اسمعیل کریم زاده روز دوشنبه در مراسم تجلیل از کشاورزان نمونه مهاباد اظهار کرد: از 25 هزار هکتار زمین زراعی در مهاباد 6 هزار هکتار زمین دارای سامانه های آبیاری تحت فشار، بارانی و قطره ای است که از این لحاظ رتبه اول استانی را دارد.
وی افزود: به طور متوسط 13 درصد زمین های کشاورزی این استان تحت پوشش سامانه های نوین کشاورزی است.
کریم زاده با اشاره به اینکه افزایش ضریب مکانیزاسیون، اصلاح الگوی کشت در زراعت و باغبانی، کشت های گلخانه ای و محصولات با مصرف آبی کم در اولویت های سازمان است، اظهار کرد: سه میلیارد متر مکعب متوسط مصرف کل آب آذربایجان غربی در بخش کشاورزی است که می توان این میزان را با سرمایه گذاری و اصلاح روش های آبیاری به یک سوم کاهش داد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی با تاکید به ضرورت توجه ویژه به بخش کشاورزی و اشتغال زایی این بخش در کشور گفت: 34 درصد اشتغالزایی آذربایجان غربی در بخش کشاورزی است.
رئیس جهاد کشاورزی شهرستان مهاباد نیز در این جلسه بیان کرد: امسال 2.5 میلیون متر مکعب صرفه جویی در آب مصارف کشاورزی با استفاده از روش های نوین آبیاری شده است.
عبدالرحمان کلیجی با اشاره به اینکه 45 درصد نزولات آسمانی در سال زراعی 95-96 کاهش یافته است، افزود: امسال 12 هزار متر مربع کشت گلخانه ای به منظور مصرف آب کمتر و بهره وری بیشتر محصولات کشاورزی توسعه یافته است.
وی اظهار کرد: از طرف دیگر برداشت گندم در شهرستان مهاباد 40 هزار تن کاهش یافته است.
فرماندار مهاباد نیز در این همایش با اشاره به اینکه سهم آب مصارف کشاورزی امسال در مهاباد 95 میلیون متر مکعب است، گفت: پنج میلیون متر مکعب آب برای حمایت از کشاورزان با رایزنی های انجام شده رها سازی شده است.
ایرج شجاعی با تاکید بر اینکه امنیت غذایی کشور مدیون کشاورزان است، اظهار کرد: با توجه به کاهش منابع آبی و خاکی باید صنعت کشاورزی از حالت سنتی خود خارج شود و به سمت مکانیزه شدن حرکت کند.
در این مراسم که به مناسبت دهه مبارک فجر برگزار شد از 2 کشاورز برتر کشوری، 6 کشاورز نمونه استانی و 30 کشاورز نمونه شهرستان مهاباد تقدیر شد.
به گزارش ایرنا 'ابوبکر زر افشان' در کشت جوی دیم و 'حسن آزرد' در روش نمونه آبیاری از مهاباد امسال به عنوان کشاورز نمونه کشوری انتخاب شدند.
سال گذشته نیز 2 کشاورز در تولید خوراک دام و تولید زنجیره گوشت مرغ از مهاباد به عنوان کشاورزان نمونه ملی انتخاب شده بودند.
شهرستان مهاباد با حدود 237 هزار نفر جمعیت و بیش از 81 هزار هکتار اراضی کشاورزی و باغی در جنوب آذربایجان غربی واقع است.
3093/2093
**خبر: پیمان پاکزاد ** تنظیم کننده: توحید محمودپور ** انتشار: صابر چهرقانی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.