رییس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان غربی از راه اندازی پارک گیاهان دارویی تا پایان سال در ارومیه خبرداد.

به گزارش ایسنا منطقه اذربایجان غربی عبدالعلی غفاری در همایش ملی گیاهان دارویی در دانشگاه ارومیه برگزار شد با اشاره به پروژه ایجاد کلکسیون گیاهان دارویی در مرکز تحقیقات کشاورزی در ارومیه افزود: این کلکسیون در زمین به مساحت یک هکتار با بیش از 50 نوع گیاه دارویی منطقه به عنوان پارک دارویی تا پایان امسال راه اندازی می شود.

وی گفت: 500 نوع گیاه دارویی در استان را شناسایی و در مرکز تحقیقات کشاورزی نگهداری می شود.

غفاری با بیان اینکه آذربایجان غربی از لحاظ کشاورزی قطب محسوب می شود افزود: مساحت قابل توجهی در حدود 2.7 میلیون هکتار به مراتع اختصاص یافته است.

وی با اشاره به اینکه بیش از یک میلیون از اراضی استان قابل کشت هستند تصریح کرد: از این میزان اراضی 373 هزار و 939 هکتار به کشت ابی و بیش از 422 هزار هکتار به کشت دیم اختصاص دارد.

رییس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان غربی گفت: تولید زراعی آذربایجان غربی از نظر سطح در رده 6 قرار داشته و از منظر تولید محصولات زراعی در رده 5 بوده که این نشان از بهره وری بالا در استان است.

وی ادامه داد: آذربایجان غربی رتبه 7 درسطح زیر کشت تولیدات باغی و در رده 3 تولید محصولات باغی قرار دارد.

غفاری با اشاره به توجه در کشورهای بسیاری از کشت گیاهان دارویی افزود: در ایران 4 درصد از داروهای مصرفی، از نوع گیاهی است.

وی با اشاره به راهبردهایی برای توسعه فعالیتهای کشت گیاهان دارویی اظهار کرد: شناخت پتانسیل و محدودیتهای این حوزه، بررسی پراکنش و مطالعه شرایط اکولوژیکی گیاهان و استخراج و تجزیه  مواد موثر گیاهان دارویی لازم و قابل توجه است.

رییس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی اذربایجان غربی بیدمشک، گل محمدی و هنداونه کوهی را از گیاهان دارویی شاخص آذربایجان غربی برشمرد و گفت: در راستای اشتغال زایی این گیاهان از قابلیت بالایی برای سرمایه گذاری و توسعه کسب و کار در منطقه برخوردارند.

وی گفت: طیف وسیعی از انواع گیاهان دارویی در استان وجود دارد که با شناسایی این گیاهان و آشنایی با روش های خشک کردن و عرق گیری و نگهداری ظرفیت خوبی برای اقتصاد استان است.


انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.