انتخابات شورای اسلامی شهر و روستا در پیش است و کمتر از سه ماه دیگر باید عده ای را برای سیاست گذاری و هدایت و برنامه ریزی شهری انتخاب و راهی پارلمان های محلی کرد تا بایدها و نبایدهای شهر را رقم زنند و بر انجام آن‌ها نظارت نمایند.
حال سؤالی مطرح است و آن اینکه این منتخبان مردم چه ویژگی هایی باید داشته باشند، تا از فرصت ها خوب استفاده نموده باشیم؟ و به بن بست نرسیم.
طبق قانون شـوراهای اسلامی، شورای شهر به منظور پیشبرد برنامه های شهری با همکاری مردم و نظارت بر امور شهر تشکیل می شود لذا از این رو چنانچه این تصمیم گیران فاقد تخصص لازم باشند کارکرد حوزه تصمیم گیری با چالش مواجه شده و حوزه اجرا نیز که تابع حوزه تصمیم است دچار دوگانگی و یا آشوب اجرایی خواهد شد.
تجربه ثابت کرده است که فقدان تخصص گرایی در بین اعضا مزبور کارکرد این شورا را تحت شعاع قرار داده و بستر ناکارآمدی و دور شدن از وظایف ذاتی آن را فراهم می سازد.
در فضاهای واقعی و مجازی دیده می شود افراد در مورد عقب ماندگی و مشکلات و معضلات محل سکونت خود واکنش نشان می دهند و به وضعیت اسف بار شهر و محل سکونتشان ابزار تأسف می کنند؛ از نگاه کارشناسان یکی از علل اصلی عقب ماندگی شهرها انتخاب افراد غیرمتخص در شوراهای شهر است.
شورای اسلامی شهر نباید یک شورای صنفی که باید شورایی تخصصی در حوزه های مختلف شهری برای رفع مشکلات و معضلات باشد.
مردم در انتخاب نماینده های خود در شورای اسلامی شهر باید مسئولانه عمل کنند و رای خود را به افراد متخصص در حوزه های شهری، اجتماعی و فرهنگی اختصاص دهند و بدانند که رای آنان در تعیین سرنوشت شهر تاثیر بسزایی دارد.
آفت قوم گرایی از دیگر علل عدم موفقیت های شوراهای شهر است؛ سنت ها و نظام طایفه ای در شهرهایی چون کنگاور در استان کرمانشاه ریشه دوانده و گریبانکیر فضای انتخابات شده است.
انتخابات در جوامعی که همبستگی های طایفه ای به همبستگی های اجتماعی غلبه می کند، با اندیشه مدنیت، تخصص گرایی، شایسته سالاری، آگاهی بخشی، منش و کُنش های سیاسی در تقابل است و پیامدهای منفی بسیار مخربی برای پدیده طایفه گرایی در توسعه فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و سیاسی شهرها نمود پیدا می کند.
افرادی که به عنوان کاندیدای شورای شهر و روستا وارد گود انتخابات می شوند نیاز است که شناخت و آگاهی سیاسی خود را بالا ببرند و از بیان شعارهای پر آب و تاب انتخاباتی و بر انگیختن هیجانات ناسیونالیستی پرهیز کنند.
سپهر سیاسی شهرستان کنگاور که همچنان بر طبل سنت گرایی می کوبد و سایه شوم طایفه گرایی بر آن سایه افکنده از این قائده مستثنی نیست و عقب ماندگی توسعه در بخش های مختلف شهری نمایانگر ناکارآمدی افراد بی تخصص در دوره های گذشته در این شهر بوده است.
مبین و مبرهن است که اگر نتیجه انتخابات شورای شهر بر پایه قوم گرایی و عدم شایسته سالاری پیش رود، شاهد انتخاب افراد ناکارآمد و غیر متخصص خواهیم بود که نتیجه آن بی انگیزه شدن افراد متخصص و متعهد شهر برای توسعه منطقه و مهاجرت آنها به شهرها و استان های توسعه یافته تر و عقب ماندگی بیش از پیش شهرهای توسعه نیافته خواهد بود.
امید است که در انتخابات پیش رو همه شهروندان با رویکرد جدید و توجه به تخصص، تعهد و شایسته سالاری و پشت کردن به انتخاب های قومی و طایفه‌ای، رشد و توسعه شهر و دیار خود را با انتخاب آگاهانه رقم بزنند.
..................................................................................................................................................................................................8066/7447
خبرنگار ایرنا در مرکز استان کرمانشاه
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.