آیت‌الله محقق داماد بیان کرد: علم به حدی وسیع و محبوب خدا است که هیچ کدام از علما جای هم را پر نمی‌‌کنند زیرا دایره علم وسیع و عمیق و کلان است؛ بر اساس معارف الهی فوت دانشمندان نقصی است که در زمین روی می‌دهد.

 

به گزارش جماران؛ آیت الله محقق داماد بیان کرد: دو علم بزرگ فقه و اصول، قوام زیادی به حوزه‌های علمیه ما می دهد و باید بیش از پیش روی آنها کار کنیم و از هرگونه غفلتی در این عرصه پرهیز کنیم.

آیت‎الله سیدعلی محقق داماد امروز در همایش بزرگداشت آیت‎الله‌العظمی موسوی اردبیلی در دانشگاه مفید قم گفت: دانشگاه مفید یکی از ثمرات زندگی پربار این مرجع تقلید است.

وی افزود: علم به حدی وسیع و محبوب خدا است که هیچ کدام از علما جای هم را پر نمی‌‌کنند زیرا دایره علم وسیع و عمیق و کلان است؛ بر اساس معارف الهی فوت دانشمندان نقصی است که در زمین روی می‌دهد.

رئیس هیئت مدیره دانشگاه مفید اظهار کرد: سنگینی زمین به دانش است و هر نقصی که در این زمینه ایجاد شود، نقصی است که در زمین ایجاد می‎شود؛ پس حق است که برای این قبیل حوادث، تجلیل و عزاداری و... کنیم و از همین مباحث بهانه‎ای برای پیشرفت بیشتر بدست بیاوریم.

وی گفت: زندگی و فعالیت‎های مرحوم آیت‎الله‎العظمی اردبیلی دارای ابعاد مختلفی بود ولی باید گفت که در میان این ابعاد، بعدی که جهت اصلی زندگی ایشان بود بعد علمی ایشان بود.

محقق داماد بیان کرد: در حوزه‎های علمیه و حوزه‎های علمی، طیف وسیعی فعالیت می‎کردند؛ در مدارس گذشته انواع علوم انسانی حضورداشت ولی فقه و اصول، بنیان اصلی حوزه های علمیه ما را تشکیل می دهد.

وی افزود: مرحوم موسوی اردبیلی به دلیل قدرت بالای اجتهادی و فقهی، در ابواب کلامی و علمی و اقتصادی و... حضور می یافت؛ امروزه بیش از هر روز دیگری نیاز است که به این جهت اهتمام داشته باشیم؛ فقه و اصول، اساس کار است و باید به آن بپردازیم.اصول، متد تفکر و منطقی خاص است و همه دنیا نیز به آن نیازمند است و مسایل اصولی هم‌اکنون نیز در دانشگاه های غرب مورد مطالعه قرار می گیرد ولی بسیار عقب مانده تر از مسایلی است که امروز در حوزه های علمیه بحث می‎شود.

وی گفت: برخی از مباحث اصولی ازسوی عده‌ای فضلا، مباحث زائد گفته می‌شود ولی همین مسایل در دانشگاه‌های غربی به شدت مورد بحث قرار می‎گیرد.

محقق داماد بیان کرد: دو علم بزرگ فقه و اصول، قوام زیادی به حوزه‌های علمیه ما می‌دهد و باید بیش از پیش روی آنها کار کنیم و از هرگونه غفلتی در این عرصه پرهیز کنیم.

وی اظهار کرد: مرحوم موسوی اردبیلی با تمام مشغله‎هایی که داشت جلسات متعدد و مستمری را تا پایان عمر در این حوزه دبنال می‌کرد؛ آنچه که مربوط و دوام و بقای حوزه است همین مباحث است که باید زندگانی این بزرگان را الگوی راه خود قرار دهیم.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.