وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: اقتصاددانان جوان برای رفع چالش های موجود و با ارائه راهکارهای موثر به کمک دولت بیایند.

فرهاد دژپسند روز سه شنبه در نشست هم اندیشی با اقتصاددانان جوان افزود: برای برون رفت از شرایط فعلی نیازمند بسیج فکری همگانی برای طراحی راهکارهای کاربردی هستیم.
وی به وجود اقتصاد دانان متبحر در سطح وزارت امور اقتصادی و دارایی اشاره کرد و ادامه داد: معتقدیم برای رفع مشکلات باید از توان اقتصاددانان جوان و اندیشه های نوی آنان بهره گرفت.
دژپسند افزود: افرادی که نخواستند به این وزارتخانه آمده و سکان کار را بدست بگیرند نیز دنبال این نیستند که از توان اندیشه ورزان جدید بهره گرفته نشود.
عضو هیات دولت خاطر نشان ساخت: با هدف بهره گیری از توان و اندیشه اقتصادانان جوان 10 هسته اندیشه ورزی شکل گرفته و خانه اقتصاد دانان جوان تشکیل خواهد شد تا جریان متشکل و مستمر و دائمی ایجاد شود.
وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه شبکه منسجمی از اقتصاددانان جوان تشکیل خواهد شد، ادامه داد: مباحث و نقطه نظرات به هر بخش منعکس تا راهکارهای اساسی برای آن یافته و آماده کنند.
وی با تاکید بر حمایت از تشکیل خانه اقتصاد در کشور گفت: این موضوع نیاز به تدوین ساختار دارد که اکنون در حال پیگیری است.
دژپسند بخش اقتصاد کلان را یکی از بخش های مهمی برشمرد که نیاز است همواره ایده های نوینی داشته باشد تا بتوان از شرایط فعلی به سلامت عبور کنیم. 
عضو هیات دولت به نرخ تورم اشاره کرد و گفت: به طور قطع نمی خواهیم تورم یک وضعیت باز داشته باشد اما از طرف دیگر دنبال آسیب دیدن بخش تولید و سرمایه‌گذاران از افزایش تورم هم نیستیم.
وی ادامه داد: دنبال راهکارهای نوین درباره اشتغال خواهیم بود ضمن آنکه باید به فکر تامین مالی اقتصاد باشیم و این مگر با همفکری همگانی، ممکن نیست.
دژپسند تامین مالی دولت، سرمایه گذاری خارجی، نظام بانکی و بازار سرمایه را از دیگر مباحثی دانست که باید با همفکری اقتصادانان دنبال شود.
وی افزود: مولد سازی دارایی های دولت برای رشد و تامین مالی دولت باید در جلسه های اقتصاد دانان مطرح د راهکارهای مناسب برای آن یافت.
وزیر امور اقتصادی و دارایی بخش عمده گرفتاری های اقتصادی موجود را مربوط به پایبندی به روش های سنتی دانست و بر استفاده از روش های نوین تاکید کرد.
وی نوسازی تفکر اندیشه اقتصادی را یکی از اهداف برشمرد و گفت: باید دنبال اقتصاد هوشمند و دیجیتال بود.
عضو هیات دولت با تاکید بر فاصله گرفتن از روش های سنتی افزود: اقتصاد هوشمند بحث جدیدی است و برای ایجاد زیر ساخت های آن نیاز به استفاده از عقل جمعی هستیم.
وی گفت: در بخش بازار سرمایه دنبال استفاده از ظرفیت علمی و فکری کشور و استفاده از ایده های نوین خواهیم بود.

** 40 درصد تولید ناخالص داخلی از مالیات معاف است
وزیر امور اقتصادی و دارایی با اعلام اینکه ۴۰ درصد تولید ناخالص داخلی کشور معاف از مالیات است، افزود: اکنون برخی معافیت های مالیاتی در مواردی اعمال می شود که نیازی به این معافیت ها نیست و از این رو باید مورد بازنگری قرار گیرند.
نسیت و باید این معافیت ها باز طراحی شوند.
وی در عین حال وجود معافیت ها را مشکل دار ندانست ولی خواستار اصلاح برخی روندها شد.
وزیر امور اقتصاد و دارایی به مطرح شدن بحث زنجیره بلوکی(بلاکچین) د ر کمیسیون فرعی اقتصاد دولت اشاره کرد و گفت: البته در برابر آن مقاومت های نادانسته ای هست که امیدواریم برطرف شود. 

** فقط 40 درصد سرمایه گذاری خارجی جذب شده تحقق یافت 
دژپسند به وجود سالانه 25 تا 40 هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی در کشور اشاره کرد و آن را رقم قابل توجهی بر شمرد و خواستار آن شد که اقتصاد دادنان جوان با ارائه طرح های کاربردی به حل آن کمک کنند. 
وی بازتعریف شرایط معافیت های مالیاتی، مدیریت هزینه های دولت و جذب سرمایه گذاری اخلی و خارجی را ضروری دانست و گفت: در این سال ها حدود 12 میلیارد و 700 میلیون دلار سرمایه گذاری خارجی جذب شد که فقط 40 درصد آن تحقق یافت که باید دلایل آن را بررسی کرد. 
وی خواستار آن شد که ساختاری طراحی شود تا سرمایه گذار با طیب خاطر برای سرمایه گذاری اقدام کند و گفت: آزادسازی اطلاعات برای استفاده جوانان در دستور کار قرار گرفته است. 

** شرایط کشور شبیه میدان مین است 
دژپسند بر اجتناب از پایبندی به روش های سنتی تاکید کرد و گفت: اکنون شرایط کشور شبیه میدان مین است یا پر از پوست هندوانه و موز؛ که ما را به زمین بزند و باید نهایت مراقبت را به کار برد. 
به گفته وی، اگر مراقب نباشیم هم این میدان منفجر می شود و هم خودمان زمین می خوریم. 
وی با تاکید بر ضرورت استفاده از توان جوانان گفت: باید دست به دست یکدیگر دهیم تا از این شرایط به سلامت عبور کنیم. 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.