سفیر جمهوری اسلامی ایران در انگلیس یادآور شد: رتکلیف فقط یک خواسته دارد و آن آزادی فوری همسرش خانم زاغری است و این تصمیمی است که باید از سوی قوه قضائیه گرفته شود. ما نگرانی‌های خود را به قوه قضائیه منتقل کردیم که اگر راه‌حل قانونی برای وضع موجود باشد (دریغ نکنند) اما این از طریق فشار و مانور سیاسی محقق نخواهد شد.

به گزارش جماران؛ سفیر جمهوری اسلامی ایران در انگلیس با اشاره به ماده ۲۲ کنوانسیون وین درباره روابط دیپلماتیک که از امور روزمره سفارتخانه‌ها و آرامش روانی کارکنان آن حمایت می‌کند ، تصریح کرد که نحوه اعتراض همسر نازنین زاغری مقابل سفارت ایران مغایر قوانین بین‌المللی است.

"حمید بعیدی نژاد" که در نشست توجیهی با نمایندگان ۲۵ روزنامه و رسانه اصلی انگلیس در لندن سخن می‌گفت، افزود که به دلایل انسانی و اینکه وی یک پدر و یک همسر است، با او همدردی می‌کند و از وضع پیش‌آمده غمگین است.

وی با این حال تأکید کرد که مقصر وضع پیش‌آمده خانم زاغری و عمل مجرمانه اوست که منتهی به حکم پنج سال زندان شده است.

بعیدی نژاد اظهار داشت: از دشواری جدا ماندن یک مادر از فرزندش آگاه است و اضافه کرد که دیدارهای زیادی بین مادر و فرزند انجام شده و کودک اکنون در نزد پدربزرگ و مادربزرگ خود است.

سفیر ایران در انگلیس عنوان کرد: همواره با قوه قضائیه گفت وگو کرده‌ایم که امکاناتی از نوع خدمات درمانی بهتر فراهم شود و خوشحال هستیم که درخواست‌های ما مورد توجه قرار گرفته است و البته آقای رتکلیف هم شکایتی در این باره ندارند.

بعیدی نژاد یادآور شد: رتکلیف فقط یک خواسته دارد و آن آزادی فوری همسرش خانم زاغری است و توضیح داد که این تصمیمی است که باید از سوی قوه قضائیه گرفته شود. او ادامه داد: " ما نگرانی‌های خود را به قوه قضائیه منتقل کردیم که اگر راه‌حل قانونی برای وضع موجود باشد (دریغ نکنند) اما این از طریق فشار و مانور سیاسی محقق نخواهد شد.

وی تاکید کرد: فضای باز و مناسب پیاده‌روی روبروی سفارت برای تحصن وجود دارد که مانع رفت‌وآمد و فعالیت سفارت نبوده و دسترسی آقای رتکلیف به رسانه‌ها در این بخش تفاوتی با محل کنونی تحصن وی ندارد. در عین حال ما نمی‌دانیم که پلیس چرا به ایشان حق استثنایی مسدود کردن ورودی یک سفارتخانه را داده است.

سفیر ایران در انگلیس ادامه داد که حق شهروندی ایشان برای اعتراض و آزادی بیان را کاملاً به رسمیت می‌شناسد اما ترجیح می‌دهد که این کار طوری انجام شود که مانع فعالیت‌های روزمره سفارت نشود.

بعیدی نژاد فعالیت روزانه رسانه‌ها در جلوی سفارت و حضور ۱۷ تا ۱۸ ساعته آن‌ها در شبانه‌روز را موجب مزاحمت مراجعین سفارت دانست که بعضاً علاقه‌ای به منتشر شدن تصویرشان در رسانه‌ها ندارند. وی گفت که به همین دلیل مجبور شده دیدارهای خود را در سفارت لغو کند چرا که مهمانانی که برای دیدارهای تجاری و امثال آن به سفارت ایران تردد می‌کنند علاقه‌ای به رسانه‌ای شدن تصویرشان ندارند.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در انگلیس همچنین گفت: کارکنان سفارت تلاش کرده‌اند با استفاده از پنل های فلزی فقط جلوی دید دوربین‌ها نسبت به داخل ورودی را بگیرند که این امر با اعتراض آقای رتکلیف مواجه شده که ادعا می‌کند محاصره‌اش کرده‌اند. همسر نازنین زاغری در اعلام اعتراضش بسیار آزاد است و اکنون حدود ۱۷ تا ۱۸ ساعت در شبانه‌روز به رسانه‌ها دسترسی دارد.

بعیدی نژاد همچنین اضافه کرد که انتخاب تاریخ این اعتراض از سوی آقای رتکلیف بسیار نگران‌کننده است و این اقدام هم‌زمان با دو رویداد مهم یکی انتخاب نخست وزیر جدید انگلیس و دیگری افزایش تنش‌ها در منطقه انجام‌گرفته است.

وی به نقش دو نفر از نامزدهای نخست‌وزیری یعنی بوریس جانسون و جرمی هانت، وزرای خارجه سابق و فعلی در قضیه نازنین زاغری اشاره و خاطرنشان کرد که ظن آن می‌رود که با توجه به تکرار نام یکی از این نامزدها در مصاحبه‌های آقای رتکلیف، اینجا یک بازی سیاسی ولی با بهانه قرار دادن (و قربانی کردن) سفارت ایران در جریان است.

سفیر ایران در انگلیس در ادامه و با نمایش دادن یک ایمیل از آقای رتکلیف به تاریخ ۸ ماه می ۲۰۱۷ به خبرنگاران گفت که نامبرده در ایمیل مذکور از سفیر ایران بابت پیشنهاد اعطای ویزا و سفر به ایران تشکر کرده اما به دلیل انتخابات آن سال در ایران گفته است که سفر خود را به تأخیر می‌اندازد و از سوی ایران نه‌تنها هیچ منعی برای سفر آقای رتکلیف به ایران نبوده که حتی همدلی و تشویق نیز کرده‌اند.

بعیدی نژاد همچنین به یادداشت آقای رتکلیف اشاره کرد که از استرداد پاسپورت انگلیسی دختر ایشان گابریلا تشکر می‌کرد و افزود: این تأییدی است بر اینکه اکنون دختر ایشان امکان خروج از کشور و آمدن به انگلیس را دارد و اینکه بیاید با نیاید دیگر موضوع خانوادگی و مرتبط با تصمیم خانواده رتکلیف است و به دولت جمهوری اسلامی ایران ارتباطی ندارد.

وی در بخش دیگری از اظهاراتش، به سرنگونی پهپاد جاسوسی متجاوز آمریکا در تنگه هرمز اشاره کرد و گفت: متأسفانه امروز ما با یک عمل تحریک‌آمیز ازسوی آمریکا مواجه شدیم. یک پهپاد آمریکایی به فضای ایران تجاوز کرده و متعاقباً - از آنجایی‌که قبلاً اعلام کرده‌ایم هیچ تجاوزی را تحمل نخواهیم کرد - توسط نیروهای نظامی جمهوری اسلامی ایران ساقط شد.

سفیر جمهوری اسلامی ایران این رویداد را تجسم آشکار نگرانی‌هایی که قبلاً توسط ایران در زمینهٔ افزایش فعالیت‌های تحریک‌آمیز آمریکا ابراز شده بود نامید. بعیدی نژاد از اینکه برخی از فعالان تلاش می‌کنند آمریکا و ایران را وارد یک درگیری کنند ابراز تأسف و خاطرنشان کرد که امیدوار است برای همه آشکار شده باشد که هرگونه فعالیت نظامی توسط آمریکا با مقاومت مواجه شده و ما کاملاً آمادگی دفاع از کشورمان را داریم.

بعیدی نژاد افزود: گرچه ما عمیقاً نگران تحولات هستیم درعین‌حال اطمینان کامل داریم که ملت ما متحد و یک صدا آماده دفاع از خود است و امیدواریم آمریکا این‌گونه تحریکات را خاتمه دهد.

وی در زمینهٔ تحولات مربوط به برجام هم گفت: متأسفانه تا این لحظه هیچ پیشرفت مثبتی ملاحظه نشده است؛ البته دیدارها و گفت وگوهایی در جریان بوده ضمن اینکه فردا (۲۱ ژوئن) نیز کمیسیون مشترک برجام در وین برگزار خواهد شد. هنوز اقدام ملموس و عملی از سوی کشورهای اروپایی برای تحقق تعهداتشان درزمینهٔ برجام دیده نشده است.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در انگلیس عنوان کرد: دیپلماسی در حال تلاش و گفت وگوها در جریان است و امیدواریم کشورهای اروپایی فراتر از صدور بیانیه‌ها و در عمل بتوانند نشان دهند که متعهد به توافق (اتمی با ایران) هستند.

بعیدی نژاد در ادامه در پاسخ به خبرنگاری که خواستار این شد که وی با صراحت بیشتری بازیگرانی را که در منطقه به دنبال ایجاد درگیری بین ایران آمریکا هستند نام ببرد گفت: به‌طور ویژه عربستان سعودی و سپس امارات متحده عربی در این زمینه فعال هستند و حتی بیانیه‌های علنی داده‌اند. همچنین نتانیاهو همواره باقدرت در حال تشویق آمریکا برای مداخله (در ایران) بوده و حتی تهدید به بمباران تأسیسات ایران کرده است.

وی در پاسخ به این سؤال که به نظر او چقدر منطقه به یک درگیری نزدیک شده است اظهار داشت: بر طبق مقررات نیروهای نظامی در ایران، در برابر هرگونه تجاوز به قدرت مقابله خواهد شد و تبعیضی در کار نخواهد بود. اگر آن‌ها می‌خواستند ایران را امتحان کنند، جوابشان را گرفتند.

سفیر ایران در خصوص تصاویر منتشرشده از جمله به کشتی‌ها در خلیج‌فارس ابتدا اصالت این تصاویر را زیر سؤال برد و یادآور شد: هیچ‌چیز در این فیلم‌ها نیست که نشان‌دهنده تاریخ وقوع حادثه باشد. علاوه بر این، مالک کشتی ژاپنی تائید کرده است که خدمه کشتی قبل از حادثه یک شیء پرنده را در حال نزدیک شدن به کشتی دیده‌اند.

او در ادامه تصریح کرد که ایران از هرگونه تحقیق و بررسی مستقل بین‌المللی در مورد این حادثه استقبال کرده و همکاری می‌کند.

بعیدی نژاد در پاسخ پرسش‌های دیگر گفت: ترامپ را در علاقه به مذاکره صادق نمی‌بیند و علاوه بر آن ایران احتیاجی به مذاکره نداشته و فقط توقع دارد که آمریکا در روابط بین ایران و سایر کشورها اخلال و خرابکاری نکند.

وی علاقه به حل مشکلات سیاسی با توسل به تحریم را به یک بیماری در کاخ سفید تشبیه کرد و اظهار داشت که تحریم فقط باید به‌عنوان ابزاری در دست شورای امنیت سازمان ملل و با اجماع بین همه کشورها و آن‌هم فقط در موارد معدود و به‌طور هدفمند و محدود اجرا شود.

سفیر کشورمان در ادامه به خبرنگاران گفت که نگرانی‌های خود درزمینهٔ نقض کنوانسیون وین را به اطلاع وزارت خارجه انگلیس رسانده و در زمینه های مختلف با وزارت خارجه این کشور در تماس است.

وی در خصوص گفته های ترامپ در این رابطه که علاقه‌ای به درگیری نظامی با ایران ندارد، گفت که ملاک قضاوت درباره افراد اعمال و نه گفته‌های آن‌هاست و باید دید که در عمل چه‌کاری خواهد کرد. در همین حال افرادی در داخل کاخ سفید حضور دارند که علاقه‌مند به درگیری نظامی هستند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.