در پی اعتراض های مردم سودان ارتش این کشور امروز (پنجشنبه) با صدور بیانیه ای برکناری عمر البشیر را پس از 30 سال حکومت، تایید و سه ماه حالت فوق العاده و یک ماه محدودیت رفت و آمد در این کشور شمال آفریقا اعلام کرد.

به گزارش جماران؛ کاربران شبکه های اجتماعی امروز (پنجشنبه) در واکنش به خبر سرنگونی 'عمر البشیر' رییس جمهوری سودان، تصویری از دیکتاتورهای مخلوع عرب را دست به دست می کنند که با برکناری البشیر کامل شد.

این عکس، تصویر 'حسنی مبارک'، 'معمر القذافی'، 'زین العابدین بن علی' و' علی عبدالله صالح' رییسان جمهوری پیشین و مخلوع مصر، لیبی، تونس ویمن را نشان می دهد که اکنون البشیر هم به سرنوشت آن ها دچار شده است.

در پی اعتراض های مردم سودان ارتش این کشور امروز (پنجشنبه) با صدور بیانیه ای برکناری عمر البشیر را پس از 30 سال حکومت، تایید و سه ماه حالت فوق العاده و یک ماه محدودیت رفت و آمد در این کشور شمال آفریقا اعلام کرد.

تظاهرات مردم سودان علیه عمر البشر از دسامبر 2018 (اذر- دی 97) شروع و موجب شد تا رییس جمهوری این کشور در فوریه 2019 (بهمن- اسفند 97) با انحلال دولت، به مدت یک سال وضعیت فوق العاده در سودان اعلام کند. 

اعتراض ها در سودان گرچه در آغاز افزایش قیمت‌ها و کمبود مواد غذایی را هدف قرار داده بود، اما بعدها به اعتراض علیه البشیر تبدیل شد که نزدیک 30 سال است در این کشور قدرت را در دست دارد. 

مبارک چهارمین رییس جمهوری مصر، پس از 18 روز اعتراضات مردمی در سال 2011 میلادی پس از 30 سال تکیه بر مسند قدرت، از منصب خود استعفا کرد. 

مردم لیبی نیز در 17 فوریه 2011 (27 بهمن 90) علیه حکومت 42 ساله سرهنگ «معمر القذافی » انقلاب کردند و این موضوع به‌ سرعت به یک شورش عمومی تبدیل شد و سرانجام قذافی در حالی که از ناحیه دو پا زخمی شده بود تسلیم نیروهای انقلابی شد و پس از چند ساعت درگذشت. 

بن علی دیکتاتور پیشین تونس در جریان انقلاب سال 2011 و پس از 23 سال ریاست جمهوری در این کشور برکنار و به عربستان سعودی گریخت. 

فساد خانواده بن علی و طرابلسی (همسر بن علی) از مهم ترین دلایل انقلاب مردم تونس در سال 2011 بود. این انقلاب مردمی با خودسوزی یک جوان آغاز شد. 

عبدالله صالح 76 ساله که 33 سال بر یمن حکومت کرد هیچگاه سیاست شفافی در داخل وخارج نداشت و به پیمان‌های خود با یاران ونزدیکانش پایبند نبود. از سال 2004 تا سال 2011 با کمک رژیم عربستان 6 بار به انصار الله یمن حمله کرد وهزاران نفر از کودکان و زنان و سالمندان را به شهادت رساند. 

عبدالله صالح در سال 2012 با فشار عربستان و برخی کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس از جمله امارات و بحرین از قدرت بر کنار شد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.