دکتر علیرضارفیعی پور روز یکشنبه در دیدار با استاندار ایلام اظهار کرد: استانداران به عنوان مسئولان ارشد هر استان با توجه به اهمیت موضوع باید نسبت به مساله امنیت غذایی مردم و اماکن تهیه فرآورده های دامی حساسیت خاص و ویژه های داشته باشند.
وی افزود:بروز انواع بیماری های نوظهور علاوه بر بیماری های شناخته شده و نیز علائم نهفته بیماری ها در دام زنده مسئله اهمیت خرید و مصرف گوشت از مراکز معتبر و مورد تایید دامپزشکی بیش از پیش نمود پیدا می کند.
رفیعی پور بیان اینکه ظاهر سالم دام نشان دهنده سلامت آن دام و عدم بیماری نیست، یادآور شد: برخی از این بیماری ها و علائم نهفته آنها بدون نظر کارشناسان خبر و تجهیزات دامپزشکی قابل تشخیص، درمان و مایه کوبی نیستند.
وی گفت: دامپزشکی تضمین کننده و حافظ سلامت غذایی مردم در حوزه فرآورده های خام دامی است و باید امنیت غذایی مصرف کنندگان تضمین شود.
وی با تاکید بر این نکته که چرخه غذای سالم نیازمند به مشارکت عمومی و همگانی است، افزود: دامداران در تولید دام سالم نقش اساسی دارند و نیز مردم به عنوان مصرف کننده باید فرآورده های دامی را از مراکز مجاز و قصابی ها تهیه کنند.
رفیعی پور استان های مرزی را تامین کننده سلامت و منافع ملی از لحاظ بیماری های مشترک انسان و دام ارزیابی کرد و افزود: باید به استان های مرزی به ویژه استانی چون ایلام به واسطه مرز مهران و حضور زائران اعتبارات، نیروی انسانی، امکانات، و ... تخصیص یابد.
وی یادآور شد: این استان های مرزی به علت نقل و انتقال احشام زنده و مراودات تجاری معبری مناسب برای ورود بیماری های مختلف به کشور هستند و باید برای جلوگیری از شیوع بیماری ها این استان ها دارای امکانات و نیروی انسانی مطلوب باشند.
استاندار ایلام هم در این دیدار گفت: باید قصابی های غیر مجاز سطح استان باید هرچه سریع تر جمع آوری و از ادامه فعالیت آنها جلوگیری به عمل آید و با قصابان متخلف نیز به طور جدی برخود و متخلفان به مراجع قضایی معرفی شوند.
قاسم سلیمانی دشتکی افزود: باید محل میدان دام شهر ایلام نیزتغییر کند و به محل کشتارگاه صنعتی استان انتقال یابد و در راستای ساماندهی و جلوگیری از فعالیت قصابی های غیر مجاز و تغییر محل میدان دام دستگاه های مختلف نظیر مرکز بهداشت، محیط زیست، دامپزشکی و مراجع قضایی جدی تر وارد عمل شوند.
وی اظهار کرد: همچنین برای شهرستان های استان که فاقد کشتارگاه صنعتی هستند نیز باید کشتارگاه های سنتی در این شهرستان ها با تخصیص اعتبار تجهیز شوند تا کشتار دام فقط در کشتارگاه های مجاز و مورد تایید دامپزشکی صورت بگیرد.
بازدید از برخی شبکه های دامپزشکی، دیدار با کارکنان اداره کل و بخش خصوصی از جمله برنامه های رئیس سازمان دامپزشکی کشور در اولین سفر خود به استان ایلام است.
خبرنگار: زهرا موسوی ** انتشار دهنده: شهریار حیدری فر
7172/6034
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.