به گزارش ایرنا، در گذشته هایی نه چندان دور روستاهای این استان مملو از هیاهوی زندگی بود و هیچ فرد روستایی مایحتاج زندگی خود را از جایی نمی خرید و همه را با دستان خود تولید می کرد از گوشت و لبنیات گرفته تا نان و حبوبات و میوه ها.
اما اکنون شیوه زندگی روستائیان این استان با شهرنشینان تفاوتی ندارد و روستائیان همان نانی را می خورند که مردم شهر از نانوایی می گیرند و همان لباسی را می پوشند که شهری ها از فروشگاه های کوچک و بزرگ می خرند.
دیگر در کمتر خانه ای در روستا بوی نان ساجی(محلی ایلام) می پیچد و یک لیوان دوغ محلی تازه عطش جان ساکنان را سیراب می کند.
بسیاری از کارشناسان بر این باور هستند که در اجرای طرح هادی روستاها شرایط و مقتضیات زندگی روستایی در نظر گرفته نشده است و خانه های بسیاری از روستائیان دیگر امکانی برای پرورش دام و کشاورزی ندارند و به تبع آن امکان توسعه گردشگری نیز در این روستاها وجود نخواهد داشت.
گردشگران خسته از شهر و تنش های زندگی شهری خواهان دمی آرامش در جوار طبیعت هستند و نوع پوشش، آداب و رسوم زندگی روستایی و غذاهای محلی برای آنها جذابیت دارد اما آنها قطعا به جایی نمی روند که خانه ها و خیابان هایش همانند شهرها باشد و ماست و دوغ و غذای ساکنان از فروشگاهی همانند فروشگاه های شهر خریداری شود.
بسیاری از روستاهای این استان بدلیل قرار گرفتن در کنار جاذبه های تاریخی و چشم اندازهای گردشگری قابلیت فراوانی برای توسعه گردشگری دارند اما به دلیل اینکه بافت سنتی و معماری اصیل خود را از دست داده اند از این قابلیت ارزشمند بی بهره هستند.
توسعه گردشگری روستایی امکان احیای صنایع دستی و به تبع آن ایجاد اشتغال و درآمد برای روستائیان و جلوگیری از مهاجرت آنها به شهر را نیز فراهم می کند به شرط آنکه روستائیان بتوانند گردشگران را در خانه ای روستایی با معماری سنتی اسکان دهند و رختخواب آنها را با استفاده از زیراندازها و رواندازهای سنتی چون گلیم، جاجیم و نمد پهن کرده و برای آنها غذاها، نوشیدنی ها و شیرینی های محلی تهیه کنند.

**ناپایداری در شهرها گرایش به روستاگردی روند افزایشی دارد
کارشناس برنامه ریزی شهری و مدرس دانشگاه های ایلام گفت: در سال های اخیر و به دنبال بروز مشکلات عدیده در سکونتگاه های شهری و ناپایداری در تمام بخش ها، گرایش مردم به روستاگردی و فرار از زندگی پیچیده شهری با تمام آسیب ها و معضلات آن و رفتن به محیطی ساده و بدور از پیچیدگی زندگی شهری روند افزایشی دارد.
جواد رحیمی مقدم افزود: آب و هوای مناسب، جاذبه های بکر فرهنگی، تاریخی و طبیعی، بافت سنتی روستایی، صنایع دستی و هنرهای سنتی و از همه مهمتر روحیه مهمان نوازی روستاییان مهمترین عامل جذب گردشگر در روستاها است.
وی اظهار کرد:در بین مردمان شهرنشین که تشنه تجربه زندگی روستایی هستند، افرادی ریشه روستایی داشته و هنوز ارتباط خود را با نسب روستایی ساکن در روستا ها قطع نکرده اند و هرچند وقت یکبار سری به روستا زده و از مواهب و مزایای بیشمار محیط آن بهره مند می شوند.

**شرایط لازم برای ارتباط تمامی افراد با روستاها باید فراهم شود
مدرس دانشگاه های ایلام گفت: اما کسانی نیز هستند که این امکان برایشان فراهم نیست و باید شرایطی برای ارتباط این افراد با روستاها فراهم شود تا بتوانند از مواهب روستا بهره گرفته و روستاییان نیز از مزایای آن بهره مند شوند.
رحیمی مقدم افزود: اجرای برنامه هایی در روستاها از جمله صرف غذا در خانه های روستایی در فضایی کاملا سنتی با غذاهای محلی، پیاده روی در بافت سنتی روستا و مشارکت در انجام امور روزانه روستاییان از جمله فعالیت هایی است که می تواند روستاگردی استان ایلام را رونق دهد.
وی تاکید کرد: افزایش درآمد روستاییان و کاهش فقر، ایجاد شغل، جلو گیری از مهاجرت به شهر، ایجاد حس مشارکت، تقویت هویت محلی و فرهنگ بومی و حفظ و حمایت از منابع طبیعی و محیط زیست از مزیت های پیدا و پنهان روستاگردی در بخش های مختلف است.

**نابودی بافت سنتی روستاها، مهمترین مانع توسعه گردشگری روستایی در ایلام
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان ایلام، نابودی بافت سنتی و معماری اصیل روستاهای این استان را مهم ترین مانع در توسعه و رونق گردشگری روستایی می داند و معتقد است: در اجرای طرح هادی روستاها در دهه های گذشته به دلیل شرایط زمانی ملاحظه های گردشگری در نظر گرفته نشده و اکنون بیشتر روستاهای این استان بافت سنتی و اصیل خود را با اجرای این طرح ها از دست داده اند.
عبدالمالک شنبه زاده می گوید: آنچه در روستا برای گردشگران جذابیت دارد نوع پوشش، آداب و رسوم و غذاهای بومی و محلی سنتی است و از بین رفتن آنها مانع مهمی برای توسعه گردشگری روستایی است.
به گفته وی، فاصله گرفتن روستاییان از شیوه زندگی بومی محلی، یکسان شدن شیوه زندگی روستا با مناطق شهری و همچنین ضعف زیرساخت ها از دیگر موانع توسعه و رونق گردشگری روستایی در این استان است.

**برنامه های مرتبط با گردشگری روستایی از 2 سال پیش آغاز شده است
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان ایلام گفت: گردشگری روستایی و عشایری یکی از مباحث جدید در این استان است و پیش از این برنامه های خاصی در این زمینه اجرا نشده است.
شنبه زاده تاکید کرد: اجرای برنامه های مرتبط با حوزه گردشگری روستایی و عشایری تنها از حدود 2 سال پیش آغاز شده است و هنوز در ابتدای راه هستیم.
وی یادآور شد: استان ایلام قابلیت های زیادی در خصوص توسعه گردشگری روستایی و گردشگری و کسب و کارهای بومی مرتبط با این حوزه دارد اما هنوز تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله داریم.
**گردشگری روستایی فرابخشی است/حفظ هویت روستاها مهمترین عامل در توسعه گردشگری روستایی
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان ایلام گفت: گردشگری به طور عام و گردشگری روستایی به طور خاص یک حوزه فرابخشی است و توسعه و رونق آن به تنهایی در توان میراث فرهنگی نیست.
شنبه زاده اظهار کرد: فراهم کردن شرایط لازم برای توسعه گردشگری روستایی نیازمند همکاری بنیاد مسکن است و باید در اجرای طرح های هادی، الزامات گردشگری در روستاها در نظر گرفته شود.

**وجود هشت روستا هدف گردشگری در استان ایلام
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان ایلام گفت: هشت روستای هدف گردشگری مصوب در این استان وجود دارد اما تعداد بسیار زیادی از دیگر روستاهای این استان نیز قابلیت تبدیل شدن به روستای هدف گردشگری را دارند.
وی یادآور شد: دسترسی آسان، معماری اصیل و سنتی، آثار تاریخی، جاذبه های معنوی و طبیعی و نوع زندگی افراد بومی روستاها شاخص هایی هستند که در تبدیل شدن یک روستا به روستای هدف گردشگری موثر است.
وی تاکید کرد: این روستاها شامل حیدرآباد میشخاص، کلم بدره، پشت قلعه آبدانان، زنجیره علیا چرداول، سنگ سفید چرداول، سراب کلان سیروان، بیشه دراز دهلران و شیخ مکان دره شهر است که از جاذبه های تاریخی و طبیعی منحصربفردی برخوردار هستند.

*شناسایی 30 خانه بومگردی در روستاهای ایلام
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایلام گفت: 30 خانه بومگردی در روستاهای استان شناسایی شده است که این خانه ها مستقل بوده و با تمامی امکانات اولیه مورد نیاز به صورت اجاره ای در اختیار گردشگران قرار می گیرد.
شنبه زاده اظهار کرد: تا کنون برای ایجاد 15 خانه بومگردی مجوز صادر شده و شش خانه نیز به بهره برداری رسیده است و امیدواریم تعداد این خانه های بومگردی تا نوروز امسال به 20 خانه برسد.
وی یادآور شد: به طور متوسط در هر خانه بومگردی بین 2 تا پنج نفر مشغول بکار می شوند و با راه اندازی این تعداد خانه بومگردی زنجیره های مرتبط با روستا گردشگری از جمله صنایع دستی، تهیه و پخت غذاهای بومی و محلی و همچنین فعالیت های مرتبط با آژانس های گردشگری و تورگردانان نیز رونق می یابد.
وی تقویت بوم گردی، ایجاد زیرساخت های گردشگری در روستاها، توسعه کسب و کار مرتبط با گردشگری، ایجاد اشتغال و جلوگیری از مهاجرت روستاییان را از اهداف شناسایی این خانه ها عنوان و اظهار کرد: گردشگران علاوه بر اقامت در این خانه ها و بهره مندی از آرامش و سکوت روستاها و جاذبه های طبیعی و تاریخی این مناطق، امکان بهره مندی از غذاهای محلی و سنتی و دیگر تولیدات عشایر و روستاییان از جمله صنایع دستی را دارند.
وی افزود: در این روستاها امکان زندگی در کنار بومیان منطقه با اسکان در کمپ ها و خانه های بوم گردی و صرف غذاهای محلی مردم منطقه برای گردشگران و مهمانان فراهم است.

**توسعه گردشگری روستایی عاملی مهم در تحقق اقتصاد مقاومتی
به گفته وی، یکی از بحث های مهم حوزه گردشگری که در تحقق اقتصاد مقاومتی بسیار موثر است گردشگری روستایی است و سازمان میراث فرهنگی در راستای رونق آن دستورالعملی را تدوین کرده که بزودی ابلاغ خواهد شد.
شنبه زاده اضافه کرد: توسعه گردشگری روستایی با تکمیل زنجیره های مختلف به رونق صنایع دستی نیز منجر خواهد شد و اشتغال و درآمد پایدار را برای روستاییان به همراه خواهد داشت.
وی یادآور شد: ایجاد و توسعه اقامتگاه های بوم گردی با امکانات کامل سنتی و پخت و تولید انواع غذاها و صنایع دستی محلی و بومی در روستاها با هدف توسعه گردشگری روستایی ضروری است.

**مسیر گردشگری تغییر کرده است
وی با تاکید بر اینکه مسیر گردشگری تغییر پیدا کرده است، گفت: همه گردشگران دوست ندارند در هتل های چند ستاره اقامت کنند، آنان خواهان آشنایی با آداب و رسوم و فرهنگ مردم بومی منطقه هستند و می خواهند زندگی سنتی را با ساعت‌های مفرحی در فضاهای بومی و فرهنگی سپری کنند.
شنبه زاده افزود: اقامت در خانه های روستایی و تجربه زندگی سنتی اکنون از خواسته های گردشگران است که باید در این زمینه برای جذب گردشگران بیشتر و رونق این صنعت با توجه به شرایط برخورداری از بوم گردی که به واسطه زندگی روستایی و عشایری که در استان وجود دارد، فراهم شود.
وی، استفاده از راهنماهای محلی در روستاهای هدف گردشگری به عنوان بلد که شناخت کاملی از روستاها از لحاظ تاریخی – طبیعی و ... دارند مد نظر است که در این زمینه نیز کلاس های توجیهی برای افراد شاغل در این بخش برگزار شده است.
به گزارش ایرنا، بر اساس نتایج سرشماری سال گذشته 84 هزار و 444 نفر معادل 32 درصد جمعیت استان 580 هزار و 158 نفری ایلام در مناطق روستایی ساکن هستند.
استان ایلام دارای 10 شهرستان، 25 شهر و بیش از 600 روستای دارای سکنه است.
این استان یک هزار و 500 اثر تاریخی، طبیعی و گردشگری دارد که 745 اثر آن در فهرست آثار ملی قرار دارد.
خبرنگار: معصومه امیدی** انتشار دهنده : شهریار حیدری فر
6032/6034
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.