به گزارش ایرنا، محمدرضا مروارید روز چهارشنبه در نشست شورای راهبردی جمعیت استان در راستای سیاست های کلی جمعیت اظهار کرد: برای رشد جمعیت باید راهکارهایی پیشنهاد شود و با اتخاذ تدابیر و رفع چالش های پیش رو بخصوص در شهرستان هایی که در پنج سال گذشته جمعیت آنها کاهش یافته مشوق هایی برای بازگشت به جمعیت مورد نیاز خود ارائه شود.
وی افزود: برای بدست آوردن مشوق های لازم برای افزایش جمعیت در کشور حمایت دولتی و بستر سازی مناسب و همچنین اطمینان دادن به مردم برای افزایش نسل ضروری است بطوریکه مسئله اقتصادی در تمامی مشوق ها بیش از موارد دیگر به چشم می خورد.
مروارید یادآور شد: لازم است مسئولان در کنار کار فرهنگی برای افزایش نسل، بسترهای لازم را فراهم کند همچنین مشکلات اقتصادی خانواده ها و معضلات ازدواج جوانان را برطرف نموده تا خانواده ها برای افزایش نسل و جوانان برای ازدواج، بدون هیچ مشکل اقتصادی و اجتماعی به سمت این مسئله تشویق شوند و هرم سنی کشور در حالت تعادل قرار گیرد.
وی با بیان اینکه برای افزایش جمعیت، همه دستگاه ها باید وظایف محوله را به درستی اجرا کنند، گفت: وزارت مسکن و شهرسازی نیز باید رفع مشکلات حوزه مسکن را در اولویت قرار دهد بنابراین در اجرای سیاست های جمعیتی کشور همه دستگاه ها و نهادها باید با تعامل اقدامات لازم را انجام دهند.
استاندار ایلام با اشاره به اینکه بخش سلامت درحوزه سیاست های جمعیتی برعهده وزارت بهداشت است، افزود: در حال حاضر رشد موالید در کشور کاهش پیدا کرده و راه حل برون رفت از این مشکل باید مد نظر مسئولان قرار گیرد.
وی تاکید کرد: از مهمترین مشوق های افزایش جمعیت، حل مشکلات اقتصادی از جمله مسکن، اشتغال و دسترسی آسان به مسائل رفاهی و اجتماعی است.
مروارید ادامه داد: هر دستگاهی در حوزه کاری خود تمام پیشنهادات ارائه شده را جمع بندی و پس از تصویب برای اجرایی شدن به تهران ارسال شود و با راهکاراهای مناسب رشد جمعیت کشور به شرایط مورد نیاز برسد.
مدیر کل ثبت احوال استان ایلام نیز در این نشست گفت: این شورا در راستای سیاست های کلی جمعیت توسط مقام معظم رهبری ابلاغ شد و چند راهبرد اساسی در این سیاست ها به چشم می خورد.
منوچهر تیموری افزود: لزوم برنامه ریزی و اجرای دقیق سیاست ها ی کلی جمعیت متناسب با شرایط ویژه هر منطقه با مشارکت دستگاه های اجرایی مورد تاکید قرار گرفته است.
وی گفت: رصد مستمر تحولات جمعیتی مناطق مختلف استان با استفاده از آمار و اطلاعات رسمی و بررسی گزارش های تحلیلی از رصد جمعیتی بمنظور شناسایی چالش ها ، راهکارها و اتخاذ تدابیر بمنظور رفع چالش های پیش رو در قالب این شورا مد نظر قرار گرفته است.
وی یادآور شد: رفع موانع ازدواج، تاکید خانواده به سبک زندگی ایرانی اسلامی، ارتقای امید به زندگی، تکریم سالمندان، توانمند سازی جمعیت در سن کار، حفظ جمعیت در روستاها و مناطق مرزی و مدیریت مهاجرت از جمله سیاست های ابلاغی توسط مقام معظم رهبری است.
وی با بیان اینکه پارسال نیز سرشماری عمومی نفوس و مسکن در کشور انجام شد و برای رفع مشکلات جمعیتی با راهکارهای ارائه شده تلاش می کنیم تا تصمیم های کلانی در استان صورت گیرد.
وی گفت: طبق آخرین سرشماری عمومی نفوس و مسکن جمعیت استان ایلام 580 هزار و 158 نفر است که از این میزان 295 هزار و 199 نفر را مردان و 284 هزار و 959 نفر را زنان تشکیل می دهند.
تیموری یادآور شد: جمعیت ساکن در نقاط شهری استان ایلام 395 هزار و 263 نفر و جمعیت ساکن در نقاط روستایی 184 هزار و 444 نفر است و جمعیت غیر ساکن نیز 451 نفر است.
وی به وقایع چهارگانه حیاتی در این استان اشاره کرد و افزود: 10 هزار و 623 واقعه ولادت، 2 هزار و 582 واقعه وفات، 6 هزار 60 ازدواج و 822 واقعه طلاق در استان ثبت شده است.
تیموری اضافه کرد: نرخ ولادت در استان ایلام 17.9 در هزار نفر، نرخ وفات 4.2 در هزار نفر، نرخ ازدواج 10.2 در هزار نفر و نرخ طلاق نیز 1.4 در هزار نفر است.
به گفته وی، هر چند نسبت به کل کشور آخرین استان از نظر آمار طلاق هستیم اما همین آمار اندک نیز برای ایلام زیاد است ضمن اینکه میانگین سنی طلاق ها در پنج سال اول زندگی است.
تیموری بیشترین نرخ ولادت را در شهرستان موسیان با 23 در هزار و کمترین نرخ ولادت را نیز در شهرستان بدره با 10.2 در هزار نفر اعلام کرد، همچنین بیشترین نرخ وفات در شهرستان چرداول با 6.5 در هزار نفر و کمترین نرخ وفات نیز در شهرستان موسیان با 2.6 در هزار نفر است.
به گفته وی بیشترین و کمترین نرخ ازدواج به ترتیب در شهرستان های دهلران و سیروان همچنین بیشترین و کمترین نرخ طلاق نیز در شهرستان دره شهر و ایوان است.
مدیر کل ثبت احوال استان ایلام اعلام کرد: 139 هزار و 422 کارت هوشمند ملی تاکنون برای متقاضیان معادل 31 درصد صادر شده است همچنین 139 هزار و 917 شناسنامه دست نویس به شناسنامه مکانیزه تبدیل شده است.
مدیرکل دفتر امور اجتماعی استانداری ایلام نیز در این نشست گفت: جمعیت استان نسبت به پنج سال گذشته باسوادتر شده و سطح تحصیلات افراد نیز افزایش یافته که این اتفاقات می تواند در تصمیم گیری ها و سیاست گذاری ها به ما کمک کند تا با توجه به منابع محدود تخصیص منابع بدرستی صورت گیرد.
علی مهرعلیزاده افزود: جمعیت جوانان که از 15 تا 29 سال شروع می شود در این استان کاهش محسوسی داشته و در پنج سال گذشته این کاهش 18 درصد بوده است.
مدیرکل دفتر امور اجتماعی استانداری ایلام اضافه کرد: سهم جوانان از جمعیت استان در سال 90 حدود 35 درصد بود که این عدد در سال 95 به 27 درصد کاهش پیدا کرده است.
وی ادامه داد: میانگین سنی جمعیت به تفکیک سن نیز در این استان افزایش داشته و جمعیت 60 سال به بالای استان هم از 7.5 درصد در سال 90 به 8.2 در سال 95 افزایش پیدا کرده است.
وی تاکید کرد: هدف از برگزاری این نشست ها حساسیت بیشتر نسبت به این آمار و داده ها در دستگاه های اجرایی در چارچوب شرح وظایف آنهاست تا بتوانیم از این داده های خام استفاده بهینه را ببریم.
خبرنگار: لیلی خاکی** انتشار دهنده: شهریار حیدری فر
7180/6034
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.