رئیس شورای شهر ماکو از بذرکاری ۲۰هکتار از مراتع این شهرستان تاکنون خبرداد.
به گزارش ایسنا منطقه آذربایجان غربی  بذر کاری در دو هکتار از عرصه های طبیعی شهرستان ماکو و با حضور بیش از ۴۰ نفر از دوستداران محیط زیست و منابع طبیعی در منطقه بایندیر ماکو اجرا شد و عزیز برگ نیی در حاشیه این  حرکت طبیعت دوستانه اظهار کرد: در این طرح شرکت کنندگان با کاشت بذر بلوط وحشی، داغداغان، گلابی کوهی، زرشک، بادام کوهی در مناطقی که به دلیل چون خشکی و فرسایش خاک، دچار کاهش پوشش گیاهی شده بود اقدام کردند. 
رییس شورای شهر ماکو از برگزاری برنامه های مختلف برای حفظ و حراست از بافت شهر و تقویت مراتع آن خبر داد و گفت: از اهداف برگزاری این برنامه می‌توان به ترمیم و احیا رویشگاه های درختی به ویژه درختچه های بادام وحشی و مرتعی در شهرستان اشاره کرد.
وی افزود: این هشتمین برنامه ما در سال ۹۶ است که از ورودی شهر ماکو شروع کردیم و امید داریم تا شروع زمستان تعدادی برنامه دیگر نیز برگزار کنیم.
وی با تاکید بر اینکه شهر ماکو شهر سنگها و کوه ها است افزود: اکثر کوه ها پتانسیل رویش بذر و درخت ها را دارند که با همکاری گروهای انسانی و مردم نهاد اقدام به بذر کاری و احیاء پوشش گیاهی مراتع کردیم.
وی تصریح کرد:اگر به حفظ محیط زیست و منابع طبیعی به ویژه حفظ و نگهداری مراتع توجه داشته باشیم، در تمامی ابعاد همانند تمیزی هوای شهر و زیبایی آن سهیم خواهیم بود.   محمد فرهمند، مدیر گروه سمن نهال و درختکاران ماکو نیز افزود: ایران از لحاظ تنوع ژنتیکی گیاهی، در جهان منحصر به فرد است، ولی از یه طرفی بسیاری از گیاهانمان در معرض خطر انقراض قرار دارند.
وی تصریح کرد: یکی از این تنوع های زیستی مربوط به بلوط می باشد وما نیز در ماکو، این گونه ها را با توجه به وجود درختان بلوط، با قدمت بالای صد سال و اینکه جمعیت آنها را افزایش دهیم، در برنامه های درختکاری از بذر آنها  استفاده میکنیم؛ به امید آنکه طبیعت از دست رفته مان احیاء شود.
مدیر گروه سمن نهال و درختکاران ماکو با اشاره به اینکه اصل و پایه این سازمان مردم هستند و سازمانی غیر دولتی است، لذا تمامی هزینه ها از طرف اعضاء تامین می شود.
وی با بیان اینکه تنها دلیل این نوع کارها، فقط عشق به طبیعت است تصریح کرد:آرزوی سمن درختکاران، احیاء و حفاظت از طبیعت رنجور ماکو است.
این فعال اجتماعی و فرهنگی، از چاپ و انتشار کتابچه‌ی گیاهان و درختان بومی منطقه ماکو خبر داد و گفت: یکی از برنامه های ما دخیل کردن دانش آموزان در این کار پسندیده است تا هم فرهنگ سازی شود و هم زمینه اشتیاق و شرکت دانش آموزان در تکثیر گیاهان به وجود بیاید.
فرهمند، بر ویژگی های بذر های کاشت شده در این برنامه اشاره کرد و افزود: بذرهای کاشت شده نیاز به آبیاری متداول ندارد و خودرو است.
وی شعار سازمان مردم نهاد بذر و نهال کاران ماکو را، هر نفر یک درخت عنوان کرد و گفت:امید است با مشارکت همه مردم و سازمانها و ساماندهی آنها، همگی در سبز نمودن طبیعتمان سهیم باشیم.
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.