به گزارش ایرنا، سید حمید کلانتری روز چهارشنبه در نشست با نمایندگان شرکت ها و تعاونی های استان ایلام تصریح کرد: اولین خطای ذهنی تعاونی ها این است که اگر تسهیلات دریافت کنند دیگر هیچ انتظاری از دولت ندارند در صورتی که تعاونی یعنی اتکا به خود و نگاه به ظرفیت های کوچک پراکنده است.
وی با بیان اینکه تعاون با ایجاد هم افزایی می تواند سرمایه های اجتماعی را رشد دهد افزود: یکی از ثروت های بخش تعاون امکان تعامل شبکه ای است که باید مورد توجه قرار گیرد و در این زمینه هم افزایی بوجود آید.
وی اضافه کرد: کار و فکر و تدبیر باید در تعاونی ها نهادینه شود و از امکانات اولیه تولید استفاده کرد، تعاونی ها می توانند تحول عظیمی را در کشور ایجاد کنند.
وی سه مقوله آموزش، شناخت فرصت های موجود و داشتن هیات مدیره قوی را ارکان لازم برای موفقیت تعاونی ها ضروری دانست و ادامه داد: برای توسعه بخش تعاون عزم ملی نیاز است که مردم را برای فعالیت های اقتصادی به سوی بخش تعاونی سوق دهد.
کلانتری بر اهمیت توسعه مشارکت مردم در ایده و نوآوری و طرح های جدید تاکید کرد و گفت: اگر بخواهیم در عرصه جهانی و بین المللی توسعه ای موفق را دنبال کنیم باید متکی به توانایی مردم و مشارکت آنان بوده و به روش های مبتنی بر رشد توانمندی های درون تعاونی توجه شود.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان ایلام نیز در این نشست گفت:طرح تعاون روستا با هدف افزایش فعالیت روستاییان در زمینه های اقتصادی و افزایش تولید ، ایجاد اشتغال و کاهش مهاجرت در قالب شرکت های تعاونی روستایی شکل گرفته است.
شکراله شیرخانی افزود: استان ایلام دارای سه هزار و 155 تعاونی است که از تعداد 34 اتحادیه 19 مورد و عضویت 323 هزار و 140 نفر فعال است.
وی یادآور شد: از مجموع سه هزار و 155 تعاونی تعداد یک هزار و 384 تعاونی فعال است که بیش از یک هزار و 100 نفر در این حوزه فعالیت می کنند.
به گفته مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی ایلام با فعال شدن تعاونی های نیمه فعال و غیر فعال زمینه اشتغال بیش از 20 هزار نفر فراهم می شود.
وی تعداد تعاونی های مرزنشینان استان ایلام را 16 تعاونی با جمعیت 146 هزار 641 نفر بیان کرد و افزود: قرار دادن تسهیلات با بهره کم در اختیار مرزنشینان و تشویق و ترغیب آنها به برگزاری و حضور در کلاس های آموزشی بهترین راهکار برای فعال شدن این واحدها در مناطق مرزی است.
خبرنگار: لیلی خاکی و فرهاد فرامرزی** انتشار دهنده : شهریار حیدری فر
7180/3032/6034
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.