به گزارش ایرنا، آذردخت دارابیان روز چهارشنبه در نشست طرح تدوین سند جامع و ملی توسعه روستاهای مناطق مرزی در دهلران گفت: طرح تدوین سند توسعه روستاهای مرزی با توجه ای که ریاست جمهوری به این مساله دارند، توسط معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری و با مشارکت مرکز بررسی های استراتزیک در دستور کار قرار گرفته است.
وی افزود: مجری طرح نیز موسسه مطالعات تخصصی جمعیت وابسته به وزارث علوم تحقیقات و فناوری است که متخصصان توسعه روستایی مطالعات طرح را با ملاحظه مداخلات منطقه ای برنامه ریزی و مطالعات مقدماتی و اسنادی آن را به انجام رسانده اند.
کارشناس معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری یادآور شد: در برنامه های توسعه میان مدت و همچنین در پیگیری سیاست های اقتصاد مقاومتی نگاه ویژه ای به ماهیت زندگی تولید محور روستاها با رویکرد حمایتی وجود دارد.
دارابیان تاکید کرد: از طرفی به علت تغییر فضای فرهنگی و ارتباطات اجتماعی روستاها و تناسب نداشتن سطح برخورداری آنها با تحولات صورت گرفته و همچنین در اثر تهدیدات زیست محیطی مانند خشکسالی، بیابان زایی و فرسایش خاک با مهاجرت روستاییان و پدیده روستاهای خالی از سکنه مواجه هستیم و ساماندهی این مساله مستلزم بررسی جامع موضوع است.
وی اضافه کرد: از آنجا که هر 16 استان مرزی (شامل 118 شهرستان مرزی) شرایط اقلیمی، اجتماعی، قومیتی و امنیتی متفاوتی دارند و حتی ساختار اداری و سیاسی آنها از نظر تاریخ شکل گیری تحت تاثیر عواملی نظیر (داخلی یا بیرونی مثل تهدیدات مرزی) از درجه ثبات متفاوت است، توسعه و ملزومات برخورداری روستاها را باید با لحاظ مختصات خاص هر یک طراحی کرد.
این کارشناس معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری ادامه داد: مسائل روستاهای مرزی با 2 برش استانی و شهرستانی در برنامه گروه مطالعاتی مد نظر قرار گرفته و در مطالعات میدانی که با سفر به استان ها و گفتگو و تعامل با مسولان واحدهای اجرایی و بازدید از حداقل یک روستا از هر شهرستان و گفتگو با دهیاران و اعضای شورای روستا (در صورت وجود) انجام می شود، اطلاعاتی از عوامل و مداخلات محدوده مورد بررسی بدست می آید که در قالب چالش ها و ضعف ها ، ظرفیت ها و فرصت ها و همچنین راهکارها و پیشنهادها جمع بندی شده و سعی بر این است که نتایج مرحله به مرحله با مسولان استانی و شهرستانی مرزی مورد تبادل نظر قرار گیرد.
دارابیان گفت: تاکنون از هفت استان مرزی بازدید شده و در هر استان ‌یا همه شهرستان های مرزی با توجه به محدودیت زمانی و طول مرز استان با رایزنی که با استانداری صورت می گیرد ، تصمیمات لازم اتخاذ می شود.
وی ابراز امیداوری کرد: این سند بتواند خط مشی های موثری در اثربخشی هرچه بیشتر برنامه های توسعه از جمله برنامه ششم ایجاد و در جهت کمک به تحقق اهداف مورد نظر تاثیرگذار باشد.
معاون عمرانی فرماندار دهلران نیز در این دیدار بر لزوم شناسایی موانع رشد و توسعه روستاها تاکید کرد و افزود: بخشداران و دهیاران باید زمینه رشد و توسعه روستاها و توانمند سازی این مناطق متناسب با ظرفیت های روستایی را فراهم کنند.
محمد غلامی به تسهیلات اشتغال روستایی اشاره کرد و گفت: تشکیل تعاونی ها و تلاش برای ایجاد بازار فروش محصولات روستایی از دیگر موضوعاتی است که باید مد نظر باشد.
وی غنی سازی روستاهای مرزی را از اهداف دولت ذکر کرد و تاکید کرد: تلاش در جهت ایجاد اشتغال و ماندگاری روستائیان با توانمند سازی اقتصادی اجتماعی و فرهنگی به جد دنبال می شود.
خبرنگار: علی رضازاده ** انتشار: حسن کهزادیان
7175/6119
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.