عبدالمالک شنبه زاده روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: عرصه و حریم این پنج اثر که در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده اند توسط میراث فرهنگی استان شناسایی و تعیین شده و مورد تایید سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قرار گرفته است.
وی با بیان اینکه در تعیین عرصه و حریم آثار تاریخی با توجه به درجه اهمیت اثر و بر اساس کاوش و گمانه زنی گستره آثار بدست می آید، یادآور شد: عرصه و حریم مصوب آثار پس از ابلاغ معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی از طرف استاندار ایلام به دستگاه های خدمات رسان ابلاغ می شود.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان ایلام تاکید کرد: بر این اساس، تمامی دستگاه های خدمات رسان موظفند در راستای حفظ حریم آثار تاریخی پیش از هرگونه ساخت و ساز در مجاورت این آثار هماهنگی لازم را با این اداره کل انجام دهند.
شنبه زاده با بیان اینکه در مجموع عرصه و حریم 25 اثر تاریخی در این استان تعیین شده است، اضافه کرد: حریم این آثار تحت حفاظت و نظارت سازمان میراث فرهنگی است و بر اساس قانون هرگونه دخل و تصرف در محدوده حریم و تخلف از ضوابط حفاظتی جرم محسوب شده و مرتکب مشمول مجازات های قانونی خواهد شد.
به گزارش ایرنا، محوطه های باستان شناختی کلگه 1و 2 مربوط به دوران ساسانی و اسلامی در شهرستان دهلران واقع شده اند و محوطه باستان شناسی قلا دیمه ری مربوط به دوران اشکانی و ساسانی در شهرستان ایوان قرار دارد.
پیشینه گورستان دم گرپرچینه نیز به عصر مس و سنگ و مفرغ باز می گردد و در شهرستان دهلران قرار دارد.
تپه تاریخی ایشان (عین خوش) نیز در شهرستان دهلران و تپه چغاخاکی و آتشکده چهارطاقی نیز در شهرستان چرداول واقع شده است.
این استان یک هزار و 500 اثر تاریخی، طبیعی و گردشگری دارد که 745 اثر آن در فهرست آثار ملی قرار دارد.
خبرنگار: معصومه امیدی** انتشار دهنده: شهریار حیدری فر
6032/6034
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.