقع و فعالانه ایران در ارائه اینگونه دسترسی‌ها، اجرای پروتکل الحاقی را تسهیل کرده و اعتماد را ارتقا بخشیده است.

سفیر کشورمان همچنین اظهار کرد: بسیار گفته شده است که این توافق از لحاظ مشارکت، یک توافق چندجانبه و از بعد تعهدات، یک توافق دوجانبه است و دامنه، مفاد و چارچوب زمانی آن از توازن بسیار حساس برخوردار است که مذاکره شده و توافق چندجانبه حاصل شده است، به طوری که طی قطعنامه ۲۲۳۱ مورد تصویب شورای امنیت سازمان ملل متحد نیز قرار گرفت و از همه کشورها، سازمان‌های منطقه‌ای و بین‌المللی می‌خواهد تا از اجرای برجام حمایت کنند و از اقداماتی که موجب تضعیف آن می‌شود، خودداری کنند. اما، در توهین و تحقیری آشکار به جامعه بین‌المللی، اقدامات و تحریم‌های یکجانبه و غیرقانونی اخیر آمریکا، به طوری فاحش و در کمال بی‌احترامی، قطعنامه مذکور را نادیده می‌گیرد.

غریب‌آبادی ادامه داد: جهان شاهد یک پدیده بسیار منحصربه‌فرد است و آمریکا نه‌تنها بی‌شرمانه از اجرای تعهداتش بر اساس قطعنامه ۲۲۳۱ خودداری می‌کند، بلکه به طور جسورانه و خودخواهانه، دیگر کشورها را مجبور می‌کند تا از آن تبعیت کنند. تحریم‌ها و اقدامات اعمال‌شده از سوی آمریکا، به طور خاص برای «تأثیرگذاری منفی مستقیم بر روابط اقتصادی با ایران» از طریق تهدید و ارعاب کشورهای ثالث و سایر کشورها برای تبعیت از جاه‌طلبی‌های سیاسی آن است.

وی افزود: این تحریم‌ها و فشارها، غیرقانونی است و با قواعد تثبیت شده مندرج در منشور سازمان ملل و پذیرفته شده توسط جامعه بین‌المللی، از جمله برابری حاکمیتی کشورها، عدم مداخله و عدم دخالت در امور داخلی کشورها و آزادی تجارت و ناوبری بین‌المللی مغایرت دارد.

نماینده دائم کشورمان، در ادامه بر اصل عدم استفاده یا تهدید به استفاده از زور در روابط بین‌الملل و حل و فصل مسالمت‌آمیز مناقشات به عنوان سنگ بنای چندجانبه‌گرایی تأکید و اظهار کرد: هیچ کشور یا گروهی از کشورها، صلاحیت محروم کردن سایر کشورها از حقوق قانونی‌شان به بهانه ملاحظات سیاسی را ندارند.

وی اقدامات اجباری و یکجانبه آمریکا را مغایر با قرار موقت ۳ اکتبر ۲۰۱۸ دیوان دادگستری بین‌المللی، که با اجماع صادر شد، دانست و گفت: ایالات متحده به عنوان کشوری که این تحریم‌های یکجانبه را علیه ایران اعمال می‌کند، تعهد الزام‌آور برای اجتناب از هر اقدامی که باعث وخامت اوضاع نزد دیوان شود، دارد.

غریب‌آبادی همچنین افزود: تحریم‌ها همیشه به مردم عادی ضرر می‌زند، ولی تحریم‌ها به ندرت موجب تغییر سیاست‌ها می‌شود و مردم را به پشت میز مذاکره برنخواهد گرداند. در واقع، تحریم‌های اعمال شده از سوی آمریکا علیه ایران، عزم مردم را برای مقاومت در برابر این تحریم‌ها تقویت کرده است. رفتار غیرمسئولانه آمریکا، یک پاسخ دسته‌جمعی از سوی جامعه بین‌المللی برای حمایت از حکومت قانون و جلوگیری از تضعیف دیپلماسی و حمایت از چندجانبه‌گرایی را می‌طلبد.

وی ضمن تقدیر از حمایت قوی به عمل آمده از برجام توسط اکثریت قاطع کشورهای عضو، افزود: اگر قرار است برجام پابرجا بماند و به حیات خود ادامه دهد، اقدامات عملی مناسب برای تضمین برد - برد بودن این توافق باید صورت پذیرد و این به معنای آن است که اگرچه ایران به مواضع و حمایت قوی سیاسی سه کشور اروپایی در ارتباط با برجام اذعان دارد، ولی قویاً معتقد است که زمان، بسیار حساس است و اقدامات ملموس و عملی برای تضمین منافع اقتصادی پیش‌بینی شده در برجام برای ایران باید فورا انجام پذیرد.

این دیپلمات کشورمان افزود: به هر حال، اگر درمانی برای اوضاع کنونی یافت نشود، ایران گزینه‌های خود را ذیل برجام در اختیار دارد و تصمیمات مناسب خود را براساس منافع ملی‌اش اتخاذ خواهد کرد.

نماینده دائم کشورمان در ادامه با اشاره به اظهارات رئیس جمهوری اسلامی ایران، در نشست سال جاری مجمع عمومی سازمان ملل متحد گفت: تضمین منافع درازمدت مردم ایران از اهمیت اساسی برخوردار است و اگر این منافع با وجود خروج آمریکا تامین شوند، ایران در توافق خواهد ماند؛ در غیر این صورت، اقدام متفاوت دیگری را اتخاذ خواهد کرد و درواقع، یا همه طرف‌های توافق نفع خواهند برد یا هیچ‌کس.

وی در پایان، اظهار کرد: توافق هسته‌ای دستاورد سال‌ها مذاکرات دو و چندجانبه حساس است که مورد حمایت و تشویق اکثریت قاطع جامعه بین‌المللی قرار گرفت و به عنوان بخشی از قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد نیز واقع شده است، بنابراین، مایه شرم عظیمی خواهد بود اگر این دستاورد دیپلماسی چندجانبه طی ۱۲ سال گذشته، توسط رفتار بی‌مسئولیت و اقدام یکجانبه یک کشور از هم بپاشد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.