رئیس مجلس شورای اسلامی به آمریکا هشدار داد، در صورت درج نام سپاه در لیست تروریسم، ایران مقابله به مثل خواهد کرد.

به گزارش جماران،  «علی لاریجانی» رئیس مجلس شورای اسلامی ایران، در واکنش به خبر اقدام احتمالی آمریکا در درج نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در لیست تروریسم، به واشنگتن هشدار داد.

لاریجانی با حضور در برنامه «لقاء الیوم» شبکه خبری الجزیره قطر که شب گذشته پخش شد، هشدار داد، اگر آمریکا سپاه را در لیست تروریسم قرار دهد، ایران نیز مقابله به مثل خواهد کرد و ارتش آمریکا و پنتاگون (وزارت دفاع) آن را در لیست تروریسم قرار می‌دهد. به گفته الجزیره، لاریجانی توضیح نداد که این مسئله در عمل چگونه خواهد شد. 

طبق گزارش الجزیره، رئیس پارلمان ایران، آمریکا دیگر در جایگاهی که دنیا آن را با قدرت و قوت می‌شناخت، ندانست و گفت که این کشور بخش زیادی از جایگاه و قدرت خود در دنیا را از دست داده و واشنگتن می‌داند که هر چه می‌خواهد دیگر عملا محقق نمی‌شود مثلا از زمان سقوط شاه در ایران، آمریکا تلاش کرده جمهوری اسلامی را در هم بشکند و حتی صدام رئیس جمهور سابق عراق را اغوا کرد تا به این حمله و جنگ بر پا کند، با این حال، طرح‌های آمریکا موفق نشد و ایران، استوار باقی مانده است و هر روز قدرتمندتر می‌شود.

لاریجانی در این گفت‌وگو همه اتهام‌هایی که به ایران درباره دخالت در امور منطقه زده می‌شود، رد کرد و گفت، ایران به درخواست دولت سوریه به کمک این کشور رفت تا با گروه‌های تروریستی مبارزه کند. گروه‌های تروریستی که واشنگتن در خلق و حمایت از آن نقشی بزرگ دارد، امری که درباره عراق چند بار تکرار شد و در معرض اشغالگری آمریکا قرار گرفت. لاریجانی تأکید کرد که آمریکایی‌ها گروه تروریستی داعش را در عراق ایجاد کردند و این رفتار تروریستی است و اکنون نیز رفتار تروریستی اقتصادی از خود نشان می‌دهند.

لاریجانی درخواست آمریکا برای چشم‌پوشی ایران از برنامه موشک بالستیک را رد کرد و گفت، ایران قدرت موشکی را برای دفاع از خود توسعه می‌دهد. صدام وقتی به ایران حمله کرد، کسی به ایران موشک نداد تا با آن از خود دفاع کند برای همین از ابزار دفاعی خود صرف‌نظر نمی‌کند. 

رئیس مجلس تأکید کرد که ایران بزرگ با تحریم آمریکا نمی‌شکند. او با بیان اینکه هر چند وضع اقتصادی کشور خوب نیست، تأکید کرد که علت این مسئله فقط تحریم نیست و عوامل دیگری هم در این موضوع دخیل است.

 

لاریجانی از موضع کشورهای اروپایی درباره تحریم‌ آمریکا نیز انتقاد و آن را مردد توصیف کرد و گفت، اروپا با پیروی از تحریم‌های آمریکا، بازار بزرگ ایران را از دست خواهد داد. 

سوریه، روسیه و رژیم صهیونیستی 

در بخشی دیگر، لاریجانی تأکید کرد که میان تهران و مسکو در سوریه هیچ اختلاف نظری نیست و تهران به نیات روسیه در مبارزه با گروه‌های تروریستی اطمینان دارد، بر خلاف آمریکا.

او در پاسخ سوالی درباره موضع ایران درباره روابط روسیه با رژیم صهیونیستی نیز گفت که کشورش بر اساس منافع خود با دیگر کشورها ارتباط دارد بدون اینکه مواضع خود را بر دوستانش تحمیل کند. 

در عین حال لاریجانی موافقت ایران با درخواست روسیه برای عقب‌نشینی تا مسافت هشتاد کیلومتری از مرز جولان را که به درخواست اسرائیل بوده، تکذیب کرد و گفت، ایران هیچ پایگاهی در سوریه ندارد. ایران به درخواست سوریه و در چارچوب مبارزه با تروریسم در سوریه حضور دارد. 

لاریجانی تکذیب کرد که پایگاهی ایرانی در سوریه بوده باشد و از طرف اسرائیل هدف قرار گرفته باشد و توضیح داد که اسرائیل می‌داند که ایران همیشه به هر حمله اسرائیلی به اهداف ایرانی در سوریه پاسخ می‌دهد. 

ایران خواستار میانجیگری عراق نشده

لاریجانی در پاسخ به سوالی دیگر در خصوص میانجیگری عراق میان تهران و ریاض گفت، چنین چیزی را ایران درخواست نکرده و این ادعاها کذب است. 

رئیس پارلمان ایران همچنین با اشاره به یمن، تصریح کرد که «عربستان وضعیت یمن را به اینجا کشانده» و هواپیماهای سعودی، مردم یمن را بمباران می‌کنند. 

لاریجانی در این گفت‌وگو فاش کرد که روزی علی عبدالله صالح رئیس جمهور پیشین یمن در دیداری به او گفته که قصد دارد به بحران رابطه با «حوثی‌ها» پایان دهد و قصد دارد دولت وحدت ملی تشکیل دهد؛ امری که ایران از آن استقبال کرده اما عربستان سعودی مانع صالح شده است که طرح خود را اجرا کند. 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

کلمات کلیدی علی لاریجانی

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.