دکتر راضی ناصری فر روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: علاوه بر این در تلاش هستیم مرکز تحقیقات سالک در استان راه اندازی شود که مقدمات آن انجام شده است.
وی یادآور شد: با راه اندازی مرکز آموزش درمان سالک، برنامه های آموزشی توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تدوین شده و با انجام اقدامات علمی و عملی این آموزش ها خصوصا در زمینه آزمایشگاهی در قطب ایلام به مناطق مختلف کشور ارائه شود.
وی تاکید کرد: در ارزیابی های انجام شده توسط تیمی از وزارت بهداشت و دانشگاه تهران از روند کار ابراز رضایت شد و ادامه فعالیت ها مطابق برنامه ریزی انجام شده در حال انجام است.

**روند ابتلا به بیماری سالک در استان کاهشی است

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایلام گفت: با اقدامات انجام شده بخصوص در زمینه بهسازی محیط در شهرهای مهران، دهلران و ایلام روند ابتلا به بیماری سالک در استان کاهشی است.
دکتر ناصری فر افزود: سال های قبل بویژه سال 93 با اوج ابتلا به سالک مواجه بودیم اما با انجام اقداماتی از جمله ساماندهی نخاله های ساختمانی و جلوگیری از نگهداری حیوانات در حاشیه شهر میزان ابتلا در سال های بعد کاهش یافت.
وی یادآور شد: سال 93 بیش از یک هزار و 561 مورد ابتلا به سالک ثبت شد که در سال های 94 و 95 به ترتیب به یک هزار و 302 مورد و یک هزار و 69 مورد کاهش یافت.
وی تاکید کرد: روند بیماری سالک در این استان در حال حاضر عادی است و موارد بیش از حد انتظار در خصوص ابتلا به سالک دیده نمی شود.

**زمان گزش با تردد زوار اربعین تداخل ندارد

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایلام با بیان اینکه زمان گزش توسط پشه ناقل بیماری در ماه های اردیبهشت و خرداد است، گفت: در حال حاضر زمان گزش با تردد زوار اربعین تداخل ندارد و از این بابت مشکلی نداریم.
دکتر ناصری فر افزود: برای سال های آینده خطر همزمانی زمان گزش پشه با ورود حجم عظیمی از زائران اربعین به استان و بخصوص مهران وجود دارد و باید تدابیر لازم در این خصوص از اکنون باید اندیشیده شود.
وی یادآور شد: از زمان گزش پشه در اردیبهشت و خرداد تا زمان ظهور علایم چندماهی طول می کشد و علایم بیماری در مهر و آبان خود را نشان می دهد.
به گزارش ایرنا، بیماری سالک یک بیماری پوستی مشترک بین انسان و حیوان از جمله جوندگان است که از طریق نیش یک پشه آلوده به انگل بنام پشه خاکی به هنگام تغذیه خون بیمار به انسان سالم منتقل می شود و کانون آن در استان ایلام در شهرستان های گرمسیری مهران و دهلران قرار دارد.
این بیماری مرگ و میر ندارد و افراد تنها با مراقبت صحیح از بیماری خود و با جلوگیری از عفونت در محل زخم و پوشاندن آن با گاز استریل، دوره درمان خود را کوتاه تر کرده و از گسترش بیماری جلوگیری کنند.
یکی از مهم ترین تجمعات در دنیا راهپیمایی اربعین حسینی است و مرز مهران بدلیل نزدیکی به عتبات عالیات یکی از مهمترین و اصلی ترین دروازه های تردد زائران بوده بنابراین با توجه به هم مرز بودن با کشور عراق، وجود گروهک های تروریستی و ناکافی بودن زیرساخت های بهداشتی درمانی در عراق، جنبه های گوناگون سلامت این اجتماع عظیم همواره از دغدغه های مسئولان حوزه سلامت این استان است.
یکی از دلایل افزایش ابتلا به سالک در سال 93 همزمانی اجتماع بزرگ اربعین با وقوع زلزله در مورموری عنوان شده است.
سالانه در ایام اربعین حسینی صدها هزار زائر از طریق مرز مهران راهی عتبات عالیات و کربلای معلی می شوند.
بر اساس نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال 95، جمعیت این استان 580 هزار و 158 نفر معادل 73 صدم درصد جمعیت کل کشور رتبه آخر میزان جمعیت را در میان استان ها دارد.
خبرنگار: معصومه امیدی** منتشر کننده: حسن کهزادیان
6032/6119
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.