رئیس گروه علوم و معارف اسلامی فرهنگستان علوم ایران با اشاره به نقل قولی از آیت‌الله عبدالکریم حایری یزدی، موسس حوزه علمیه قم اظهار کرد: آرمان موسس حوزه قم این بود که شرایط به گونه‌ای بشود که اساتید ادیان مختلف بتوانند آزادانه در حوزه علمیه قم تدریس کنند و دانشگاه ادیان و مذاهب در جهت تحقق آرمان موسس حوزه علمیه قم است.

به گزارش جماران؛ آیت الله محقق داماد با تاریخی خواندن مسائل الهیات و بررسی سیر اجمالی آن، مهمترین مساله زمانه و عالم ما را در حیطه کلام و الهیات، پرسش «حق مدار» بودن یا «تکلیف مدار» بودن در حیطه دین‌داری دانست.

آیت‌الله سید مصطفی محقق داماد صبح امروز در یک گردهمایی که به مناسبت «آیین آغاز سال تحصیلی 97-98» در سالن اجتماعات دانشگاه ادیان و مذاهب استان قم برگزار شد، با اشاره به جنگ‌های خانمان سوز قرن معاصر، ریشه بسیاری از آنها را اختلافات مذهبی و دینی دانست و افزود: ریشه این مصائب در «خودبرتر بینی دینی» نهفته است که برای حل این بحران‌ها باید کنار گذاشته شود و در عوض، «گفت و شنود» جایگزین شود.

دانشگاه ادیان و مذاهب تحقق آرمان موسس حوزه علمیه قم است

رئیس گروه علوم و معارف اسلامی فرهنگستان علوم ایران با اشاره به نقل قولی از آیت‌الله عبدالکریم حایری یزدی، موسس حوزه علمیه قم اظهار کرد: آرمان موسس حوزه قم این بود که شرایط به گونه‌ای بشود که اساتید ادیان مختلف بتوانند آزادانه در حوزه علمیه قم تدریس کنند و دانشگاه ادیان و مذاهب در جهت تحقق آرمان موسس حوزه علمیه قم است.

وی افزود: اگرچه دوران آیت‌الله بروجردی اوج شکوفایی مرجعیت تشیع در جهان بود و هیچ یک از جوامع علمی دنیا با جامعه علمی آن روزگار قم قابل مقایسه نیست، اما ما همواره از ضعف شناخت سایر ادیان و نبود منابع گسترده در این زمینه رنج می‌بردیم، هرچند تاسیس دانشگاه ادیان و مذاهب گامی رو به جلو در جهت رفع این ضعف است.

محقق داماد با اشاره به اینکه رشته الهیات وسیع‌ترین و پیچیده‌ترین حوزه معرفتی بشری است، افزود: مهمترین مساله زمانه و عالم ما در حیطه کلام و الهیات، پرسش «حق مدار» بودن یا «تکلیف مدار» بودن در حیطه دین‌داری است فلذا دین پژوهان و الهی دانان اگر بخواهند به این مساله بپردازند حتما باید از سایر ادیان شناخت داشته باشند.

مفسر المیزان بنیان گذارآزاداندیشی دینی در حوزه بود

رئیس گروه حقوق دانشگاه شهید بهشتی با ذکر خاطراتی از حضور در جلسات مصاحبه هانری کربن با علامه طباطبایی(ره) گفت: در آن جلسات مرحوم علامه(ره) آزاد اندیشانه از دکتر سیدحسین نصر و داریوش شایگان  که در زبان انگلیسی و فرانسوی افضل بودند می‌خواست تا متون زبان اصلی ادیان مسیحیت، یهودیت و حتی ادیان هندی را برایش ترجمه و قرائت کنند.

وی افزود: نحوه مواجهه علامه با سایر ادیان، بنیان گذاری نوعی آزاد اندیشی در حوزه علمیه بود و در واقع این شکل از معرفی اسلام بود که  امثال هانری کربن را شیفته اسلام و تشیع کرده بود.

محقق داماد گفت: به نظر من و بر اساس دریافتی که از تفسیرعلامه از آیه 19 سوره آل عمران وآیه 13 سوره شوری داشته‌ام، معتقدم علامه در طرح «وحدت ادیان» بر سایرین مقدم بود.

نواب: امسال در کنکور 25 برابر ظرفیتمان متقاضی تحصیل داشتیم

در ادامه این مراسم، رییس دانشگاه ادیان و مذاهب، حجت الاسلام و المسلمین سید ابوالحسن نواب با اشاره به اینکه دانشگاه ادیان و مذاهب یکی از مهم‌ترین و بزرگ‌ترین دانشگاه‌های پژوهش محور در سطح تحصیلات تکمیلی است تصریح کرد: هم اکنون 935 دانشجوی دکتری و 2700 دانشجوی مقطع فوق لیسانس در این مرکز مشغول پژوهش و تحصیل‌اند.

مدیر مسئول مجله هفت آسمان با بیان بر این نکته که تنها دانشکده عرفان و همچنین مطالعات زنان در این دانشگاه است، افزود: ما از 15 کشور دنیا دانشجو داریم و کتاب خانه ای مجهز به 400هزار جلد کتاب داریم و تاکنون 350 جلد کتاب تولیدی داشته ایم.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.