قاسمی تاکید کرد: ترامپ بداند ملت ایران هیچگاه در برابر فشار های ظالمانه آمریکا سر فرود نخواهد آورد؛ آنهم در برابر حاکمانی که تحریم را بجای تکریم و دیوار را بجای پل برمی گزینند. ایرانیان در طول تاریخ پر فراز و نشیب اما افتخارآمیز خود آموخته اند چگونه در برابر زیاده خواهان و زورگویان ایستادگی کرده و با هزم ایران ستیزان، آنان را در خود هضم کنند.

به گزارش جماران؛ سخنگوی وزارت امورخارجه در پاسخ به اظهارات تکراری دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در خصوص وضعیت ایران و ادعای وی مبنی بر تمایل تهران به مذاکره اظهار داشت: ترامپ صرفا آرزوهای باطل و محال خود را در صحبت های اخیر خود بیان کرده است.

بهرام قاسمی یادآور شد: رییس جمهوری آمریکا همچون همیشه، بی آموختن درسی از تاریخ تحولات دهه های اخیر و بازبینی سیاستهای سراپا غلط اسلاف خود در قبال این منطقه و ایران بار دیگر سخنانی بی منطق و از سر نفرت را نسبت به مردم این سرزمین باستانی مطرح کرده که باز تکرار همان زیاده خواهی و جاه طلبی های قدرت های قرون وسطایی و تاریخ مصرف گذشته است. 

وی افزود: خیال پردازی و اقدامات خصمانه ایالات متحده آمریکا تاکنون علیرغم همه تلاش های کینه توزانه آنها نسبت به مردم ایران راه بجایی نبرده و بی شک در آینده نیز نخواهد برد.

سخنگوی وزارت امور خارجه عنوان کرد: ترامپ صرفا آرزوهای باطل و محال خود را بیان می کند که با واقعیت های موجود هیچ تطابقی ندارد. او می داند جمهوری اسلامی ایران دهه هاست با فشارها و سیاست های تحریمی آمریکا آشنا و رو در رو است.

قاسمی تاکید کرد: ترامپ بداند ملت ایران هیچگاه در برابر فشار های ظالمانه آمریکا سر فرود نخواهد آورد؛ آنهم در برابر حاکمانی که تحریم را بجای تکریم و دیوار را بجای پل برمی گزینند. ایرانیان در طول تاریخ پر فراز و نشیب اما افتخارآمیز خود آموخته اند چگونه در برابر زیاده خواهان و زورگویان ایستادگی کرده و با هزم ایران ستیزان، آنان را در خود هضم کنند.

ترامپ روز یکشنبه در خصوص تحریم هایی که پس از خروج از برجام دوباره وضع کرده است، ادعا کرد که این تحریم ها بر ایران تاثیر گذاشته است. وی افزود: آنها (ایران) وضع خوبی ندارند. آنها خواهان گفت وگو هستند.

**نیاز آمریکا به مذاکره

این اظهارات ترامپ بازگویی وارونه حقیقت است؛ بدین معنی که این دولت خود اوست که وضع خوبی در رابطه با ایران ندارد و خواهان گفت وگو با ایران است. دولت های آمریکایی طی چهار دهه گذشته به مناسبت های مختلف خواستار مذاکره با ایران شده اند. ترامپ نیز از ژانویه 2016 که به کاخ سفید راه یافته است با اقدامات و اظهارات گوناگون تمایل خود را به مذاکره نشان داده است. 

او تصور می کرد با خروج از برجام می تواند ایران را تحت فشار قرار داده و به پای میز مذاکره بکشاند. اما این اقدام وی حاصلی نداشت و پیشنهاد او برای مذاکره، بارها از سوی ایران رد شده است. او که بازی را باخته است برای رهایی از این وضعیت سال جاری پیشنهاد مذاکره بدون پیش شرط را مطرح کرد و گفت: اگر آنها آمادگی داشته باشند حاضرم بدون هیچ پیش شرطی این کار را انجام دهم.

وی مدعی شده بود: بنابراین به ملاقات اعتقاد دارم، البته آنها کمی مشکل دارند، من به تعهد خودمان در برجام پایان دادم، اگر رهبران ایران بخواهند دیدار کنند، هیچ پیش شرطی هم ندارم و هر وقت بخواهند با آنها دیدار می کنم.

ترامپ که از توافق منسجم و قوی «برجام» خارج شده، همچنین گفته بود که آماده است برای دستیابی به آنچه که «توافقی واقعی با تهران» می خواند، پای میز مذاکره بنشیند. پیشنهاد ترامپ به مذاکره در حالی مطرح شد که وی به تعهدات آمریکا در برجام پایبند نماند و از این توافق بین المللی خارج شد. در چنین شرایطی مقام های ایران ادعاهای ترامپ و پیشنهاد وی برای ملاقات و مذاکره را بارها رد کرده اند. 

«محمود واعظی» رییس دفتر رییس جمهوری ایران 27 تیر ماه سال جاری گفته بود: درباره این موضوع که ترامپ گفته است ایرانی ها تماس می گیرند تاکنون که برعکس بوده است در سفری که سال گذشته رئیس جمهوری برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل به نیویورک رفتند ترامپ 8 بار برای ملاقات با رئیس جمهوری ایران تماس گرفت.

«حمید ابوطالبی» مشاور رئیس جمهوری ایران نیز از جمله مقام هایی است که به پیشنهاد ترامپ واکنش قاطعانه نشان داده و نوشته بود: سال گذشته در مجمع عمومی سازمان ملل متحد، پس از تهدید ملت بزرگ ایران، موضوع ملاقات دو رئیس جمهوری مطرح شد. اکنون هم پس از خروج از برجام، ملاقات بدون پیش شرط عنوان می‌شود!

وی ادامه داد: کسانی که به گفت وگو به عنوان روش حل اختلافات در جوامع متمدن باور دارند، باید به ابزار آن هم ملتزم باشند. احترام به ملت بزرگ ایران، کاهش خصومت ها و بازگشت آمریکا به برجام، هموارکننده مسیر سنگلاخ کنونی است.

**بی تجربه سیاسی

ترامپ فاقد تجربه سیاسی است و عملکرد و اظهارات نسنجیده وی از اعتبار برخوردار نیست. خروج وی از پیمان های مختلف بین المللی علاوه بر اینکه تنش های غیرضروری در سطح جهانی ایجاد کرده، وجهه داخلی وی را نیز مخدوش و به نهادها، ساختار و مردم این کشور نیز لطمه زده است. برای نمونه، خروج وی از برجام باعث شد تا متحدان اروپایی در تقابل با واشنگتن قرار گیرند و از تریبون های مختلف و در جلسات مکرر با آمریکایی ها بر پایبندی به توافق هسته ای تاکید کنند.

ترامپ هیچ نقشه راه و تعریف مشخصی از مذاکره ندارد که اگر داشت نیازی نمی دید از توافقی که با مذاکرات سخت و فشرده به دست آمده است، خارج شود. اوصرفا به دنبال آن است تا در رسانه ها اعلام کند کاری انجام داده و به وعده های انتخاباتی خود علیه برجام عمل کرده است. برای نمونه، مذاکرات دولت وی با کره شمالی به هیچ نتیجه مشخص و هیچ ثمره کوچکی دست نیافته است. 

ترامپ پیش از آنکه وارد کارزار انتخاباتی و کاخ سفید شود، با نقاب های مختلفی خود را به آمریکایی ها معرفی کرده بود. او از یک سو، تاجر بود و از سوی دیگر، یک گلف باز. ترامپ همچنین در نقش یک شخصیت (سلبریتی) تلویزیونی ظاهر شده و برنامه های عوام پسندانه اجرا کرده بود. او احساس می کند که سیاست ادامه بازیگری در تلویزیون های آمریکایی است. اما سیاست بین الملل درس های سخت و سنگینی برای او دارد.

یکی از نکاتی که باعث می شود ترامپ یک استراتژیست و یا حتی مذاکره کننده خوبی نباشد تناقض در کلام وی و ناهمانگی در دولت وی است. تازه ترین نمونه بارز آن، سیاست واشنگتن در قبال سوریه است. رئیس جمهوری آمریکا در محافل خصوصی خواستار خروج «سریع» از سوریه شده بود اما دیروز مدعی شد که تاکیدی بر خروج «سریع» نداشته است. 

حتی رویکرد وی در رابطه با پیشنهاد مذاکره با ایران نیز حاکی از تنش داخلی و بی برنامگی دولت وی است. خود او خواهان مذاکره بدون پیش شرط با ایران است اما «مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکا اعلام کرده که ایران باید 12 شرط واشنگتن را بپذیرد. به باور ناظران و تحلیلگران جهانی، شروطی که آمریکایی ها در مورد موشک ها، برنامه هسته ای و قدرت منطقه ای ایران بیان کرده اند، به معنای آن است که واشنگتن یک برنامه سطحی غیرعملی برای خود تدوین کرده است. 

اعلام و حذف پیش شرط، تغییر ناگهانی در سیاست ها، خروج بی دلیل از توافقنامه های جهانی و همچنین استفاده از زبان تهدید در حین ارائه پیشنهاد مذاکره شواهد و اسناد عینی درباره ناتوانی سیاسی دولت آمریکاست. با این حال، دولت فعلی آمریکا هر شکل و رفتاری که داشته باشد اهمیت چندانی برای ایران خواهد داشت زیرا ارتباطی با واشنگتن ندارد و نیازی به آن احساس نمی کند. ترامپ می تواند ماه ها و سال ها در کاخ سفید و کنار تلفن بنشیند و منتظر تماس ایرانی ها باشد اما دیر یا زود باید دریابد که ایران نه با تلفن او تماس می گیرد و نه زنگ دروازه کاخ سفید را به صدا در می آورد زیرا تهران با دولت ترامپ مذاکره نمی کند. 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.