پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

دستیار ویژه رئیس سازمان انرژی اتمی تاکید کرد: خوشبختانه اهداف سازمان در ریل خودش است و کارها به خوبی در حال انجام است. یکی از پروزههای بلند مدت سازمان واحدهای ۲ و ۳ نیروگاه بوشهر است که حدود ۱۰ میلیارد دلار برای آن بودجه در نظر گرفته شده است و الان یک میلیون و سیصد هزار متر مکعب خاک برداری در این دو فاز انجام شده است. همچنین ما قادریم راکتور کوچک طراحی و بسازیم و حتی خارج از ایران خدمات لازم در این زمینه ارائه کنیم.

به گزارش جماران؛ دستیار ویژه رئیس سازمان انرژی اتمی تاکید کرد، امروز سازمان انرژی اتمی صد در صد در طراحی و ساخت هر نوع سانتریفیوژ خودکفا است و می‌تواند نیاز مشتری‌هایش را تأمین کند.

اصغر زارعان، دستیار ویژه رئیس سازمان انرژی اتمی در امور اجرایی و رئیس ستاد برگزاری روز ملی فناوری هسته‌ای در نشست خبری درباره مراسم روز ۲۰ فروردین در مورد آخرین تحولات مربوط به ماشین IR-8 نیز گفت: این ماشین در حال طی فرایند خود با قامتی بلند است و به لحاظ زمانی در چارچوب برجام این ماشین به زنجیره تبدیل می‌شود.

وی تاکید کرد که خوشبختانه این ماشین با جدیت و بدون مساله فنی خاصی تست‌هایش در حال انجام است.

۱۱۴ دستاورد در حوزه صنعت هسته‌ای برای سال ۹۸ ارائه می‌شود

دستیار صالحی در ادامه در تشریح مراسم سیزدهمین سالگرد روز ملی فناوری هسته‌ای که روز سه شنبه با حضور رئیس جمهور و مقامات لشکری و کشوری در محل سالن اجلاس سران برگزار می‌شود اظهار کرد: برای سال ۹۸ در حوزه صنعت هسته‌ای ۱۱۴ دستاورد ارائه و رونمایی می‌شود که از این تعداد ۵ دستاورد در سالن اصلی رو نمایی می‌شود و ۴ پروژه در ویدئو کنفرانس و به دستور رئیس جمهور افتتاح خواهد شد. همچنین ۱۰۵ دستاورد دیگر در سالن جنبی برگزاری مراسم در قالب نمایشگاهی به نمایش گذاشته خواهد شد و رئیس جمهور نیز از این نمایشگاه بازدید می‌کنند.

وی در ادامه گفت: چهار پروژه‌ای که به طور ویدئو کنفرانس افتتاح می‌شود که دو پروژه آن در نطنز (سایت شهید احمدی روشن) است که یکی از این پروژه‌ها در ابعاد بین المللی قابل توجه و اثربخش خواهد بود. همچنین یک پروژه در فردو و دیگری در اصفهان خواهد بود.

از مرحله مهندسی معکوس عبور کرده و اکنون طراحی و تولید می‌کنیم

وی با اشاره به تحریم‌ها و اقدامات نظام سلطه و عدم اعتماد به بیگانگان خاطرنشان کرد: ما در فعالیت‌هایمان دیگر مثل گذشته مهندسی معکوس نمی‌کنیم بلکه بر اساس نیازمان طراحی و تولید می‌کنیم آن هم به دست نیروهای داخلی خودمان.

دستیار ویژه رئیس سازمان انرژی اتمی اظهار کرد: همچنین امسال این برنامه را داریم که روز ۲۱ فروردین مسؤولان رسانه‌های گروهی و خبرنگاران بتوانند از نمایشگاهی که در محل سالن اجلاس برپا می‌شود بازدید و از آن گزارش و تصویر تهیه کنند.

زارعان در ادامه گفت: سازمان تا ۱۴۰۰ یک برنامه میان مدت دارد و در بلند مدت نیز پروژه‌هایی داریم که نزدیک به ۱۶ پروژه است و در مقطع زمانی مشخص ان‌شاءالله به سرانجام می‌رسند.

توانایی صادرات دانش و تکنولوژی هسته‌ای را داریم

وی تاکید کرد: خوشبختانه اهداف سازمان در ریل خودش است و کارها به خوبی در حال انجام است. یکی از پروزههای بلند مدت سازمان واحدهای ۲ و ۳ نیروگاه بوشهر است که حدود ۱۰ میلیارد دلار برای آن بودجه در نظر گرفته شده است و الان یک میلیون و سیصد هزار متر مکعب خاک برداری در این دو فاز انجام شده است. همچنین ما قادریم راکتور کوچک طراحی و بسازیم و حتی خارج از ایران خدمات لازم در این زمینه ارائه کنیم.

زارعان گفت: بومی سازی در زمینه‌های مختلف از اولویت‌های سازمان است و تمامی تجهیزاتی که دستاوردهای سال ۹۸ با آنها ساخته شده‌اند با مواد و دانش ایرانی ساخته شده‌اند. این در حالی است که برخی دستاوردهای ما در سطح دنیا تک و یا در مقام دومین یا سومین کشور سازنده و تولید کننده آن هستیم.

وی خاطرنشان کرد: امروز ما می‌توانیم صد درصد هر نوع سانتریفیوژ که بخواهیم را طراحی کرده و بسازیم و نیاز مشتری‌هایمان را پاسخ دهیم. این سانتریفیوژها می‌تواند با کارکرد گازی، مایع، جامد و ترکیبی تولید شوند.

اخبار مسرت بخشی را در آینده به اطلاع خواهیم رساند

دستیار صالحی ادامه داد: پروژه "سامانه سنجش بحرانیت" یکی از پروژه‌ای ملی است که با حمایت مجلس و تکلیف به سازمان آن را انجام می‌دهیم و گام‌های خوبی هم برداشته شده است. همچنین در حوزه فوتون‌ها، پیشرفت‌های خوبی داشتیم و اخبار مسرت بخشی را در آینده به اطلاع خواهیم رساند. ما توانسته‌ایم از جابه جایی فوتون‌ها بیش از ۷ کیلومتر عبور کنیم که مافوق پیش بینی‌های مان بوده است.

وی در ادامه تصریح کرد: سازمان در سال گذشته نسبت به سنوات پیش محصولات متنوع‌تری را در غنی سازی، سانتریفیوژها، رادیودارو و سرریز دانش برای سایر صنایع داشته است. برآورد ما این است که سازمان در ۷۰۰ رشته تأثیرگذار باشد مثل ساخت و تولید سانتریفیوژها که کارکرد متعددی در حوزه‌های مختلف دارد و کارکردش صرفاً در حوزه غنی سازی نیست.

قادر به تولید ۱۰۰ کیلو اکسیژن ۱۸ در سال هستیم

زارعان درباره تولید اکسیژن ۱۸ نیز گفت: ما قادر به تولید ۱۰۰ کیلو اکسیژن ۱۸ در سال هستیم در حالی که نیاز کشور ۲ کیلو در سال است و این مسیر خوبی برای ورود به صادرات این محصول است.

وی درباره تولید ایزوتوپ پایدار اظهار کرد: آزمایشگاه ملی مواد فردو در سال ۹۷ افتتاح شد. آزمایشگاه بعدی خلأاست و مرکز تولید ایزوتوپ پایدار مرحله به مرحله فرایند خود را طی می‌کند تا به هدف گذاری نهایی برسد و ما جداسازی ایزوتوپ‌ها را با روس‌ها کامل می‌کنیم که سال گذشته پایلوت آن اجرا شد و الان دنبال تکمیل این فرایند هستیم.

به هیچ مشکلی در روند آزمایشات سانتریفیوژ IR-8 بر نخورده‌ایم

دستیار ویژه صالحی درباره روند آزمایشات سانتریفیوژ IR-8 تصریح کرد: این ماشین به نام قمر بنی هاشم طراحی و ساخته شد و هیچ کس باور نمی‌کرد قادر به این کار باشیم حتی بازرسان آژانس آن را باور نداشتند اما ما کار خودمان را دنبال کردیم و خوشبختانه مساله فنی خاصی در روند آزمایشات وجود ندارد.

به اروپا رادیودارو صادر می‌کنیم

وی در پاسخ به سوال ایسنا مبنی بر اینکه آمریکا در تحریم‌های سال گذشته نام شرکت پارس ایزوتوپ را که فعالیت آن در زمینه تولید رادیودارو است در لیست تحریم قرار داد، در زمینه تأمین موارد اولیه مشکلی نداریم؟ گفت: ما در حوزه تولید رادیودارو استانداردسازی را در اولویت قرار دادیم و امروز علاوه بر تأمین نیاز کشور صادرات رادیودارو هم داریم از جمله به اروپا. همچنین ساخت پروژه تترا در همین چارچوب آغاز شده است که امیدواریم تا قبل از ۱۴۰۰ به بهره برداری برسد.

برای ایرانی‌ها بن بستی وجود ندارد

زارعان ادامه داد: وقتی تحریم ایجاد می‌شود مجبوریم به سمت خوداتکایی برویم. اکسیژن ۱۸ یکی از خروجی‌هایشتأمین مواد اولیه پت است و تحریم‌ها ما را وادار کرد که در این زمینه به سمت خوداتکایی برویم. برای ایرانی‌ها بنبستی وجود ندارد، آمریکا که سهل است هر کشور دیگری هم که تحریم کند ما راه خود را می‌رویم. آمریکا شرکت پارس ایزوتوپ را به عنوان شرکتی که محصولاتش دارو برای بیماران است را تحریم کرد این کار ضد حقوق بشر و انسانی است اما ما ضمن تأمین نیاز خود در حوزه رادیودارو، صادرات هم داریم. خزانه داری آمریکا بعضی وقت‌ها لگدهای می‌زند اما ما کار خودمان را می‌کنیم و منتظر اینکه آنها بگویند چه کنیم نیستیم. آنچه نیاز داریم را می‌سازیم و هیچ نگرانی نداریم.

وی تاکید کرد: همان طور که مقام معظم رهبری گفتند توقف در صنعت هسته‌ای ایران وجود ندارد.

دستیار ویژه رئیس سازمان انرژی اتمی همچنین از حمایت‌های رهبری، رئیس جمهور و تمامی دولت‌های قبل قدردانی کرد و گفت: اگر حمایت‌های رهبری و نیز شخص آقای صالحی نبود کارها به این خوبی پیش نمی‌رفتمتأسفانه برخی افراد ناآگاه با بی انصافی حرف‌هایی می‌زنند اما خودشان می‌دانند که فعالیت‌های سازمان با نشاط و قدرت در حال انجام است.

فعالیت جاسوسی و اطلاعاتی دشمنان افزایش یافته است


وی در پاسخ به سوال دیگر ایسنا درباره اقدامات خرابکارانه دشمنان و متقابلاً اقدامات مقابله‌ای ایران اظهار کرد: فعالیت سرویس‌های جاسوسی و اطلاعاتی دشمنان نه تنها کم نشده که افزایش هم یافته است. آنها به دنبال اتهامات جدید علیه ایران هستند اما ما با هوشیاری و عنایت پروردگار و اقدامات معاونت حفاظت سازمان این اقدامات را خنثی می‌کنیم. همچنین خرابکاری نرم افزاری از سوی همه سرویس‌ها برای جاسوسی و نیز خرابکاری انجام می‌شود و ما هم از این مساله مستثنی نیستیم اما قادریم مقابل آن بایستیم.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.