اکنون 274 شرکت در شستا وجود دارد که 35 درصد آنها رد دین است و شرکت هایی است که از زمان انقلاب تاسیس شده و در این دوره نیز هیچگونه طرح برای نوسازی و تغییر ساختار آنها صورت نگرفته است.

به گزارش جماران؛ مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی (شستا) گفت: در حال حاضر 80 درصد دارایی شستا در بورس عرضه می شود و اطلاعات 20 درصد باقیمانده هم روی سایت کدال قرار داده شده است.

مرتضی لطفی روز چهارشنبه در جریان بازدید از خبرگزاری جمهوری اسلامی و دیدار با سید ضیاء هاشمی مدیرعامل این رسانه افزود: به منظور اطلاع رسانی بیشتر در این زمینه، اطلاعات تمام شرکت های غیربورسی نیز روی سایت کدال قرار گرفته است.

«کدال» یکی از بازار‌های مناسب برای سرمایه گذاری بازار بورس اوراق بهادار است. سرمایه گذاری در این بازار به اطلاعات و همچنین تحلیل‌ها در سطح کلان و خرد نسبت به شرکت‌های ثبت شده در بورس اوراق بهادار دارد.

وی معتقد است اگر در این زمینه شفاف سازی صورت گیرد، هم منافعی از نظر ارتقای کار کیفی متوجه شستا می شود و هم از مباحث حاشیه ای نیز کاسته خواهد شد. 

لطفی تصریح کرد: برخلاف بسیاری از نهادهای اقتصادی، در شستا به دلیل اینکه سرمایه مربوط به بیمه شدگان است و ذخایر بین النسلی هستند، مسئولیت و ماموریت ما امانتداری است و با دیگر نهادها تفاوت زیادی دارد. همچنین به لحاظ اینکه از نظر ساختاری زیرمجموعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی هستیم، بیشتر در معرض ارزیابی و نظارت قرار داریم و در همه محافل و مجامع بیشتر مورد ارزیابی قرار می گیریم.

وی تصریح کرد: اکنون 274 شرکت در شستا وجود دارد که 35 درصد آنها رد دین است و شرکت هایی است که از زمان انقلاب تاسیس شده و در این دوره نیز هیچگونه طرح برای نوسازی و تغییر ساختار آنها صورت نگرفته است. از آنجایی که دولت در پرداخت حق بیمه مشکل داشت، تامین اجتماعی و سهامداران توافق کردند که بخشی از مطالبات را از طریق واگذای شرکت دریافت کنند. 

لطفی ادامه داد: شستا در همه صنایع برتر کشور در قالب 9 هلدینگ نفت، گاز، انرژی، دارو، سیمان، رایتل، کانی های فلزی، حمل و نقل دریایی کشتیرانی جمهوری اسلامی و ساختمان سازی فعالیت دارد. سهم ما از مجموعه تولید این بخش ها از 20 تا 30 درصد است که بیشترین سهم در سیمان با 30 درصد، دارو 24 درصد و نفت، گاز و پتروشیمی متناسب با برخی صنایع متفاوت است.

وی اظهار داشت: به لحاظ ساختاری هیات امنای وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی که متولی امور صندوق ها است، مسئولان را بنا به پیشنهاد وزیر انتخاب می کند و اکنون در برخی از صنایع بیش از 58 درصد سهم داریم و در برخی شرکت ها فقط سهام داریم.

مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی گفت: با توجه به اینکه شستا سه دهه فعالیت دارد، به علت عدم رقابت با بخش خصوصی اخیرا استراتژی بنگاهداری را با سهامداری تغییر داده است. معتقدیم با توجه به کسب داخلی و اقتضای زمان به لحاظ اقتصادی اگر به سمت سهامداری برویم، ماموریت های اقتصادی را بهتر انجام می دهیم.

وی اضافه کرد: از ابتدای فعالیت؛ یک برنامه پنج ساله تنظیم کرده ایم که طبق آن قرار است 9 هلدینگ نفت، گاز و انرژی، بانک، آی تی، کانی و فلزی و رایتل، سیمان به پنج هلدینگ تبدیل شود. در صنایعی که در راستای برنامه راهبردی نیست، برنامه ریزی برای فروش انجام شده است و در 11 ماه گذشته سه هلدینگ حذف یا ادغام شده است.

لطفی ادامه داد: در حال حاضر هلدینگ حمل و نقل در هلدینگ سیمان و کاشی، انرژی در نفت و گاز و «شمص» تامین در رایتل ادغام شده است.

هلدینگ تخصصی «شمص» تامین وابسته به شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی (شستا) به عنوان سرمایه گذار و حامی طرح های نوآورانه در حوزه های آی تی و نانو فعالیت داشت.

وی ادامه داد: همچنین برای خروج از بنگاهداری در مرحله اول 10 شرکت را به عرضه عمومی گذاشته ایم تا بتوانیم علاوه بر رفتن به سمت سهامداری، به بخشی از سیاست های دولت برای خروج از بنگاهداری نیز عمل کنیم.

لطفی اضافه کرد: همچنین برای اینکه واگذاری این شرکت ها به صورت منطقه ای باشد، با استانداران استان های مختلف کشور نشست ها و جلسات مختلفی برگزار شده است که تاکنون با 6 استاندار و فعالان اقتصادی استان های کشور این دیدارها برگزار شده است و حتی با کمیسیون های مجلس شورای اسلامی نیز دیدارهایی داشته ایم.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.