رئیس قوه قضائیه گفت: ابرچالش دستگاه قضا افزایش پرونده در دستگاه قضا است که باید نسبت به رفع این موضوع تلاش کنیم.

به گزارش جماران، سید ابراهیم رئیسی در همایش سراسری قوه قضائیه ضمن تبریک هفته این قوه گفت: یاد و خاطره شهدای هفتم تیر و هفتاد و دوتن از یاران انقلاب اسلامی را گرامی می‌داریم و درود می‌فرستیم.

رئیس قوه قضائیه ادامه داد: خدمات تمامی خدمتگزارن قوه قضائیه از جمله آیت الله شهید بهشتی را ارج می‌نهیم و از آیت الله یزدی و لاریجانی تقدیر می‌کنیم.

وی ادامه داد: بدون تردید گزارش‌های آقای وزیر نشان‌دهنده تلاش‌ها و خدمات ارزشمند شما همکاران قضایی در سراسر کشور است.

رئیسی با اشاره به گزارش سالانه وزیر دادگستری گفت: این عمکلرد نشان‌دهنده اخلاص در قوه قضائیه کشور است.

وی تاکید کرد: امیدوارم قوه قضائیه بتواند گام دومی را بردارد. در این تحول همگان و اجزای سازمان نقش دارد هیچ کسی نباید غیبت کند.

رئیسی تاکید کرد: تحول با سخنرانی شکل نمی‌گیرد باید در اتاق‌های فکر آن را به دست بیاوریم، ما به این تحول نیاز داریم.

وی ادامه داد: محافل علمی، حوزی و دانشگاهی باید در ایجاد تحول همراه و همگام با دستگاه قضایی باشند، این ارتباطات باید معنادار و قوی شکل بگیرد.

رئیس دستگاه قضا گفت: کار قضات بسیار پیچیده و خاص است. زیرا با فقه درآمیخته است، امروز فقه حکومتی باعث ایجاد بسیاری از سؤالات در حوزه فرهنگی، هنری، اجتماعی و اقتصادی می‌شود. باید با استناد به فقه جواهری به این سوالات پاسخ داده شود.

رئیسی افزود: به قاضی گفته شده است بر اساس قانون حکم دهد و اگر در قانون نبود با فقه پاسخ دهد، امروز باید در بخش پژوهش قوه قضائیه این لحاظ شود تا این دستگاه پویا و زنده شود.

وی تاکید کرد: دستگاه قضایی نباید ارتباط خود را با محافل علمی قطع کند.

رئیسی با بیان اینکه سر و کار دستگاه قضا با علم دانش است، گفت: این موضوع بسیار مهم است و نباید نادیده گرفته شود.

وی ادامه داد: سوال این جاست ما در اسلام حقوق داریم یا فقه؟ آیا نظام حقوقی در اسلام وجود دارد؟ آیا ما احکام را از فقه می‌گیریم و نظم‌بندی را باید از جای دیگر بگیریم.

رئیسی تاکید کرد: آنچه ما از امامان انقلاب و بزرگان می‌فهمیم این است که ما نظام حقوقی در اسلام داریم نه فقط فقه.

وی ادامه داد: آنچه در گام دوم باید فعال باشیم در زمینه الگوی ایرانی و اسلامی برای پیشرفت است که قالب متناسب با نظام قضایی است.

رئیس دستگاه قضا گفت: کارها در دبیرخانه الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت صورت گرفته است اما این کافی نیست در دستگاه قضا باید ساز و کار این مهم پیگیری شود.

رئیس قوه قضائیه تاکید کرد: نباید در ایجاد تحول شتاب‌زده کار کرد بلکه باید اصولی باشد.

وی افزود : مبانی تحول باید با شناخت قوه قضائیه باشد، ما در چهل سال گذشته گام‌هایی برداشتیم که باید شناختی از آن داشته باشیم تا وضع مطلوب را ترسیم کنیم و بایدها در حوزه مدیریت و مدیریت میانی تعیین تکلیف شود. ابرچالش دستگاه قضا افزایش پرونده در دستگاه قضا است که باید نسبت به رفع این موضوع تلاش کنیم.

ادامه دارد....

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.