به گزارش ایرنا، همگام با آمدن شهریور حال و هوای شهرهای مناطق مختلف کشور هم با خریدهای والدین برای دانش آموزانشان تغییر کرده و بازارهای مختلف پوشاک و نوشت افزار در آستانه بازگشایی مدارس حسابی پر رونق می شوند.
گذری کوتاه به بازار این روزهای شهر ایلام همچون سایر مناطق کشور که بیاندازی بطور عمده پدر و مادرهایی را می بینی که دست در دست فرزندان دانش آموز خود راهی بازار شده و در حال خرید لوازم مورد نیاز فرزندشان برای مدرسه هستند.
کار و کاسبی مغازه های کیف و کفش و پوشاک حسابی رونق گرفته و ذوق دانش آموزان برای خرید نوشت افزار از مداد و پاکن گرفته تا دفتر و مداد رنگی و غیره در مغازه ها نمود دارد.
مغازه هایی که این روزها آنقدر شلوغ است که برای خرید اندک و جزیی هم مدت زمان زیادی را باید وقت بگذاری و در صف خریداران قرار بگیری.
اما آنچه این روزها در لابلای خریدهای دانش آموزان بیشتر نمود پیدا می کند وسایل لوکس و لاکچری هست که با چینش خاصی در ویترین این مغازه ها قرار گرفته و چشم های نه تنها دانش آموزان بلکه عموم مردم را مجذوب خود می کنند.
وسایل مدرسه از نوشت افزارهایی با طراحی ها و رنگ و لعاب های مختلف با قیمت های نجومی گرفته تا کیف و کفش با برندهای مختلف و به اصطلاح مارک که لابلای اجناس خودنمایی می کنند.
از کیف ها و کوله هایی گرفته که گاه قیمتشان تا سه میلیون ریال هم می رود تا کفش های مارک دار که قیمت آنها از پنج میلیون ریال هم تجاوز می کند.
دیدن نوشت افزارهای رنگ و لعاب دار هم ذوق دانش آموزان را بیشتر می کند، از بطری های آب که گاه قیمت آنها تا 500 هزار ریال هم رفته تا مداد رنگی های مختلف، انواع و اقسام تراش و دفترهایی که منقش به شخصیت های مختلف کارتونی است.
اگرچه برخی والدین بدون توجه به قیمت ها درصدد برآمدن خواسته فرزندانشان با خرید لوازم لوکس هستند ولی بسیاری از والدین نیز به دلیل نداشتن توان مالی قادر به خرید هیچکدام از این لوکس و حتی غیر لوکس نیستند.
وسایل مدرسه با قیمت های بالا که نه تنها قدرت خرید را از شمار زیادی مردم گرفته بلکه موجب حسرت و اندوه دانش آموزان نیازمند نیز شده و فاصله طبقاتی را بیشتر و بیشتر کرده است.
دانش آموزانی که نه تنها توانایی خرید وسایل نو برای اول مهر را نداشته شاید داشتن این وسایل لاکچری را تنها در رویا می بینند.
کودکانی که این روزها بجای اینکه دست در دست پدر و مادرشان برای لوازم مدرسه راهی بازار شوند زانوی غم در بغل گرفته و شاید هیچ ذوقی برای آمدن مهرماه نداشته باشند.
کودکان محرومی که بازهم در شهریورماه چشم به دستان پر مهر و محبت انسان های سخاوتمند دوخته تا با یاری آنها سال تحصیلی جدید را آغاز و به مدرسه بروند.
اما آنچه در سال های اخیر توسط وزارت آموزش و پرورش طراحی شده یکسان سازی لباس های مدرسه یا به اصلاح لباس های فرم دانش آموزان است که خرید آنها از توان مالی بسیاری از خانواده ها خارج است.
اما مدیرکل آموزش و پرورش استان ایلام در گفت و گو با خبرنگار ایرنا این اطمینان را به دانش آموزان نیازمند داده که لباس فرم آنها تامین و دغدغه ای در این خصوص نداشته باشند.
علی بیرانوند گفت: دانش آموزان نیازمندی که برای تهیه لباس فرم مشکل مالی داشته باشند از طریق این سازمان تامین و در اختیار آنها قرار می گیرد.
وی اضافه کرد: تهیه لباس فرم دانش آموزان مدارس ابتدایی و متوسطه اول و برخی مدارس متوسطه دوم دخترانه و پسرانه اجباری است که باید اولیا دانش آموزان با هماهنگی مدارس اقدام به تهیه آن کنند.
وی ادامه داد: با توجه به اینکه 10 تا 15 درصد دانش آموزان از قشر نیازمند هستند، این اداره کل برای تامین لباس فرم آنها با مشارکت افراد خیر، انجمن اولیا مدارس و شورای مدارس هماهنگی لازم را انجام داده تا نسبت به تهیه لباس فرم برای این دانش آموزان اقدام شود.
وی اظهار کرد: دانش آموزانی که مشکل مالی دارند، برای تهیه این لباس های فرم در سال تحصیلی جدید دغدغه ای نداشته باشند و این مشکل آنها توسط این سازمان رفع خواهد شد.
به گفته مدیرکل آموزش و پرورش استان ایلام، علاوه بر لباس فرم تامین پوشاک گرم، کیف و کفش و کتاب دانش آموزان نیازمند نیز در دستور کار این سازمان قرار داشته و بخش زیادی از مشارکتهای مردمی در این حوزه هزینه می شود.
بیرانوند اضافه کرد: تهیه لباس فرم مدارس طی سال های اخیر با هدف همسان سازی پوشش در مدارس و کاهش فاصله طبقاتی انجام که خوشبختانه با استقبال عمده اولیا دانش آموزان مواجه شده است.
مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) ایلام نیز در این خصوص در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، از پرداخت کمک هزینه تحصیلی به چهار هزار نفر از دانش آموزان نیازمند مددجوی زیر پوشش این نهاد در آستانه سال تحصیلی جدید خبر داد.
ضیاء رضایی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: به منظور تامین هزینه های تحصیلی دانش آموزان مددجو در آستانه سال تحصیلی جدید به این دانش آموزان کمک هزینه از سوی این نهاد برای خرید نوشت افزار و پوشاک پرداخت می شود.
وی با بیان اینکه هنوز مبلغ این کمک هزینه مشخص نشده افزود: این کمک هزینه که سرانه آن برای دانش آموزان مقاطع مختلف تحصیلی متفاوت است، به منظور رفع نیازهای اولیه دانش آموزان مددجو بوده که به بیش از چهار هزار دانش آموز پرداخت خواهد شد.
مدیر کل کمیته امداد امام خمینی(ره) ایلام گفت: علاوه بر این جشن عاطفه ها نیز در 2 مرحله قبل و بعد از شروع سال تحصیلی در استان برگزار و کمک های جمع آوری شده در اختیار این دانش آموزان قرار می گیرد.
رضایی اضافه کرد: مرحله نخست جشن عاطفه ها اواخر شهریور ماه جاری است و این نهاد با برپایی پایگاه ها در مناطق مختلف استان کمک های مردم به دانش آموزان نیازمند را جمع آوری می کند.
وی یادآور شد: مرحله دوم جشن عاطفه ها نیز اواسط مهرماه با مشارکت آموزش و پرورش برگزار می شود که در قالب آن زنگ عاطفه ها در مدارس نواخته و دانش آموزان می توانند کمک های نقدی و غیر نقدی خود را به پایگاه های مستقر در مدارس تحویل دهند.
رضایی تاکید کرد: کمک های جمع آوری شده در جشن عاطفه ها در کمترین زمان ممکن بین دانش آموزان نیازمند سراسر استان ایلام توزیع خواهد شد.
بیش از 40 هزار نفر در استان ایلام زیر پوشش خدمات حمایتی کمیته امداد امام خمینی (ره) قرار دارند.
خبرنگار: آزاده خرم ** انتشار دهنده: حسن کهزادیان
7171/6119
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.