فریاد حدادیان روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه این گورخمره ها در چهار ترانشه شکافته شده این گورستان کشف و آشکارسازی شده است افزود: باستان شناسان هیچ گونه برداشتی از این گورخمره ها و اشیای تدفینی آنها نداشته و میراث فرهنگی در نظر دارد با همکاری سایر نهادها این محل را به سایت موزه تبدیل کند.
به گفته وی، این گورستان متعلق به دوره اشکانیان بوده و با یک هزار و 800 تا 2 هزار سال قدمت از منطقه های باستانی کردستان است و انباشت خاک و گذر زمان باعث آسیب رساندن به برخی از گورخمره ها شده است.
وی افزود: اما تعدادی از آنها به صورت 90 درصد سالم باقی مانده و انتظار می رود اجساد داخل آنها سالم باشد اما به دلیل شرایط جغرافیایی و بارش های مداوم برف و باران در این منطقه پوسیده شدن استخوان های اجساد دور از انتظار نیست.
به گفته حدادیان، اشکانیان به چهار عنصر اربعه (آب، خاک، باد و آتش) بودند و باور داشتند اجساد انسان به دلیل آلودگی هایی که ایجاد می کند نباید به صورت مستقیم با خاک تماس پیدا کند و برای عمل به این باور خود اجساد را در داخل خمره ها گذاشته و سپس آن را همراه با اشیای کنار خود دفن می کردند.
وی با اشاره به اینکه توسعه کاوش ها و تبدیل این گورستان به سایت موزه گامی از اهم اهداف میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری است افزود: این اقدام ها گامی مهم در حفظ و معرفی گورستان باستانی زردویان مریوان به گردشگران داخلی و خارجی است.
کاوش های علمی در گورستان زردویان روستای دره تفی این شهرستان برای نجات بخشی و تعیین عرصه و حریم این اثر از نیمه دوم اردیبهشت سال جاری آغاز شده است.
این کاوش به سرپرستی محمد معصومیان و تیم کاوش و همکاری دانشگاه لوون بلژیک با حضور پروفسور الکساندر ترووتس استاد باستان شناسی این دانشگاه انجام می گیرد.
گورستان باستانی زردویان روستای دره تفتی سال 82 به شماره 9627 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده و کاوش های علمی با مجوز پژوهشکده باستان شناسی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور انجام می شود.
اعتبار این کاوش ها از محل اعتبارات استانی به مبلغ 150 میلیون ریال تامین شده که بعد از اتمام کاوش نتایج آن علاوه بر ارائه در مجامع علمی معتبر کشور در دانشگاه لوون بلژیک به صورت کنفرانس ارائه می شود تا در آینده امکان همکاری مستمر با این دانشگاه فراهم شود.
شهرستان مریوان در 130کیلومتری شمال غربی سنندج مرکز استان کردستان و در همسایگی مرز ایران و عراق قرار گرفته‌ است و تا کنون 51 اثر تاریخی این شهرستان در فهرست آثار باستانی کشور به ثبت رسیده است.
علاوه بر آن این شهرستان دارای 135 اثر باستانی شناسایی از دوره های مختلف تاریخی از هزاره سوم قبل از میلاد تا دوره های مختلف معاصر است که 50 درصد این آثار قابلیت ثبت در فهرست آثار باستانی کشور را دارند.
بازارچه مرزی مریوان، روستاهای قلقله، کماله، کانی میران و سرنژمار و هتل های زریوار و جهانگردی مریوان، غار کونا شم شم، ناو طاق، دشت بیلو، پل گاران و آبشار کویله از جاذبه های گردشگری مریوان است.
استان کردستان دارای یک هزار و 519 اثر تاریخی شناسایی شده شامل آثار باستانی، غارهای طبیعی، درختان کهنسال، میراث منقول، قنات و مکان های طبیعی است و هم اکنون 828 مورد از این تعداد شامل 763 اثر تاریخی، هشت مورد میراث طبیعی، 49 مورد میراث معنوی و هشت مورد میراث منقول است.
3034/6108
**خبرنگار: حسن حسین زاده/**انتشاردهنده: امید بهمنی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.