حشمت الله زرین کوب روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: مبارزه با علف های هرز در قالب مبارزه پیش رویشی ( سمپاشی زمین قبل از بذرپاشی ) و پس رویشی ( سمپاشی بعد از سبز شدن گیاه) در مزارع کلزای مناطق گرمسیری استان انجام گرفته است.
وی افزود: با توجه به شرایط اقلیمی و جغرافیایی منطقه عملیات مبارزه با علف های هرز در یک هزار هکتار دیگر از اراضی کشت کلزا در مناطق سرد سیری نیز به تدریج آنجام گرفته و این روند با توجه به شرایط آب و هوایی این نقاط تا عید نوزوز امه دارد.
زرین کوب با بیان اینکه بخش قابل توجهی از هزینه این سم پاشی بر عهده بخش خصوصی و کشاورزان بوده، یادآور شد: در سایت های الگویی و مناطق جدید که توسعه کشت کلزا در آنها انجام گرفته دولت مبلغ 400 میلیون ریال اعتبار برای مبارزه با علف های هرز با سموم یارانه ای هزینه کرده است.
وی همچنین از انجام طرح تغذیه گیاهی در سطح 6 هزار هکتار از اراضی کلزا خبر داد و گفت: در این طرح از کودهای سولفات آمونیوم و اوره استفاده شده و نیز از کود گوگرد گرانوله برای اولین بار و کودهای اوره و سوپر فسفات تریپل در طرح تغذیه پایه ای مزارع کلزا انجام گرفته است.
به گزارش ایرنا، هفت هزار از اراضی کشاروزی استان ایلام در سال زراعی 96 -97 به کشت دانه روغنی کلزا اختصاص یافته که بنا بر پیش بینی های انجام گرفته در صورت مطلوب بودن ریزش های جوی 12 هزار تن کلزا از مزراع استان برداشت می شود.
انتظار می رود یک هزار و 800 کیلو دانه روغنی کلزا در هر هکتار از مزارع برداشت شود.
در سال زراعی 95 - 96 نزدیک به پنج هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان ایلام به زیر کشت این محصول رفت که یک هزار و 100 هکتار آن که بیشتر اراضی دیم بود به علت تاخیر در بارش باران های پاییزی، خشکسالی و سرما از بین رفت و در مجموع 6 هزار تن کلزا از اراضی کشاورزی استان ایلام برداشت شد.
خبرنگار: زهرا موسوی ** انتشاردهنده: شهریار حیدری فر
7172/6034
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.