تارنمای روزنامه هیل نوشت: حالا واشنگتن تلاش می‌کند تا ایران را برای اعمال محدودیت‌های جدید در زمینه برنامه‌های موشکی و هسته‌ای به سر میز مذاکره بکشاند و فعالیت‌ها و روابط تهران در منطقه را محدود کند، اما در واقع این واشنگتن است که خود را به شدت تنها حس می‌کند.

به گزارش جماران؛ تارنمای روزنامه هیل نوشت: رئیس جمهوری آمریکا در حال حاضر به دلیل مواجهه با بزرگترین چالش بین المللی خود یعنی افزایش تنش ها با ایران از انحطاط روابط با متحدانش رنج می برد و در واقع زورگویی ها و تهدیدها باعث شده که واشنگتن و متحدانش در دو مسیر مختلف گام بردارند.

به گزارش روز یکشنبه تارنمای هیل، فرصت «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا در نشست آتی گروه ۲۰ موسوم به " جی ۲۰" برای بازسازی روابط با متحدانش که به دلیل افزایش تنش‌ها با ایران دچار انحطاط شده است، تنها فرصت وی محسوب می‌شود.

رئیس‌جمهوری اسلامی ایران در سالگرد خروج آمریکا از توافق هسته‌ای اردیبهشت ۹۷ و در واکنش به اقدام آمریکا در خروج از توافق هسته‌ای و بازگرداندن تحریم‌ها، دو گام نخست ایران شامل «توقف فروش اورانیوم غنی‌سازی شده و آب‌سنگین برای ۶۰ روز» را به اعضای برجام اعلام کرد.

وی افزود: اگر اروپایی‌ها در این مدت به جبران بپردازند ما نیز به شرایط امروز برمی‌گردیم؛ در غیر این صورت، ۲ اقدام دیگر را در پیش می‌گیریم.

این اولتیماتوم ایران به دیگر اعضای برجام، با دعوت سفیران کشورهای آلمان، انگلیس، چین، روسیه و فرانسه به وزارت امور خارجه و تسلیم نامه رئیس‌جمهوری از سوی سیدعباس عراقچی معاون سیاسی وزارت امور خارجه به آنها، صورت گرفت.

هیل ادامه داد: ترامپ پس از راه اندازی کارزار اعمال فشار علیه ایران با خروج از توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ میلادی و همچنین اعمال مجدد تحریم‌ها و تحت فشار گذاشتن مردم این کشور، حالا ایران را به اتهام حمله به نفت کش‌ها در دریای عمان سرزنش می‌کند و یک هزار نیروی نظامی خود را به این منطقه ارسال کرده است تا بر فعالیت‌های ایران نظارت کرده و از دیگر نیروی‌های منطقه حفاظت کنند.

اواسط خردادماه دو نفتکش در دریای عمان مورد حمله قرار گرفتند که ایران نیز این حملات را محکوم کرد. برخی تحلیلگران نقش احتمالی آمریکا، رژیم صهیونیستی و عربستان را در این موضوع برای افزایش تنش ها رد نکردند.

این روزنامه افزود: حالا واشنگتن تلاش می‌کند تا ایران را برای اعمال محدودیت‌های جدید در زمینه برنامه‌های موشکی و هسته‌ای به سر میز مذاکره بکشاند و فعالیت‌ها و روابط تهران در منطقه را محدود کند، اما در واقع این واشنگتن است که خود را به شدت تنها حس می‌کند.

به طور کلی این سوءظن ها در کشورهای اروپایی و برخی نقاط دیگر دنیا وجود دارد که نشانه رفتن انگشت اتهام ترامپ به سوی ایران بر سر موضوع نفت کش‌ها، درست همانند قطعنامه "تونکین" یا انقلاب جنوب شرق آسیا در سال ۱۹۶۴ است.

ماه آگوست سال ۱۹۶۴ کشتی‌های نیروی دریایی ایالات متحده آمریکا مستقر در خلیج تونکین مورد حمله قایق‌های ویتنام شمالی قرار گرفتند که در نتیجه آن کنگره آمریکا قطعنامه خلیج تونکین را در حمایت از افزایش دخالت نیروهای آمریکایی درویتنام صادر نمود؛ در ۱۹۷۲ نیز نیروهای آمریکایی ورودی بندرهای ویتنام شمالی در این خلیج را مین‌گذاری کردند اما با پایان یافتن جنگ ویتنام، این خلیج به مکانی برای اکتشاف نفت توسط بسیاری از شرکت‌های چندملیتی بدل شده است.

یک تحلیلگر فرانسوی در مصاحبه با نشریه نیویورک تایمز گفت که این نمایش آمریکا یادآور حوادث رخ داده در دریای تونکین است.

در واقع، تلاش ترامپ برای اعمال فشار بر متحدانش به منظور حمایت از سیاست‌هایش به جای متقاعد کردن آنها برای این کار، تهدیدهایش به اعمال تعرفه و تلاش وی برای تحقیر رهبران متحد همه و همه به خود او باز می‌گردد.

مطمئناً ایالات متحده و متحدانش بر این عقیده اند که ایران یک بازیکن خطرناک در منطقه است که جامعه جهانی باید این موضوع را بپذیرند، اما در هر جنبه مهم از چالش ایران و آمریکا و متحدانش هر یک به جهات مختلف می‌روند.

در موضوع توافق هسته‌ای، تهران با اعلام اینکه اگر اروپا راهی برای توقف یا دور زدن تحریم‌های ایالات متحده پیدا نکند ذخایر اورانیوم غنی شده خود را افزایش خواهد داد، باعث ایجاد شکاف میان آمریکا و متحدانش شد.

واشنگتن و دیگر امضا کنندگان این قرارداد (بریتانیا، فرانسه و آلمان) در برخی موارد در خلاف جهت هم حرکت می‌کنند. زمانی که ترامپ از این توافق خارج شد، کشورهای اروپایی به دنبال راهی برای نجات معامله با ایران بودند.

در موضوع نفت کش‌ها نیز، باید کشوری که حامی ترامپ یا منتقد سرسخت ایران نباشد حمله ایران به نفت کش‌ها را تأیید کند.

در حال حاضر ما مدت‌ها است که از بحران موشکی کوبا دور شده‌ایم، زمانی که رئیس جمهوری فرانسه «شارل دوگل» به وزیر امور خارجه پیشین آمریکا اعلام کرد که نیازی به دیدن شواهد و اثبات فعالیت‌های موشکی اتحاد جماهیر شوروی در کوبا ندارد زیرا سخنان رئیس جمهوری آمریکا برای من سند است؛ اما حالا همه چیز تغییر کرده است.

در نشست هفته آینده گروه ۲۰ که در ژاپن برگزار خواهد شد، ترامپ باید بسیار عاقلانه رفتار کند تا خرابی‌های به بار آورده جبران شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.