به گزارش ایرنا، دکتر ساسان روندی روز دوشنبه در چهارمین روز از هفته قوه قضائیه در نشست خبری اظهار کرد: 95 درصد این نظریه ها در خصوص معاینه های بالینی در حوزه های مختلف و پنج درصد نیز تشریح اجساد است.
وی افزود: عمده معاینه های بالینی در حوزه های بررسی وضعیت مجروحان حوادثی چون تصادف یا کار، سلاح های گرم و سرد، نزاع، بررسی گواهی های استعلاجی، تحمل کیفر برای زندانیان، تعیین سن، سلامت جسمانی و روانی افرادی که استخدام می شوند، مسئولیت کیفری، سقط درمانی، حاملگی های خاص و ... است.
مدیرکل پزشکی قانونی ایلام یادآور شد: در زمینه بررسی و تشریح اجساد نیز معاینه و کالبدشکافی جسد، تعیین علت فوت و بررسی عوامل جانبی که منجر به فوت جسد شده از دیگر فعالیت های اداره کل پزشکی قانونی است.
روندی گفت: در معاینه های بالینی مراجعان سرپایی سال گذشته 20 هزار نظریه کارشناسی صادر شد که بیشترین آمار متعلق به تصادف به تعداد چهار هزار و 184 مورد بود که از این میزان نیز تصادف 88 مورد آن ساختگی بوده است.
وی تعداد پرونده های نزاع و درگیری را سه هزار و 612 مورد عنوان کرد که 176 مورد آن را ضایعات ساختگی خودزنی یا دیگر زنی با رضایت فرد آسیب دیده، تشکیل داده و حوادث ناشی از کار نیز 395 مورد بوده است.
مدیرکل پزشکی قانونی ایلام در مورد آمار فوتی ها نیز اظهار کرد: سال گذشته 461 مورد فوتی از طرف مقام قضایی به پزشکی قانونی ارجاع داده شد که از این تعداد 371 مورد دچار مرگ غیرطبیعی و 90 مورد نیز به صورت مرگ طبیعی بوده است.
روندی یادآور شد: از این تعداد پرونده 72 درصد اجساد نیازی به کالبدشکافی نداشتند و برای 25 درصد نیز فرایند تشریح جسد و تعیین علت فوت انجام گرفت و ایلام به عنوان استان برتر در حوزه کاهش کالبد شکافی شناخته شده است.
وی اضافه کرد: سالانه 100 تا 150 مورد کمیسیون تخصصی و فوق تخصصی در استان برگزار می شود و در قسمت آزمایشگاه نیز حدود 2 هزار مورد انجام می گیرد.
روندی در خصوص مشکلات اداره کل پزشکی قانونی استان ایلام اظهار کرد: عمده مشکل این اداره کل کمبود نیروی انسانی به ویژه پزشک و نیز فعال نبودن پزشکی قانونی در شهرستان های آبدانان، مهران، سرابله، ایوان و ملکشاهی است.
مدیرکل پزشکی قانونی استان ایلام افزود: کمبود تجهیزات آزمایشگاهی و عدم امکان برخی آزمایش ها در استان ایلام یا در شهرستان های تابعه دارای مرکز پزشکی قانونی موجب طولانی شدن نتیجه آزمایش می شود.
روندی کمبود اعتبارات لازم برای خرید تجهیزات آزمایشگاهی، خرید خودروهای مناسب ویژه صحنه جرم و بحران، بروز رسانی سیستم های رایانه ای، پرداخت حق الزحمه پرسنل را از جمله مشکل های پزشکی قانونی عنوان کرد.
وی راه اندازی آزمایشگاه سم و آسیب شناسی، پیگیری مصوبه های سفر رئیس قوه قضاییه به استان ایلام، تامین اعتبار برای خرید خودرو، تجهیزات آزمایشگاهی، احداث ساختمان های اداری مورد نیاز در شهرستان های فاقد پزشکی قانونی، جذب پزشک را از اهم برنامه های امسال این دستگاه برشمرد.
یک تا هفت تیرماه به نام هفته قوه قضاییه نامگذاری شده است.
7172/6119
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.