فرمان عزیزنیا روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: آموزش ‌های پیشگیری از معلولیت ناشی از انفجار مین در 2 شهرستان مهران و دهلران و همچنین شهر چوار ارائه می شود.
وی افزود: آموزش های پیشگیری معلولیت ناشی از انفجار مین از نقاط صفر مرزی آغاز و به دانش آموزان تمامی مقاطع تحصیلی، کشاورزان، دامداران، عشایر کوچرو ، روستایی و مردم شهری در این مناطق ارائه خواهد شد.
عزیزنیا با بیان اینکه پارسال 57 هزار نفر در اجرای این طرح آموزش ‌های لازم را کسب کردند، تاکید کرد: پیش ‌بینی می‌شود امسال پوشش این آموزش ها تا 58 هزار نفر افزایش یابد.
معاون امور توسعه فرهنگی و پیشگیری اداره کل بهزیستی ایلام هدف از اجرای این طرح را کاهش معلولیت ‌ها برشمرد و یادآور شد: این طرح امسال با مشارکت یک موسسه مردم نهاد و با نظارت بهزیستی اجرا خواهد شد.
به گفته وی، آموزش های این طرح تا پایان سال جاری بصورت چهره به چهره در مدارس تمامی مقاطع تحصیلی و مراکز پیش دبستانی، مساجد، خانه های بهداشت و مناطق عشایری بصورت خانه به خانه ارائه می شود.
به گزارش ایرنا، یک میلیون و 700 هزار هکتار از اراضی استان ایلام در شهرستان های مهران و دهلران با توجه به اینکه بطور مستقیم درگیر جنگ بوده اند، در دوران دفاع مقدس آلوده به انواع مین ها، ضایعات جنگی و گلوله های عمل نکرده شده است که 900 هزار هکتار از این مقدار در شهرستان مرزی دهلران و 800 هزار هکتار نیز در مهران قرار دارد.
عملیات پاکسازی سطحی پس از پایان جنگ تحمیلی در این استان آغاز شد و تاکنون تمامی این مناطق از وجود مواد منفجره پاک شده اند ولی بر اساس ارزیابی های صورت گرفته در محدوده حدود پنج هزار هکتاری برای اطمینان یافتن از فعالیت های صورت گرفته، باید بازنگری صورت پذیرد.
ایلام با 430 کیلومتر مرز مشترک با عراق در دوران دفاع مقدس جبهه میانی مقاومت و نبرد با دشمن بعثی محسوب می شد، این استان در دوران هشت سال دفاع مقدس بیش از 2 هزار و 800 شهید، 11 هزار جانباز و 332 آزاده تقدیم اسلام کرده است.
خبرنگار: آزاده خرم ** انتشار دهنده: حسن کهزادیان
7171/6119
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.