ابوالفضل خلیل پور روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه آبیاری تحت فشار شامل آبیاری کم فشار، قطره ای، نواری و بارانی می شود، افزود: راندمان آبیاری در این روش تا 50 برابر بهبود پیدا می کند که این امر بسیار مقرون به صرفه و مفید برای کشاورزی شهرستان است.
وی ادامه داد: بخشی از مخارج تجهیز اراضی به سیستم های آبیاری تحت فشار به صورت بلاعوض از طرف دولت تامین می شود و بخشی از آن نیز توسط کشاورز باید تامین شود.
خلیل پور هزینه تجهیز هر هکتار زمین به سیستم آبیاری کم فشار را برای کشاورزان حدود 45 میلیون ریال برآورد کرد و افزود: هزینه تجهیز هر هکتار زمین کشاورزی به سیستم آبیاری تحت فشار قطره ای و نواری حدود 100 میلیون ریال است که در برابر صرفه جویی که در مصرف آب می شود هزینه بالایی نیست.
وی افزود: سیستم آبیاری قطره ای به دلیل پایین بودن هزینه نگهداری و همچنین توسعه باغ های پسته در سطح شهرستان مورد استقبال کشاورزان ری قرار گرفته ولی سیستم آبیاری نواری به رغم اینکه باعث توزیع متوازان و یکسان آب در زمین های کشاروزی می شود ولی به دلیل تعویض نوارها در هر دوره مصرف، خیلی مورد استقبال کشاروزان شهرستان ری واقع نشده است.
خلیل پور با بیان اینکه آبیاری بارانی مناسب اراضی علوفه است اظهار کرد: سیستم آبیاری بارانی به دلیل وجود بادهای گرم و تبخیر میزان قابل توجه آب حین آبیاری در شهرستان ری مقرون به صرفه نیست و کشاروزان از روش های دیگری می توانند استفاده کنند.

** 30 درصد غلات شهرستان ری از پساب شهری آبیاری می شوند
رئیس اداره جهاد کشاورزی شهرستان ری در بخش دیگری از سخنان خود به میزان استفاده از پساب های شهری در تولید غلات این شهرستان اشاره کرد و گفت: حدود 30 درصد از غلات (گندم و جو) تولید شده در این شهرستان از پساب های شهری آبیاری شده اند.
خلیل پور یادآور شد: سلامت تمامی محصولات غلات و برنج شهرستان ری در سال زراعی 95 – 96 بر اساس آزمایشات دقیق تایید شده است و هیچگونه گزارشی مبنی بر آلوده بودن محصولات کشاورزی در این شهرستان گزارش نشده است.
وی در خصوص کیفیت آب مصرفی در مزارع سبزی و صیفی نیز گفت: این مزارع تنها از طریق قنات و چاه آبیاری می شوند و اداره جهاد کشاورزی شهرستان به شدت کیفیت آب استفاده شده در این مزارع را زیر نظر دارد و در صورت بروز هرگونه تخلف زمین سبزی و صیفی کاری شده قلع و قمع می شود.
شهرستان ری با 11 هزار و 500 هکتار از اراضی کشاورزی ، سالانه در حدود 850 هزار تن محصولات کشاورزی و زراعی را تولید می کند، این شهرستان دارای رتبه اول در تولیدگندم، ذرت علوفه ای، صیفی جات، شیر و رتبه دوم را در تولید تخم مرغ در استان تهران را دارد.
3218/6003
خبرنگار: امیر جعفری - انتشار: روح اله صائب
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.