به گزارش خبرنگار ایرنا ،پرونده اتهام علیه کارکنان شهرداری شهر ایوان از اولین نمود و طرح رسانه ای تا بازداشت شهردار و سه نفر از کارکنان این شهرداری و تحلیل خبری مختلف مرتبط ان در یک بازه زمانی ده روزه منتهی به اخرین روز تیرماه اخیر از سوی پایگاه های اینترنتی و شبکه های اجتماعی مورد استقبال رسانه ای فراوان دستکم درمحدوده استان ایلام قرار گرفت.
براساس این پرونده شهردار و چند تن از کارکنان شهرداری شر ایوان در 35 کیلومتری شمال مرکز استان ایلام به اختلاس منابع مالی شهرداری متهم هستند .
بررسی قضایی پرونده در 31 تیرماه گذشته به بازداشت شهردار و سه تن از کارکنان شهرداری ایوان انجامید که البته پس از 2 روز با قرار وثیقه 14 میلیارد ریالی آزاد شدند.
عضو شورای شهر ایوان که از ابتدا این مساله طرح و پیگیری کرده اتهام های مطروحه را مصداق اختلاس دانسته و تخلف و ارتکاب جرم توسط شهردار و همکارانش را طبق اسناد و مدارک محرز می داند.
یونس اسماعیلی افزود: بودجه سال گذشته شهرداری ایوان 15 میلیارد و 620 میلیون ریال بود که از این میزان یک میلیارد و 580 میلیون ریال حقوق کارمندان و مابقی بدون هزینه برای پروژه یا زیرساخت های عمرانی صرف امور دیگری شده است.
وی تخلف های انجام گرفته توسط شهردار و همکاران وی را 12 مورد عنوان کرد و گفت: نمونه ای از این تخلفات خریداری 5٠٠ اصله نهال چنار توسط شهرداری است که 4٠٠ اصله به قیمت هر اصله نهال یک میلیون و 300 هزار ریال و ١٠٠ اصله 600 هزار ریال در پنج مرحله ١٠٠ تایی از استان البرز خریداری و بارگیری شده که هزینه هر بارگیری 6 میلیون ریال بوده است.
این عضو شورای شهر ایوان افزود: اسفندماه سال گذشته شهردار ایوان یک میلیارد و 430 میلیون ریال پاداش به مجموعه و 190 میلیون ریال اضافه کار و پاداش به 6 کارمند پرداخت کرده است.
اسماعیلی نمونه ای دیگر از تخلفات شهرداری ایوان را شارژ کپسول های ایمنی آتش نشانی چندین بار در سال و اعلام هزینه های چند برابر، حق ماموریت و اضافه کار همزمان به عده ای از کارمندان مغایر با قانون خدمات کشوری و هفت میلیارد و 600 میلیون ریال هزینه تعمیر ماشین آلات شهرداری اعلام کرد در حالی که این مجموعه تنها 9 دستگاه ماشین آلات دارد.
از سوی دیگر کارشناسان و بازرسان استانداری ایلام نیز به موازات اقدام های نظارتی ، بازرسی و قضایی که دراین خصوص جریان دارد به شهرداری ایوان رفته وموضوع را بررسی کردند که اظهارات متفاوت مدیرکل امور شهری و شوراهای استانداری ایلام نتیجه بررسی این کارشناسان است.

** شهردار ایوان برای جابجایی اعتبار دستگیر شده است
مدیرکل امور شهری و شوراهای استانداری ایلام در این خصوص گفت: دستگیری شهردار ایوان جابجایی اعتبار و پرداخت حقوق و مزایای کارگران شهرداری از محل اعتبارات 40 درصد عمرانی منابع داخلی بوده و اختلاسی در کار نیست.
عبادالله باقری در گفت وگو با ایرنا به پیش بینی نشدن منبع تامین حقوق کارگران درگیر در پروژه‌ها اشاره کرد و گفت: اقدام شهردار بازداشتی یک رویه جدید نیست و از بدو تاسیس شهرداری ها تاکنون این رویه جریان داشته است.
وی تاکید کرد: در صورت عدم پرداخت حقوق کارگران درگیر در پروژه ها، بجز پرداخت از این طریق، قانون گذار محل دیگری را برای پرداخت حقوق کارگران پیش بینی نکرده حتی پرداخت این دستمزدها از محل اعتبارات ستادی نیز مغایر با قانون است.

**انتقاد از طرح یکسویه پرونده در افکار عمومی
یک عضو هیات رئیسه شورای عالی استان ها اعتقاد دارد : طرح یکسویه این پرونده در افکار عمومی که هنوز در مرحله ابتدایی قضایی قرار دارد اقدام مناسبی نبوده است.
مظفر میرزاد روز شنبه به خبرنگار ایرنا گفت: در پرونده شهردار ایوان هیچگونه اختلاس و سوء استفاده شخصی مطرح نیست و برخورد با آن اشتباه بود و نباید به این سرعت رسانه ای می شد.
وی اضافه کرد: بر اساس قانون شهرداری هامی توانند تا 60 درصد درآمد داخلی خود را به هزینه های جاری اختصاص دهند اما در شهرداری ایوان بهد دلیل بالا بودن هزینه ها بیشتر از حد مجاز به این هزینه ها اختصاص داده شده است .
وی یاد اوری کرد: جابجایی اعتبار به دلیل پایین بودن درآمد شهرداری و بالا بودن هزینه های جاری از جمله پرداخت حقوق کارکنان رویه ای معمول شهرداری ها است و برخی شهرداران ناچارند ردیف های اعتباری را جابجا کنند.
وی درعین حال افزود: بر اساس قانون جابجایی اعتبارات از محل درآمد شهرداری ها نیازمند مصوبه شورای شهر و تایید فرماندار است اما در مواردی شهرداران به دلایلی از جمله عجله برای پرداخت حقوق و مزایای کارکنان و یا ترس از رد شدن، مصوبه شورای شهر را اخذ نمی کنند به همین دلیل توسط سازمان بازرسی به دادگاه معرفی می شوند.

**رویکرد رسانه ای پرونده : ناظر یا غافل ؟
اما رویکرد رسانه ای نیز بخش برجسته این پرونده است که ایفای نقش ناظرانه و درجهت منافع عمومی تلقی می شود هر چند به نظر می رسد محدود بودن این روند به استقبال از خبر اختلاس و نپرداختن به جابجایی سند به عنوان تشریح ضروری یک معضل مزمن که زمینه ان در کاستی یا ناهمخوانی قوانین با واقعیت مالی شهرداری های کم درامد نهفته است و به احتمال فاقد مخاطب عام است به ضعف الگوی رسانه ای این پرونده می توان تعبیر کرد.
مانطور که ذکر شد پرونده اتهامی علیه شهردار و چند تن از کارکنان شهرداری شهر ایوان دریک بازه زمانی 10 روزه با استقبال بسیار پایگاه های اینترنتی خبری و شبکه های اجتماعی همراه شد.
موضوع قابل طرح در خصوص پردازش رسان ای این پرونده، اینکه بعد از مطرح شدن موضوع جابجایی سند و به احتمال کاستن از بار مجرمانه بودن اتهام ها این موضوع از صدر انتخاب رسانه ها پایین آمد.
این جابجایی اهمیت در حالی است که برخلاف اختلاس که دامنه محدود و البته مجرمانه ای دارد جابجایی اعتبار به ماهیت عام مدیریت اجرایی عمران شهری مبدل شده است و دستکم در محدوده استانی ایلام ضرورت طرح و تحلیل ان بیشتر به نظر می رسد که چنین نشد.
به خصوص اینکه بعد از ماجرای ایوان شنیده می شود که در برخی شهرهای دیگر استان ایلام نیزکه بین شورا و شهردار سازگاری مثبت وجود ندارد قرار است از موضوع جابجایی سند به عنوان عامل و موضوعی قضایی برای برکناری شهردار استفاده کنند.
6034
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.