معاون حقوقی رئیس جمهوری با اشاره به الزام آور بودن معاهده و عرف برای حکومت ها در روابط بین الملل یادآورشد: با توجه به معاهده و عرف هم اعمال تحریم های آمریکا علیه ایران چند جانبه گرایی است.

به گزارش جماران؛ معاون حقوقی رئیس جمهوری گفت: نقض معاهده ایران در برجام به ضرر ایران بود چرا که با توجه به فصل هفتم منشور کشور منافع امنیتی و اقتصادی خود را از دست داده و از نظر تحریم ها به وضعیت سال 2002 و از نظر تهدید ها به صفر یعنی وضعیت سال 2015 باز می گشت.

لعیا جنیدی عصر امروز (دوشنبه ) در اولین نشست کنفرانس بین المللی اقتصاد جهانی در دانشگاه تهران اظهار کرد: تحریم های آمریکا علیه ایران مشروعیت ندارد، از این رو این اعمال تحریم ها عادلانه محسوب نمی شود.

وی افزود: با مشاهده آثار اعمال تحریم های آمریکا علیه ایران به روشنی پیداست که نمی توان این تحریم ها را عادلانه پنداشت، قیمت اجناس مورد نیاز مردم از 8 ماهه گذشته تاکنون سه برابر شده است.

عضو هیأت علمی دانشگاه تهران با اشاره به آثار منفی و گسترده تحریم های آمریکا در زندگی مردم، یادآورشد: در واقع اعمال تحریم ها مدنیت ملی و بین المللی که حاصل زحمت سه هزار ساله تلاش بشر بود را کاهش داده است.

جنیدی معتقد است که مردم در شرایط فشار اعمال تحریم ها ناگزیر به سمت ایجاد نهادها و تصمیمات اضطراری پیش می روند.

به گفته وی، اعمال تحریم های آمریکا علیه ایران منجر به کاهش رفاه و توان اقتصادی مردم و تعرض به حقوق اساسی شده است.

معاون حقوقی رئیس جمهوری با اشاره به الزام آور بودن معاهده و عرف برای حکومت ها در روابط بین الملل یادآورشد: با توجه به معاهده و عرف هم اعمال تحریم های آمریکا علیه ایران چند جانبه گرایی است.

به اعتقاد جنیدی، آمریکا با اعمال تحریم ها علیه ایران علاوه بر نقض معاهده، اصول برآمده از عرف در عرصه بین الملل را نیز نقض کرده و نه تنها حاکمیت ایران بلکه حاکمیت سایر کشورها را از میان برده است.

وی با اشاره به نبود انعطاف و تحمل در حقوق عمومی در روابط بین الملل اظهار کرد: در عرصه بین الملل حقوق خصوصی یعنی احوال شخصی افراد سامان دهی شده اما کشورها به دلیل جنگ میان قدرت در حقوق عمومی میان دولت ها سخت گیری می کنند.

عضو هیأت علمی دانشگاه تهران با اشاره به تناقضات آمریکا درباره برجام اظهار کرد: دولت قبلی آمریکا در کنار سایر ملت های دنیا به موجب برقراری صلح و امنیت در جهان برجام را امضا کرده اما یک سال بعد بازهم به دلیل برقراری امنیت از برجام خارج شده است.

ایزدی ادامه داد: پس از خروج آمریکا از برجام، ایران بقا در معاهده را انتخاب کرد و نیازهای خود را از سایر کشورها خواستار شده است.

وی با اشاره به اینکه کشورهای عضو برجام تا حدی مطالبات ایران را انجام می دهند، اظهار کرد: ایران خواستار احیای مقررات انسداد بود که محقق شد اما باید با چانه زنی به دنبال افزایش ابعاد جزایی آن بود.

معاون حقوقی رئیس جمهوری افزود: زنده کردن دادگاه هایی برای تحقیق ، کنترل و توقف سرمایه گذاری خارجی آمریکا در خاک آن ، برای شرکت های فعال و طرح سازو کار مالی از دیگر نیازهای ایران است.

جنیدی با اشاره به اینکه ایران دولتی مدنی است، خاطرنشان کرد: با توجه به اقدامات قضایی طرح دعوا ، نتایج اجمالی بدست آمده که بهتر است طرق حقوقی و قضایی مورد به مورد علیه شرکت های آمریکایی را نیز شروع کرد.

این استاد دانشگاه با اشاره به وجود قدرت های نابرابر در دنیا، اظهار کرد: قدرت سخت برای برقراری درجه ای از منافع سلبی و بازدارنده با کارکردی بازدارنده است اما قدرت نرم ایجابی و فعال است.

جنیدی با اشاره به تغییر نام وزارت جنگ به وزارت دفاع توسط دولت ها، گفت: در قدرت سخت حد ماجرا مشخص نیست و از سوی دیگر جنگ با اصول مدنی و حقوقی هماهنگ نمی شود، از این رو ایران برای رسیدن به تعادل به تمام ابزارهای قدرت نرم نیاز دارد.

وی خاطرنشان کرد: آمریکا امروز با ابزارهایی که خود درست کرده از تعهد و اصول بین المللی فرار می کند و در چنین شرایطی ایران باید تمامی ابزارهای قدرت نرم را بکارگیرد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.