به گزارش ایرنا، سلام امینی روز سه شنبه در نشست شورای هماهنگی مدیران دستگاه های تابعه تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهار کرد: طرح توسعه پروژه پتروشیمی ایلام در قالب صنایع پایین دستی در حال اجرا است اما مرحله نخست آن دارای مشکل تامین نشدن خوراک اتیلن برای کارخانه است و با رایزنی های صورت گرفته در صدد رفع این مسئله هستیم.
وی افزود: یکی از مشکلات اساسی استان ایلام بیکاری و ایجاد اشتغال است و برای رفع این مشکل باید به عنوان خدمتگذار مردم تمام توان خود را برای از بین بردن چنین معضلی که گریبانگیر بیشتر خانواده هاست، بکار ببریم.
امینی یادآور شد: می توان با توسعه صنایع پایین دستی پتروشیمی ایلام برای 400 نفر اشتغال مستقیم ایجاد کرد و قرار است با تکمیل سد گلال که تامین کننده آب مورد نیاز این مجتمع است، مرحله دوم آن نیز به بهره برداری برسد که زمینه ساز ایجاد صنایع پایین دستی خواهد بود.
امینی به مشکلات کارگران شرکت پتروشیمی ایلام اشاره کرد و گفت: یکی از مشکلات اساسی در این بخش نداشتن نیروی انسانی متخصص است و باعث شده که 69 درصد کارگران در مهارت های مختلف این شرکت غیربومی باشند.
وی با بیان اینکه به کارگر ماهر نیاز داریم، تاکید کرد: برای ایجاد اشتغال و کاهش بیکاری باید سازمان فنی و حرفه ای افراد جویای کار را تربیت و آموزش دهد و مشکل کمبود نیروی متخصص در این شرکت کاهش یابد.
وی خلاقیت مدیران در کارآفرینی را یکی از راهکارهای کاهش نرخ بیکاری دانست و گفت: مدیران با تعریف پروژه های متعدد و دارای توجیه می توانند برای بخش اشتغالزایی خلاق و کارآفرین باشند.
نماینده مردم ایلام در مجلس شورای اسلامی افزود: یکی دیگر از ظرفیت های استان ایلام بخش توریسم و منابع طبیعی است که با وجود دارا بودن شرایط آب و هوایی و منابع بکر و طبیعی در زمینه جذب توریسم سرمایه گذاری نکرده و از آن غافل هستیم.
امینی گفت: حوزه اشتغال از دغدغه های اصلی دولت است که با مشکل مواجه است و استان ایلام نیز از آن مستثنی نیست و باید به آن نگاه جدی شود.
وی تاکید کرد: امروزه ملاک اصلی رشد و توسعه کشور توانایی، تخصص و بروز بودن است و باید در چارچوب قانون از توانایی های خود برای ارائه ایده و خلاقیت به مدیران و مسئولان پیشقدم شوند.
مدیرکل اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز در این نشست گفت: امسال 155 طرح روستایی و فراگیر با اعتبار 350 میلیارد ریال در استان ایلام ارزیابی و به بانک ها معرفی شده است.
شکراله شیرخانی افزود: در راستای اشتغال فراگیر در روستاها و جامعه عشایری سهم استان ایلام در مرحله اول برای اعطای تسهیلات طرح روستایی یک هزار و 80 میلیارد ریال و برای طرح اشتغال فراگیر یک هزار و 120 میلیارد ریال است.
وی یادآور شد: ایلام طبق سرشماری آمار رسمی کشور جز 18 استانی است که نرخ بیکاری آن تک رقمی و 9.6 درصد است و نسبت به سال گذشته کاهش داشته است.
شیرخانی تاکید کرد: با تغییر نگرش مردم به کسب و کار و مشاغل خانگی این مشاغل می توانند رونق بیشتری بگیرند و آمار بیکاران کاهش یابد اما مسئولان نیز باید برای حمایت و شناسایی این ظرفیت ها تلاش بیشتری کنند.
وی با اشاره به کمبود نیروی متخصص در ایلام گفت: نیروهای بکار گرفته در طرح های عظیم از جمله پتروشیمی باید بومی باشند و امکانات فنی و حرفه ای باید به سمت تربیت و آموزش نیروهای متخصص پیش رود.
سهم شاغلان در استان ایلام به تفکیک بخش های اقتصادی در بخش خدمات 48 درصد، صنعت 27 درصد و در بخش کشاورزی 24 درصد است.
سه هزار و 178 تعاونی واحد در 13 گرایش در استان وجود دارد .
7180/6119
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.