حاجی کریمی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه بحران آب در ایران و استان ایلام جدی است و متولیان و متخصصان این حوزه، آنرا در حد یک شعار پیگیری می کنند، افزود: جدیتی در این زمینه وجود ندارد و این مشکل به یک ادبیات عامیانه تبدیل شده اشت که در رفتار، پیگیری و برخورد مسئولان و بهره برداران به آن توجه نمی شود.
وی تاکید کرد: تغییر اقلیم اتفاق افتاده و رژیم های آبی به هم خورده است بنابراین لازم است در بحث برنامه ریزی، مدیرت و تهیه الگوی مصرف آب تجدید نظر صورت گیرد.
وی یادآور شد: میزان آب های تجدیدپذیر کشور از 130 میلیارد متر مکعب به حدود 100 میلیارد کاهش یافته است، اما میزان مصرف و سرانه مصرف به طور مرتب در حال افزایش است.
دانشیار دانشگاه ایلام گفت: میزان مصرف سرانه آب هر نفر در ایران به طور متوسط 200 لیتر و در استان ایلام تا بیش از 250 لیتر در روز هم می رسد و در حوزه کشاورزی نیز که بیشترین میزان مصرف آب وجود دارد، ارقام مصرف، نگران کننده است و لازم است در زمینه تهیه الگوی مصرف جدید آب، برنامه ریزی و اقدامات اساسی و بخصوص کار فرهنگی کلان و گسترده ای انجام شود.
کریمی اظهار کرد: اگرچه طرح احیا و تعادل بخشی آب های زیرزمینی از طرف وزارت نیرو در دست اقدام است اما الزامات قانونی و هماهنگی های جدی بین دستگاه های مرتبط در حوزه آب، مانند وزارت نیرو و جهاد کشاورزی کم است.
وی تاکید کرد: روش های نوین آبیاری با رعایت الزامات کاهش بهره برداری از منابع آب زیر زمینی قابل قبول است اما به طور معمول با افزایش سطح زیرکشت و کاهش نیافتن برداشت از آبخوان های زیز زمینی، ضربه مضاعفی بر پیکر آب های زیرزمینی وارد می شود.
وی یادآور شد: لازم است در مناطقی که روش های نوین آبیاری اجرا می شود کاهش بهره برداری از آبخوان ها صورت گیرد تا از افت بیشتر سفره های آب زیرزمینی و تبعات ناشی از آن، مانند نشست زمین و ایجاد فروچاله ها جلوگیری شود.
وی اضافه کرد: همچنین باید بر اساس بیلان آب های هر منطقه، در پروانه بهره برداری چاه ها، تجدید نظر شود و با نصب کنتورهای حجمی، میزان بهره برداری از سفره های آب زیر زمینی کنترل شود.
دانشیار دانشگاه ایلام با بیان اینکه حجم رسوب سدها در این استان به مرحله بحران رسیده و باعث کاهش ذخیره آب در آنها شده است، گفت:
یکی از مشکلات اساسی سدهای کشور، ورود حجم قابل ملاحظه ای از رسوبات به پشت این سدهاست که باعث کاهش ذخیره آب آنها شده و رسوبات که منابع ارزشمندی از خاک هستند از دسترس خارج می شوند.
کریمی افزود: از ابتدای بهره برداری از سد ایلام تا کنون حدود 10 میلیون متر مکعب رسوب به مخزن این سد وارد شده و حدود یک هفتم از ظرفیت آن را پر کرده است بنابراین لازم است جهت مهار و کنترل این رسوبات، اقدامات متناسب آبخیزداری در حوزه آبریز این سدها انجام شود.
وی با بیان اینکه مهار آب های مرزی در استان ایلام وضعیت نامناسبی دارد، مهار آب های مرزی در برخی مناطق کشور بخوبی دنبال می شود، اما در استان ایلام این مسأله با جدیت پیگیری نمی شود و برای نمونه سدهای میمه، چنگوله و گاوی در هاله ای از ابهام قرار دارند.
وی تاکید کرد: آب سدهای یاد شده بدون بهره برداری بهینه از دسترس استان خارج می شود به همین دلیل لازم است در جهت مطالعه و اصلاح کیفیت منابع آب نیز اقدامات اساسی انجام شود تا امکان ذخیره آب هایی با کیفیت مناسب ایجاد شود.
به گزارش ایرنا، از ابتدای سال آب جاری تاکنون میزان ورودی روان آب ها به سدهای ایلام کاهش قابل ملاحظه ای داشته بطوریکه حجم آب موجود در مخازن و پشت سدهای سه گانه این استان (چم گردلان، کنگیر و دویرج ) نزدیک به 204 میلیون متر مکعب است.
کمبود بارش های پاییزی و نزولات جوی در سال زراعی پیش رو ( 96 - 95) استان ایلام را در ردیف کم بارش ترین استان های کشور قرار داده است، این استان در حالی فصل پاییز را پشت سرنهاده که بیشتر ایام پاییز به علت کاهش باران دچار خشکسالی بود.
به گفته مدیرکل هواشناسی ایلام، بارندگی ها در سال زراعی جاری تا پایان دی ماه نسبت به سال گذشته 22 درصد و در قیاس با میانگین بلندمدت 53 درصد کاهش داشته است.
خبرنگار: معصومه امیدی**انتشار دهنده: حسن کهزادیان
6032/6119
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.