به گزارش ایرنا شهیندخت مولاوردی روز دوشنبه در همایش ملی جایگاه زنان در کارآفرینی و توسعه پایدار در اصفهان افزود: این بسته بحث های مختلف زنان شاغل از جمله بحث ساعات کاری منعطف و شناور را شامل می شود .
وی همچنین راه اندازی دوباره مهدکودک ها درادارات و جوار ادارات با مشارکت بخش خصوصی را که نمونه های آن در وزارت کشور و موسسه ملی استاندارد انجام شده از دیگر موضوعات این بسته حمایتی برشمرد.
معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده افزود: در راستای تدوین این بسته بدنبال آن هستیم که زنان شاغل با کمترین دغدغه و کمترین دل مشغولی بتوانند نقش های چند گانه خود را بدرستی ایفا کنند.
وی خاطرنشان کرد: الان وضعیت بازار کار برای زنان به گونه ای است که مجموعه عوامل از شرایط فرهنگی اجتماعی و سایرعوامل اکثر متقاضیان کار را به سمت بحث غیر رسمی اشتغال سوق می دهد و این نگرانی ایجاد شده که این بخش به سمت زنانه شدن حرکت کند.
مولاوردی خاطرنشان کرد: برای اینکه بتوانیم در این بخش مداخله اساسی داشته باشیم در معاونت ریاست جمهوری، گزارش های سیاستی را برای دولت آماده کردیم که در چهار محور شامل 'زنان کارگر و کارهای شکننده' ، 'زنان در بازار کار غیررسمی' و 'زنان مزد و حقوق بگیر بخش خصوصی' و ' مراکز کاریابی غیردولتی' است.
وی افزود: این سیاست های پیشنهادی می تواند به بهبود وضعیت زنانی که در این بخش فعال هستند و روز به روز هم بر تعداد آنها افزوده می شود کمک کند.
وی تاکید کرد : با در نظر گرفتن محدودیت های بخش رسمی ودولتی باید بتوانیم دسترسی عادلانه زنان به موقعیت ها، فرصت ها و منابع اقتصادی که یکی از آنها بخش غیر رسمی است را فراهم کنیم.
معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده افزود: سیاست های پیشنهادی این معاونت به شورای عالی اشتغال ارائه شده است و در نوبت رسیدگی قرار دارد.
وی یکی از چالش های دولت را حجم بالای اسناد و پیشنهادهای بالاستی عنوان کرد و گفت: این پیشنهادها درنوبت رسیدگی در شورای های عالی و کمیسیون های مختلف قرار دارد و امید است بتوانیم تا پایان دوره برخی از این پیشنهادها را به تصویب نهایی برسانیم.
مولاوردی همچنین با اشاره به تدوین سند سیاستی اجرایی اشتغال پایدار زنان در شورای عالی اشتغال گفت: در این سند هم دو گروه هدف داریم که شامل دختران دانش آموخته دانشگاهی و زنان سرپرست خانوار با اولویت مناطق محروم است.
وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: یکی از مباحث اصلی توسعه میزان بهره مندی درست و منطقی از استعدادها، توانمندی ها و ظرفیت های نیروی انسانی هر جامعه ای است که زنان بدون تردید به عنوان نیمی از جمعیت تشکیل دهنده هر جامعه، واجد ظرفیت های ذاتی و اکتسابی فراوانی هستند.
مولاوردی افزود: نادیده گرفتن این ظرفیت ها می تواندعلاوه بر چشم پوشی از ارزش آفرینی مادی در نظام اقتصادی هر جامعه ای موجب اختلال در نظام اجتماعی و فرهنگی شود.

**حلقه اتصال بین آموزش و اشتغال از عناصر محوری توسعه در کشور است**
معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده گفت: در جامعه ما به نظر می رسد یکی از عناصر محوری رشد و توسعه کشور در واقع حلقه اتصالی است که باید بین آموزش و اشتغال برقرار شود که هنوز این اتصال برقرار نشده است.
وی اظهار کرد: ما در این محور دو موضوع از جمله معضل بیکاری و پایین بودن نرخ مشارکت اقتصادی را باید مدنظر قرار دهیم.
مولاوردی خاطرنشان کرد: در شاخص توسعه انسانی که زیر شاخص های مختلفی را در بر می گیرد زنان ایران در حوزه آموزش و بهداشت از وضعیت قابل قبولی برخوردارند هرچند در سال های اخیر به نظر می رسد برخی کشورهای منطقه هم با نوآوری هایی که دارند در حالی پیشی گرفتن هستند که گزارش شکاف جنسیتی در سال 2016 نگرانی هایی را برای ما بوجود آورد.
وی با اشاره و تاکید بر ظرفیت های و توانمندی های زنان ایرانی گفت: بدنبال راهکارهایی برای ارتقای نرخ مشارکت اقتصادی زنان هستیم که به معنای اشتغال تمام وقت رسمی دولتی نیست.
وی افزود: درمجموع اولویت های این معاونت براساس برنامه ریزی برای وضعیت دو گروه در جامعه شامل دختران دانش آموخته دانشگاهی و زنان سرپرست خانوار و یا خودسرپرست است.
همایش ملی جایگاه زنان در کارآفرینی و توسعه پایدار با رویکرد نقش زنان در تحقق اقتصاد مقاومتی با رویکرد بهینه کاوی تجربیات زنان موفق درحوزه اقتصادی و کارآفرینی و با هدف شناسایی زنان توانمند روز دوشنبه در اتاق بازرگانی اصفهان آغاز به کار کرد.
براساس آخرین سرشماری نفوس، از جمعیت حدود پنج میلیون و 200 هزار نفری استان اصفهان حدود دو میلیون و 560 هزار نفر را زنان تشکیل می دهند.
براساس یک تحقیق علمی، بیش از 11 درصد زنان ایران از نظر اقتصادی فعال هستند که 44 درصد فعالیت آنها در زمینه تولیدی و 56 درصد در زمینه خدماتی فعالیت دارند.
همچنین بیش از 65 درصد آمار جمعیتی ورود به دانشگاههای کشور را زنان تشکیل می دهند.
ت/6994 / 6022 خبرنگار:آرزو فلاح - انتشار دهنده : عمادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.