به گفته رئیس سازمان انرژی اتمی در 2 سال اخیر در برهه‌ای که تست‌ها را انجام می‌دادیم توانستیم 40 تن کیک زرد تولید کنیم که 10 تن را 20 فروردین ماه امسال به اصفهان منتقل کردیم و الان 30 تن دیگر به اصفهان منتقل شد.

به گزارش جماران؛ رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه صنعت هسته‌ای، بدون کیک زرد نمی‌تواند پیش برود، گفت: امروز کارخانه تولید کیک زرد اردکان به بهره‌برداری کامل صنعتی رسید و امیدوارم از امسال به بعد بتوانیم شاهد تولید مقدار زیادی کیک زرد باشیم.

علی‌اکبر صالحی، روز چهارشنبه در جریان بارگیری و ارسال محموله کیک زرد اردکان به مقصد اصفهان با اشاره به اینکه بهره‌برداری صنعتی این کارخانه از امروز و همزمان با ایام دهه فجر شروع شد تصریح کرد: در چهار سال اخیر این کارخانه در حال تکمیل شدن و تست بود. 

به گفته وی در 2 سال اخیر در برهه‌ای که تست‌ها را انجام می‌دادیم توانستیم 40 تن کیک زرد تولید کنیم که 10 تن را 20 فروردین ماه امسال به اصفهان منتقل کردیم و الان 30 تن دیگر به اصفهان منتقل شد. 

وی با بیان اینکه این کارخانه ظرفیت پذیرای 84 هزار تن کانسنگ اورانیوم را دارد گفت: در اکتشاف و استخراج، قدم‌های بلندی برداشتیم و از نظر اورانیوم، وضعیت ما مطلوب است. 

صالحی همچنین در جریان بارگیری محموله کیک زرد در جمع خبرنگاران با بیان اینکه ظرفیت این کارخانه کامل است و در چهار پنج سال اخیر فعالیت‌های جدی انجام شده که کارخانه را سر پا کنیم، اظهار داشت: بنای تاسیس این کارخانه در سال 71 گذاشته شد و در سه چهار سال اخیر با سرمایه‌گذاری‌ها و حمایت دولت و مجلس توانستیم این کارخانه را مجددا راه‌اندازی و به تولید صنعتی برسانیم. 

رئیس سازمان انرژی اتمی این دستاورد را به همه مهندسان که با همت عالی این کار بزرگ را انجام دادند، تبریک و از آنها تشکر کرد. 

وی با بیان اینکه این اولین کارخانه تولید کیک زرد در این حجم است، اظهار داشت: قبل از آن یک کارخانه تولید کیک زرد در گچین داشتیم که بسیار مقیاس کوچک‌تری بود و هم اکنون معدن گچین بسته شده و در حال حاضر از معادنی که در استان یزد است ساغند یک و دو را استفاده می‌‌کنیم و معادن دیگری هم هست که بعدا اعلام می‌کنیم. 

معاون رئیس جمهوری یادآور شد: در مجموع استان یزد عمده تولید کننده مواد اولیه کیک زرد‌ در کشور است و استان دیگری که در این حد غنی از ذخایر اورانیوم باشد نداریم و خوشبختانه سرمایه‌گذاری‌های خوبی صورت گرفته است. 

صالحی با بیان اینکه صنعت هسته‌ای بدون اورانیوم یعنی هیچ، خاطرنشان کرد: اورانیوم یک ماده استراتژیک است و اگر این ماده را نداشته باشیم هر چقدر تاسیسات هسته‌ای پیشرفته داشته باشید ارزشی ندارد. 

وی در ادامه با بیان اینکه آمادگی داریم در پنج شش سال آینده تولید را به بالای 300 تن در سال برسانیم اضافه کرد: کشور ما از لحاظ اورانیوم غنی نیست ولی فقیر هم نیست و با اکتشافات هوایی که انجام دادیم توانستیم مقدار قابل توجهی اورانیوم کشف کنیم. 

وی افزود: اکتشاف هوایی را از سال 1389 آغاز و حدود 80 درصد از سرزمین ایران را اکتشاف هوایی کردیم؛ همچنین 225 هزار کیلومتر مربع اکتشافات زمینی انجام می‌دهیم و تاکنون حدود 350 هزار حفاری‌ انجام دادیم. 

وی اظهار داشت: کارخانه کیک زرد اردکان کامل شده و از هر حیث تمام معایب آن گرفته شده و یکی دو سال تست‌‌های لازم را انجام و امروز نتایج و محصول این کارخانه را به اصفهان منتقل کردیم. 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.