بلچمن کارشناس نظامی آمریکا تاکید کرد: البته ما با سیاست های متناقضی در دولت کنونی آمریکا روبرو هستیم. رویکرد فشار به ایران به سود روسیه و چین تمام می شود. چین از راه های مختلفی برای دور زدن تحریم ها و افزایش همکاری اقتصادی با ایران بهره می برد. در عین حال اگر ایران به برجام پایبند باشد، به نظر من در آینده زمینه بهبود روابط ما با ایران وجود خواهد داشت.

به گزارش جماران، به نقل از ایرنا، یک کارشناس آمریکایی حوزه امنیت ملی و روابط بین الملل می گوید، برجام به نفع ایران و آمریکا بود و خارج شدن و فشار به دیگران برای خروج از آن، کاری احمقانه بوده است.

خروج واشنگتن از برجام و فشار بر دیگران احمقانه است

«بری بلچمن» کارشناس اندیشکده مرکز استیمسن روز یکشنبه در گفت وگوی اختصاصی با ایرنا افزود: ما در مرکز استیمسن برای توافق هسته ای با ایران وقت زیادی گذاشتیم و من شخصا بر روی آن تحقیقات و کار انجام دادم. باعث تاسف است که رییس جمهوری ایالات متحده، وزیر خارجه و مشاور امنیت ملی کاخ سفید سخنان نادرست و گمراه کننده ای درباره برجام به زبان می آورند. 

وی تصریح کرد: به باور من این روند، تاثیر منفی روی پیمان منع گسترش سلاح های اتمی(ان پی تی) و برچیدن جنگ افزارهای هسته ای در سطح جهانی خواهد داشت. 

کارشناس امنیت و روابط بین الملل ادامه داد: یکی از تاثیرهای فوری آن بر کره شمالی بوده است که اقدام ایالات متحده برای خارج شدن از چیزی که بر سر آن توافق کرده بود، باعث تردید در میان رهبری کره شمالی شده است.

** تاخیر در سازوکار مالی، عدم جدیت اروپا نیست 

خبرنگار ایرنا نظر این کارشناس امور سیاسی و نظامی را درباره تلاش های اروپا برای حفظ منافع اقتصادی ایران در برجام جویا شد که وی اظهار کرد: اروپایی ها بحث سازوکار ارتباط مالی با ایران را مطرح کرده اند که برای ایران بسیار مهم است. ایجاد این سازوکارمالی برای تداوم تجارت با ایران بسیار ضروری است اما به نظر می رسد به دلایلی که من به جزئیات آن آگاه نیستم، این سازوکار هنوز اجرایی نشده است. 

وی با تاکید بر اینکه «این تاخیر نشانه ای از عدم جدیت اتحادیه اروپا برای حفظ برجام نیست»، گفت: به نظرم اروپایی ها در تلاش های خود صادق هستند. مساله به پیچیدگی های اقتصادی و در هم تنیدگی اقتصاد آنها با آمریکا باز می گردد. این مساله کار کشورهای اتحادیه اروپا را برای تجارت و روابط مالی با ایران پیچیده می کند اما اروپا به ویژه امانوئل مکرون رییس جمهوری فرانسه و مرکل صدر اعظم آلمان برای برجام اهمیت بالایی قائل هستند و صادقانه برای حفظ آن تلاش می کنند. 

**خصومت با ایران در تضاد با منافع آمریکا

بلچمن همچنین خصومت ورزی کاخ سفید با ایران را در تضاد با راهبرد کلان دولت آمریکا برای خروج از منطقه خاورمیانه توصیف کرد و افزود: چین چالش اساسی و راهبردی ایالات متحده خواهد بود.

وی ادامه داد: چین و روسیه از سیاست های ضد ایرانی ترامپ سود برده و دست به افزایش سطح همکاری اقتصادی با ایران خواهند زد.

خبرنگار ایرنا از این کارشناس روابط بین الملل پرسید پس از اوباما، راهبرد خروج از خاورمیانه برای تمرکز نظامی بر شرق آسیا تداوم یافته است یا خیر؟ که وی پاسخ داد: جالب این است که با وجود همه سخنان تند دونالد ترامپ علیه ایران، روند حضور نظامی ایالات متحده در منطقه خاورمیانه رو به کاهش بوده است. ما اکنون در مقایسه با دوران اوباما، تعداد کمتری سرباز در خاورمیانه داریم. اگر به آمارها نگاه کنید، تعداد ناوهای جنگی که به خلیج فارس گسیل می شوند یا تعداد هواپیماهای جنگی آمریکایی مستقر در منطقه خلیج فارس رو به کاهش بوده است. همزمان ما تعداد سربازان خود را در عراق و سوریه کم کرده ایم.

بلچمن افزود: این شگفت انگیز است که با وجود حرف ها و شعارهای تند ترامپ، استقرار نیروهای نظامی ما در منطقه خاورمیانه برعکس کاهش داشته است. من شخصا که آمارها را دیدم، تعجب کردم. به هر صورت این نشان می دهد که جدا از تهدیدهای فوری همچون تروریسم؛ چین چالش راهبردی و بلند مدت ما بوده و دولت ترامپ هم در همین راستا گام بر می دارد.

این کارشناس نظامی آمریکا تاکید کرد: البته ما با سیاست های متناقضی در دولت کنونی آمریکا روبرو هستیم. رویکرد فشار به ایران به سود روسیه و چین تمام می شود. چین از راه های مختلفی برای دور زدن تحریم ها و افزایش همکاری اقتصادی با ایران بهره می برد. در عین حال اگر ایران به برجام پایبند باشد، به نظر من در آینده زمینه بهبود روابط ما با ایران وجود خواهد داشت.

**چین رقیب اصلی آمریکا

بلچمن با انتقاد از مسابقه تسلیحات هسته ای میان آمریکا و روسیه هم گفت این وضعیت به سود چینی ها تمام خواهد شد. در بلند مدت و حتی میان مدت، چین رقیب اصلی آمریکا خواهد بود نه روسیه که از لحاظ زیرساختی توسعه نیافته است. 

وی یادآور شد: اقتصاد روسیه بر اساس برداشت از منابع طبیعی آن همچون نفت و گاز و معادن دیگر شکل گرفته است. فناوری روس ها پیشرفته نیست و اقتصاد آن رشد بالایی ندارد. بالا بودن قیمت نفت است که به آن کمک می کند و در یک کلام، روسیه یک ابرقدرت نیست، بلکه یک قدرت منطقه ای با نفوذ در اروپاست که از توانایی های نظامی بالایی برخوردار است و به نظر من توان رویارویی موفق با ناتو را ندارد.

این کارشناس امنیت و روابط بین الملل ادامه داد: اما چین یک کشور بزرگتر با جمعیت بسیار بیشتر و اقتصاد رو به رشد است. نفوذ سیاسی و اقتصادی آن در سراسر جهان رو به گسترش می باشد. سرانجام این روند بدون شک، رویارویی با متحدان ایالات متحده در شرق آسیا خواهد بود. 

بلچمن اضافه کرد: از این رو ضروری است با چینی ها گفت وگو و توافق کنیم. ما باید همان سیاستی که از دوران باراک اوباما (رییس جمهور پیشین آمریکا) آغاز شده است را دنبال کنیم که همان تمرکز دیپلماتیک، اقتصادی و نظامی بر چین به جای روسیه است.

وی خاطرنشان کرد: البته ضروری بود که ما پاسخ قاطعی به اشغال خاک اوکراین بدهیم و با افزایش حضور نظامی در اروپا به روس ها نشان دهیم که نمی توانند با ناتو بازی کنند اما در تحلیل نهایی، در بلند مدت چالش ما رسیدن به توافق با چین خواهد بود. 

** توسعه سلاح های متعارف اولویت هوشمندانه چین

این کارشناس اندیشکده استیمسن از تصمیم ترامپ برای خروج از پیمان موشک های هسته ای میان برد با روسیه دفاع کرد و گفت: روس ها سال ها بود که به این پیمان پایبند نبودند و دست به تولید و ساخت موشک های میان برد هسته ای و استقرار آن زده بودند. باقی ماندن آمریکا در آن توجیهی نداشت و فکر نمی کنم این کار ما تهدیدی برای اروپا باشد. 

بلچمن افزود: اما این احمقانه است که به زرادخانه عظیم دو کشور، جنگ افزار هسته ای افزوده شود. بخش کوچکی از این زرادخانه می تواند باعث نابودی بی سابقه اهداف آن شود. این سیاست بر اساس واقعیت ها پیش نمی رود، بلکه بر اساس اسطوره های سیاسی و ایدئولوژیک برای برتری جویی در برابر طرف مقابل پیش می رود.

وی با بیان اینکه «اگر روس ها وارد اقدام نظامی علیه ما شوند، اساسا نیاز داریم که با جنگ افزارهای متعارف وارد عمل شویم»، تصریح کرد: تصور کاربرد جنگ افزار هسته ای چنان تبعات عظیمی دارد که حتی به آن فکر هم نمی شود. به همین دلیل است که چین اساسا روی توسعه جنگ افزارهای متعارف خود متمرکز شده است و برنامه هسته ای نظامی کوچکی دارد. اولویت هوشمندانه آن توسعه اقتصادی و توسعه سلاح های متعارف است.

بری بلچمن اکنون کارشناس برجسته در مرکز استیمسن در واشنگتن است. وی تقریبا 50 سال سابقه کار و تحقیقات در حوزه امنیت ملی در آمریکا دارد. او متخصص سیاست های سیاسی و نظامی، استراتژی نظامی و بودجه و صنایع دفاع است و در گذشته در وزارت امور خارجه و وزارت دفاع و در دفتر مدیریت و بودجه آمریکا مشغول کار بوده است. بلچمن دارای دکترای روابط بین الملل از دانشگاه جورج تاون است.

'عناصر پیمان خلع سلاح هسته ای' (Stimson، 2010) و 'سیاست امنیت ملی: کنگره و سیاست دفاعی ایالات متحده آمریکا' (انتشارات دانشگاه آکسفورد، 1990) از جمله آثار اوست. 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.