پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

بولتون افراطی ترین شخص،اکنون درگوش دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا زمزمه می کند و واشنگتن را به سوی مسیر مشابه سال 2003 هدایت می کند. بولتون در ترامپ این شخصیت را یافته که ترامپ متمرکز بر روی امنیت ملی نیست بلکه خواهان پیاده سازی اقدامات خود درسمت ریاست جمهوری است. ترامپ علاقه ای به کشور ایران، مردم ایران یا تهدیدهای ایران ندارد، وی فقط از باراک اوباما همتای سابق خود و برجام متنفر است.

به گزارش جماران؛ تارنمای روزنامه آمریکایی «یو اس ای تودی» در گزارشی نوشت: جان بولتون مشاور امنیت ملی آمریکا در تلاش برای هدایت ترامپ و آمریکا به سمت جنگ دیگری در منطقه خاورمیانه است.

این تارنما افزود: اکنون حقیقت پشت پرده حمله آمریکا به عراق مشخص شده است. این مساله هیچ ارتباطی با حادثه 11سپتامبر و هرگونه موضوعی مربوط به تکبر دیگر رهبران نداشت. در دولت جورج بوش رئیس جمهوری آمریکا، دیک چنی معاون اول و جان بولتون معاون وزیر خارجه از پیشروان نومحافظه کار در دهه 1990 میلادی بودند. عقیده آنها گسترش دیدگاه نظم نوین جهانی بود و توهمات برای رسیدن به مسائل این چنینی، اهداف شخصی آنها بود و آنها سیاست های راهبردی آمریکا را تحت کنترل داشتند. 

در این گزارش آمده است:درجریان کنفرانس اخیر خاورمیانه در ورشو انعکاس اتفاقات حمله به عراق احساس شد.صحبت های مایک پنس معاون اول رئیس جمهوری، مایک پمپئو وزیر امور خارجه و جان بولتون مشاور امنیت ملی آمریکا بسیار شبیه به اظهارات مطرح شده در زمان حمله به عراق در سال 2003 بود.

یو اس ای تودی افزود: بولتون در سال 2002 درسمت معاون وزارت خارجه در امور کنترل تسلیحات، یک شخص هدایتگر بود. وی اصرار بر دسترسی به اطلاعات خام امنیتی پیش از ارزیابی آنها داشت. او همچنین اصرار داشت که صدام دارای سلاح کشتار جمعی است.وی در آن زمان در جریان مصاحبه ای با بی بی سی گفت: پایان داستان مشخص است. اگر صدام حسین همکاری نکند، تاکید کردیم که این آخرین فرصت اوست. 

براساس این گزارش، این گونه بیانات و الگوها، امروز درست در مقابل چشمان ما پدیدار شده است. صدای کوفتن برطبل یک جنگ جدید توسط بولتون درسال 2007 آمد، زمانیکه وی گفت: درنهایت تنها چیزی که ایران را از رسیدن به تسلیحات هسته ای منع می کند،تغییر رژیم است.

درجریان کنفرانس ورشو وی در یک ویدئو کوتاه خطاب به ایران گفت:گمان نمی کنم سالگرد دیگری (انقلاب اسلامی) برای لذت بردن از آن داشته باشید.

این روزنامه آمریکایی ادامه داد: بولتون افراطی ترین شخص،اکنون درگوش دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا زمزمه می کند و واشنگتن را به سوی مسیر مشابه سال 2003 هدایت می کند. بولتون در ترامپ این شخصیت را یافته که ترامپ متمرکز بر روی امنیت ملی نیست بلکه خواهان پیاده سازی اقدامات خود درسمت ریاست جمهوری است. ترامپ علاقه ای به کشور ایران، مردم ایران یا تهدیدهای ایران ندارد، وی فقط از باراک اوباما همتای سابق خود و برجام متنفر است.

بولتون درتلاش برای تکرار نقش سال 2003 خود به عنوان یک شخص جهان بین است.اما تفاوت الان باآن زمان در این است که حادثه 11 سپتامبر برای سرپوش گذاری بر حمله وجود ندارد و بدتر از همه اینکه ایران همانند عراق نیست.

این گزارش با اشاره به جمعیت و وسعت بسیار بیشتر ایران نسبت به عراق افزود: عراق درگیر نزاع های فرقه ای بوده است. 

نویسنده این گزارش همچنین به توان نظامی ایران و تسلیحات جدید تهران اشاره می کند و توان نظامی کنونی آمریکا در مقایسه با سال 2003 را کافی نمی داند.

این تفاوت ها بین ایران و عراق کوچک نیستند، آمریکا با یک گربه خانگی تنها مبارزه نمی کنند بلکه با عظمت شیرهای ایرانی روبرو خواهد بود. این امری ضروریست که افراد آگاه درحوزه امنیت ملی این مسیر مضحک که بولتون آمریکا وترامپ را در آن جلو می برد،ازبین ببرند. آمریکا باید از اشتباهاتش درس بگیرد نه اینکه با اشتیاق آنان را تکرار کند.

نویسنده این گزارش میشائیل مورفورد کاپیتان سابق ارتش آمریکا یک مهره امنیتی در پروژه امنیتی ملی ترومان است. 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.