آیت‌الله نوری همدانی گفت: امروزه بسیاری از مساجد حتی در تهران خالی از امام جماعت نیست، در برخی از مسجدها در نوبت صبح نماز جماعت قرائت نمی شود، روزی در تهران ۱۲ یا ۱۳ فقیه وجود داشت ولی امروز چنین وضعیتی ندارد، پرورش رجال سابق رو به افول رفته است و امروز این کار باید انجام شود.

به گزارش جماران؛ آیت‌الله نوری همدانی خطاب به رئیس جدید سازمان تبلیغات اسلامی گفت: امروزه شاهد سوالات و شبهات بسیاری هستیم، باید مجموعه‌ای که ۲۴ ساعته آماده پاسخگویی به شبهات باشد دایر شود، زیرا همیشه باید به سوالات مردم پاسخ دهید.

این مرجع تقلید امروز (۵ مهرماه) در دیدار با رئیس جدید سازمان تبلیغات اسلامی کشور گفت: یکی از مسائل مهم در فعالیت های فرهنگی و تبلیغی، مساله کادرسازی است.

وی افزود: در نامه ۵۳ نهج البلاغه، امام علی(ع) مرقومه‌ای را به مالک اشتر نوشتند؛ ایشان در این نامه به کادرسازی امر فرمودند، برای اداره هر مجموعه ای باید دقت شود تا هر مجموعه بتواند ظرفیت های خود را بالنده تر کند.

او اظهارکرد: وظیفه تبلیغ در اسلام از اهمیت خاصی برخوردار است؛ کار سازمان تبلیغات وسعت بسیاری دارد زیرا هم کار شما وسیع است و هم محلی که در آن کارها صورت می گیرد، گستره کار این سازمان، کل کشور است و باید در این زمینه آماده و مهیا باشند.

او یادآور شد: حضرت زهرا(س) بر وظیفه‌مندی علمای شیعه در عرصه پاسخگویی به سوالات مردم تاکید کردند، جوایزی از جانب خداوند به علما داده می شود که به دو مساله کثرت علوم و میزان تلاش برای تبلیغ بستگی دارد.

این مرجع تقلید گفت: سازمان تبلیغات باید روی حوزه‌های علمیه تمرکز کنند و افرادی را مد نظر بگیرند و روی ساختن آنها برای این کار ممیز شوند، این افراد باید با گزینش دقیق انتخاب شوند و به آنها کمک شود تا در کادرهای مهم تبلیغی قرار گیرند؛ همچنین باید در زمینه تربیت امام جمعه ها تلاش کنیم. هر کسی نمی تواند امام جمعه باشد. این کار آسان نیست و انتخاب امام جمعه برای هر شهر نیازمند فعالیت‌های گسترده است.

او افزود: در روایت بیان شده است که علمای شیعه مرزبانانی هستند که مرزها را به خوبی می شناسند، همچنان که امروزه نیروهای زمینی و دریایی و هوایی مرزها را مراقبت می‌کنند، علما نیز مرزهای اعتقادی و فرهنگی و دینی جامعه را مراقبت می کنند، این علما باید ابلیس و لشکر شیطان را به خوبی بشناسند.

او اظهارکرد: سازمان تبلیغات باید با حوزه ارتباط داشته باشد و در مقابل عوامل گمراه‌کنند نیز یک راهنما باشید، امروزه قلمروهای بسیاری برای فعالیت های دینی و تبلیغی وجود دارد، باید در هر نقطه ای حضور یابید و پاسخگوی مشکلات باشید.

این مرجع تقلید گفت: امام صادق(ع) بیان می‌کنند که هر وادی و منطقه ای نیازمند عالم پرهیزکار عامل و با بصیرت و طبیب بصیر و مورد اعتماد و یک مدیر دلسوز است.

آیت‌الله نوری همدانی یادآورشد: امام راحل در نامه به گورباچف مرقوم فرمودند و بیان کردند که اعضای مجسمه مادی ارتباط حسی با هم ندارند ولی بدن انسان از همه اعضای خود خبر دارد و این تفهیم در روح رخ می دهد.

وی گفت: امروزه بسیاری از مساجد حتی در تهران خالی از امام جماعت نیست، در برخی از مسجدها در نوبت صبح نماز جماعت قرائت نمی شود، روزی در تهران ۱۲ یا ۱۳ فقیه وجود داشت ولی امروز چنین وضعیتی ندارد، پرورش رجال سابق رو به افول رفته است و امروز این کار باید انجام شود.

این مرجع تقلید یادآور شد: علامه طباطبایی بیان کردند که ۳۰۰ آیه پیرامون تفکر و تعقل وجود دارد؛ اسلام به دنبال ساخت امتی دین دار و متفکر است، باید در نعمت های الهی اندیشه کرد و خداوند نیز این نعمت‌ها را در قرآن بر می‌شمارد و امر به تدبر می‌کند، تفسیر برهان در میان تفاسیر خصوصیت خاصی دارد زیرا سعی کرده است آیات قرآن را با اخبار اهل بیت(ع) معنی کند و آیات مرتبط به تعقل با احادیث ائمه تفسیر شده است.

در ابتدای این دیدار نیز حجت الاسلام والمسلمین محمد قمی گفت: پس از حکم مقام معظم رهبری به دیدار مراجع عظام رهبری در قم شتافتیم، امروز حوزه‌های علمیه ما به برکت وجودی مراجع تقلید می‌بالند.

او افزود: انقلاب اسلامی و جامعه اسلامی باید بیش از پیش از برکات حوزه بهره مند شود، مقام معظم رهبری ما را به عرضه اسلام ناب و عاشورایی امر فرمودند، در این زمینه باید ظرفیت‌های حضور طلاب انقلابی را مهیا کنیم.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی بیان کرد: باید به واسطه ظرفیت عظیم قم، ظرفیت‌های تبلیغی در حوزه را تقویت کنیم زیرا امروز نیازمند گسترش این عرصه در کشور هستیم.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.