به گزارش ایرنا، قاسم سلیمانی روز شنبه در نشست بررسی تسهیلات طرح توسعه روستایی استان ایلام اظهار کرد: یکی از مزیت های استان ایلام داشتن مرز طولانی و زمین مناسب برای مهار و انتقال آب است و در این زمینه اقدامات خوبی صورت گرفته است.
وی با بیان اینکه استان ایلام همه امکانات برای ایجاد اشتغال را دارد، گفت: در آب های مرزی حرکت عظیمی انجام شده و 50 هزار هکتار در قالب طرح 550 هزار هکتاری ایلام و خوزستان در حال انجام است که 30 هکتار در قالب طرح سامانه گرمسیری در حال انجام است و حدود 9 هزار هکتار نیز بعنوان فاز دوم لحاظ شده است.
استاندار ایلام افزود: بر اساس لایحه دولت و مصوبه مجلس، امسال مجوز اختصاص معادل ریالی 1.5 میلیارد دلار به میزان حدود 60 هزار میلیارد ریال از صندوق توسعه ملی برای اشتغال مناطق روستایی، عشایری و سرمایه در گردش برای شهرهای زیر 10 هزار نفر دریافت شده است.
وی با بیان اینکه حدود 120 هزار میلیارد ریال برای اشتغال روستایی در نظر گرفته شده است، افزود: هر یک از موسسات عامل باید معادل سهمیه‌ای که از صندوق توسعه ملی در اختیار آنها قرار می‌گیرد را با منابع خود تلفیق کنند و در قالب تسهیلات با نرخ سود چهار و 6 درصد پرداخت کنند.
سلیمانی تاکید کرد: نظارت جدی برای جلوگیری از انحراف این تسهیلات در نظر گرفته شده تا صرفا در جهت اشتغال هزینه شود.
وی در خصوص کمرنگ شدن محصولات کشاورزی نیز گفت: محصولات روستایی بدلیل نداشتن کیفیت بالا و نبود بازار فروش کم کم کنار گذاشته می شوند که باید یک جهش در صحنه اقتصادی ایجاد و اشتغال روستایی و شهری رونق یابد.
سلیمانی همچنین در خصوص پروژه های نفت و گاز استان ایلام یادآور شد: داشتن 11 درصد گاز و بیش از سه درصد نفت کشور از دیگر مزایای این استان است و توسعه پروژه پتروشیمی در قالب صنایع پایین دستی در استان ایلام در حال توسعه است، ولی با وجود ظرفیت هایی همچون نفت، گاز و پتروشیمی دارای نرخ بیکاری 11.6 است و با توسعه صنایع پایین دستی می توان نرخ بیکاری در استان را کاهش داد.
سلیمانی دشتکی تاکید کرد: اعتبارات کلان ابلاغی مقام معظم رهبری برای رفع بیکاری بسیار کارساز است و باید از این منابع برای اشتغالزایی در استان استفاده کنیم.
وی خلاقیت مدیران در کارآفرینی را یکی از راهکارهای کاهش نرخ بیکاری دانست و گفت: مدیران با تعریف پروژه های متعدد و دارای توجیه می توانند برای بخش اشتغالزایی خلاق و کارآفرین باشند، استانی موفق است که مدیران دلسوزتر، اجرایی تر و فعال تر داشته باشند و به مردم و تشکل ها میدان دهند.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز در این نشست گفت: اعتبار اولیه اشتغال روستایی در استان ایلام یک هزار و 80 میلیارد ریال است که بر اساس شاخص های جمعیت روستایی و تعداد بیکاران صورت گرفته است.
شکراله شیرخانی اظهار کرد: اعتبارات اشتغالزایی در طرح توسعه روستایی توسط چهار بانک عامل کشاورزی، بانک توسعه تعاون، پست بانک و صندوق کارآفرینی امید با اعتبار 450 میلیارد ریال اجرا می شود.
وی افزود: تاکنون سه هزار و 797 متقاضی در بخش خدمات، صنعت و کشاورزی در سامانه کارا ثبت نام و طرح های خود را ارائه داده اند که شهرستان چرداول با یک هزار و پنج نفر بیشترین سهم را در استان داشته اند.
شیرخانی یادآور شد: ابلاغ نشدن 100 درصدی سهمیه بانک ها توسط بانک مرکزی از موانع و مشکلات طرح اشتغال روستایی در استان است که 50 درصد اعتبارات بانک های کشاورزی، توسعه تعاون و پست بانک ابلاغ شده اما سهم صندوق کارآفرینی امید هنوز مشخص نشده است.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: با توجه به اینکه نهادهای توسعه ای از کمک های فنی و اعتباری باید تامین شوند تاکنون اعتباری به استان ها تخصیص داده نشده است.
وی با بیان اینکه بررسی دقیق طرح های به بهره برداری رسیده از نظر تحقق اشتغال پیش بینی شده، گفت: پایداری این طرح ها برخلاف تسهیلات اشتغال فراگیر که در شیوه نامه ملاک ایجاد اشتغال لیست بیمه ای ذکر شده، مشخص نیست ارزیابی اشتغال ایجاد شده در طرح های اشتغال روستایی و عشایری به چه صورت و با چه شاخصی قابل انجام است.
شیرخانی با اشاره به اینکه بحث اشتغال سرانه به ازای هر 300 تا 500 میلیون ریال یک شغل در سرمایه در گردش که هدف آن تثبیت شغل است و در توسعه گلخانه ها که سرمایه بر است، محقق نمی شود و در آیین نامه و دستورالعمل های ابلاغی طرح توسعه روستایی دوره بازپرداخت تسهیلات ثابت و در گردش مشخص است اما دستورالعمل های ابلاغی به بانک ها چیز دیگری است.
خبرنگار: لیلی خاکی**انتشاردهنده: حسن کهزادیان
7180/6119
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.