به گزارش ایرنا، خانم همسرم مرده، این طفل و دو بچه پسر دیگر دارم، دستم قطع عصب شده و صاحب خانه آب را قطع کرده که خانه را خالی کنیم و اکنون در پارک ها بسر می برم چون آب ندارم، پسرهایم را به خانه خواهرم فرستادم ، برایشان کیف خریده ام اما هنوز در مدرسه ثبت نامشان نکرده ام.
کمک کنید تکلیف آب خانه ام روشن شود، کرایه خانه را نداده ام، نمی توانم با بی آبی بسر برم، همسایه ها از من بد می گویند و می خواهند مرا از خانه بیرون کنند.
هیچ کس را ندارم، پدرم نابینا است و در یک خانه 60 متری با هشت دختر دیگر زندگی می کند، هر وقت با بچه هایم به خانه اش می روم کلی بچه هایم را کتک می زند و مرا به خانه راه نمی دهد.
اشک های چشمش را بچه زیبا و کوچک که پنج سال بیشتر ندارد با پشت دست پاک می کند و دوباره شیطانیش گل می کند، خاله برگه می دی نقاشی کنم...
چند نقاشی برایش پرینت می گیرم و می دهم تا رنگ کند، کلی ذوق می کند و بچگی اش همه غصه های چند لحظه قبلش را از قلب کوچکش می زداید.
یکی از کارشناسان امور اجتماعی استانداری کلی تکاپو و تلاش در به در خانه های امن و تشکل های حامی زنان زنگ می زند تا شاید برای کمک به این زن و بچه اش کاری کند.
هر کسی بهانه ای می آورد و حتی بهزیستی هم زیر بار نمی آورد و بالاخره با کلی تلاش موفق می شود که از طریق اورژانس اجتماعی به خاطر بچه اش سرپناهی پیدا کند تا بتواند چند روز در آن دوام بیاورد.
زن کلی اصرار دارد و می خواهد که به اورژانس اجتماعی نرود زیرا می گوید: بچه ام را از من جدا می کنند و نمی گذارند پیشم باشد، این بچه به من وابسته است.
پس از تلاش با اصرار راضی می شود تا از طریق امور بانوان پیگیر رفع مشکل خود شود اما پس از چند لحظه دوباره به اتاق باز می گردد و در حالی که دخترک کوچک را به شدت کتک زده روی صندلی می نشیند و دوباره درد های دلش باز می شود و یک ریز از بدبختی و فقر و نداریش گله می کند.
دخترک کوچک با چشمانی اشک بار ساکت در صندلی کنار مادر می نشیند و پس از چند لحظه به خواب می رود، صورت معصوم و مژه های خیسش آتش به دلم می زند.
آینده مبهم نازنین داغ دلم را تازه می کند، مادری عصبی و فقیر، بدون پدر و با هزار مشکلات کوچک و بزرگ و آسیب های اجتماعی یک به یک که بچه کوچک را دوره کرده، انگار هوای اتاق سنگین است و نمی توانم نفس بکشم... زن دخترک کوچک که در خواب است را بغل می کند و راهی اورژانس اجتماعی می شود.
صدای هق هق همکارم پس از رفتن زن و کودک تمام ذهنم را درگیر می کند،و نگاه های خیس که می پرسند چرا؟
یک کارشناس امور اجتماعی گفت: متاسفانه مشکلات اجتماعی و آسیب های پیامد آن برای کودکان و زنان بی سرپرست در جامعه ما زیاد است و نهادهای حمایتی با پرداخت مستمری بسیار ناچیز سعی در رفع مشکلات این افراد دارند.
مینا انصاری اظهار کرد: نبود خیرین و تشکل های مردم نهاد که به وضعیت زنان و بچه های بی سرپرست رسیدگی کند و مشکلات آنها را برطرف نماید یکی از مشکلات کنونی جامعه ما است زیرا اعتبارات دولتی محدود است و با کمک آن نمی توان همه مشکلات این قشر را برطرف کرد.
وی اظهار کرد: در برخی از استانهای کشور مجمع خیرین که متشکل از افراد متمول، صاحبان صنایع و مشاغل است برای کاهش آسیب های اجتماعی و پیشگیری از زیان هایی که ممکن است در صورت وجود این آسیب ها متحمل شوند و همچنین انجام یک کار خیر و انسان دوستانه فعالیت می کنند و افراد بی سرپرست را تحت پوشش خود قرار می دهند.
وی یادآور شد: تداوم مشکلات و آسیب های اجتماعی به افزایش آسیب های دیگر دامن می زند و خواه ناخواه شاهد افزایش زنان روسپی گر، ایدز، اعتیاد، قتل، سرقت و سایر آسیب ها در جامعه می شویم.
انصاری گفت: باید مسئولان برای این افراد یک نسخه اقتصادی و اجتماعی مناسب بپیچند و تنها با سرگردن کردن آنها از این اتاق به آن اتاق و پاس دادن آنها به مراکز مختلف درصدد از سرباز کردن آنان از خود نباشند.
وی ادامه داد: باید خانه های امن و مناسبی برای زنان بی پناه و بی سرپرست که می خواهند فرزندانشان در کنار آنها باشد، احداث شود و با مهارت آموزی و یافتن شغل و درآمد مناسب به آنان سعی در ایجاد یک زندگی مناسب و محیطی امن برای ایجاد آرامش افراد خانواده داشته باشند.
وی ادامه داد: بچه های بی سرپناه مستعد بسیاری از آسیب های اجتماعی هستند و ادامه روند زندگی حقارت بار آنها این افراد معصوم را دستخوش تجاوز، خشونت و فقر و فساد خواهد کرد که در آینده پیامد این معضلات به گسترش آسیب های اجتماعی در جامعه منجر می شود.
وی تاکید کرد: مسئولان باید با فرهنگ سازی و بسیج عمومی برای رفع آسیب های اقدامات اساسی انجام دهند نمی توان تنها با پرداخت ماهانه 80 هزار تومان مستمری مانع پیشگیری از آسیب اجتماعی شد.
انصاری گفت: بهزیستی باید برای حمایت از زنان سرپرست خانوار که می خواهند فرزندانشان در کنار آنها باشد محیط مناسبی ایجاد کند و موجب جدایی مادر از کودکش نشود.
وی بروز خشونت در برخی زنان بی سرپرست را ناشی از تحمل فشارهای زندگی و اقتصادی نام برد و گفت: این زنان و مادران به دلیل مشکلات زیادی که متحمل می شوند شکننده هستند و عقده خود را بر سر کودکان بی گناهشان خالی می کنند تا در این خشونت از حمایت معنوی و مادی دیگران برخوردار شوند.
وی ادامه داد: هیچ مادری نمی خواهد کودکش را کتک بزند، اما فشارهای اجتماعی موجب می شود که دامن خشونت بالا بگیرد و حتی به تداوم کتک زدن بچه ها بی انجامد.
انصاری وجود تشکل غیر دولتی و تصویب قانون های مناسب برای حمایت از زنان و کودکان بی سرپرست را یکی از ضرورت های اجتماعی جامعه امروز برشمرد و گفت: می توان برای رفع این معضلات یک ساختار مناسب و نسخه اجتماعی شفاگر احیا کرد.
وی افزود: بدون شک برای پیشگیری از آسیب های اجتماعی گذاشتن باید ساختاری و ریشه ای به مبارزه با آسیب ها پرداخت و مشکلات اجتماعی را به حداقل رسانید تا جامعه امن شود.
وی تاکید کرد: وقتی یک زن از نظر آسیب های اجتماعی به دلیل فقر و مشکلات متعدد در امان نیست بدون شک در آینده نه چندان دور دختر معصوم کوچکش نیز قربانی خشونت دنیایی مردانه خواهد شد.
وی از مسئولان خواست تا با تصویب قوانینی با شناسنامه دار کردن زنان سرپرست خانوار و حمایت مناسب از آنان و فرزندانشان بستر مناسبی برای زندگی آرام و سلامت آنان فراهم کنند و به این افراد خدمات بهداشتی، درمانی، آموزشی و فرهنگی رایگان اختصاص یابد.
به گزارش ایرنا، بر اساس آمار ۱۲ درصد جمعیت کشور را زنان سرپرست خانوار تشکیل می‌دهد، درحالی که درصد جمعیت زنان سرپرست خانوار استان بر اساس آخرین سرشماری کشوری ۱۳ درصد اعلام شده است.
شمار زنان سرپرست خانوار ایلام ۱۳ هزار و ۸۷۰ نفر که چهار هزار نفر از این افراد زیر پوشش خدمات حمایتی بهزیستی و مابقی تحت حمایت کمیته امداد امام خمینی (ره) هستند.
خبرنگار: ناهید ابراهیمی** انتشار: شهریار حیدری فر
7177/6034
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.