به گزارش ایرنا، حشمت اله عسگری روز شنبه در نشست کارگروه تخصصی آموزش، پژوهش و فناوری این استان اظهار کرد: با توجه به وجود معضلات اجتماعی و انجام مطالعات مختلف در این حوزه ها، اکنون باید از فناوری های نوین را برای رفع معضلات و کاهش آسیب های ناشی از آنها استفاده کنیم.
وی به برگزاری استارتاپ در حوزه علوم اجتماعی در استان تاکید کرد و افزود: وقتی می توان 100 نفر را در یک مکان جمع کرد و آنها را با فکر کردن و ایده پردازی منتج به یک کار خوب و عملیاتی کرد، می توان از این ظرفیت برای حل مسائل و مشکلات اجتماعی نیز بهره گرفت.
عسگری ادامه داد: انجام مطالعات و موازی کاری دستگاه ها در خصوص معضلات اجتماعی ما را به راه حل رسیدگی و کاهش و پیشگیری از آنها نمی رساند.
وی گفت: می توان صاحبان ایده را به کار آفرینی اجتماعی سوق داد و از ظرفیت آی سی تی که در استان موجود است برای رفع معضلات اجتماعی استفاده کرد.
به گفته وی، در هر دوره با ورود مدیری جدید در بخش معضلات اجتماعی آسیب شناسی و مطالعه انجام می گیرد اما هیچ گاه از آنها در راستای عملیاتی شدن برنامه ها استفاده نمی کنیم.
وی در ادامه از روند آموزش های کنونی در دانشگاه ها انتقاد کرد و گفت: حد و مرز مشخصی بین آموزش ها ارائه شده وجود ندارد، هیچ ارزیابی انجام نمی گیرد که این مشکل با واکاوی عمومی بر تاثیر گذاری آنها در اشتغال و تخصصی کردن آنها و تجمیع آموزش های عمومی امکان پذیر است.
عسگری افزود: مردم به بازار کار توجه دارند و هر رشته که بازار کار داشته باشد و مطمئن شوند پس از پایان تحصیلات فرزندشان بیکار نمی ماند سعی می کنند که همان رشته را انتخاب کنند.
وی توضیح داد: وقتی در رشته های پزشکی و پیرا پزشکی فارغ التحصیل بیکار نمی ماند پس به ناچار بخاطر بازار کار افراد بیشتر به این رشته گرایش می یابند.
وی به تقویت بازار کار در سایر رشته های فنی و مهارتی تاکید کرد و گفت: باید سعی کنیم با تقویت بازار کار در این رشته ها، علاقمندی افراد را به انتخاب آنها تحریک کنیم.
عسگری گفت: نباید با اجبار چاره اندیشی کرد و مانع ورود افراد به یک رشته خاص شد و با نیاز سنجی و ایجاد بازار کار فرصت و زمینه را برای حضور افراد در رشته های مختلف فراهم کرد.
مدیرکل فنی و حرفه ای استان ایلام نیز در این نشست گفت: تا زمانی که تقاضا برای اشتغال را در رشته های مختلف فراهم نکنیم همین مشکل در آموزش ما باقی است.
رضا نصری اظهار کرد: اکنون اشتغال در بخش دولتی به بن بست خورده و تا بخش خصوصی فربهی نداشته باشیم نمی توانیم از آموزش های ارایه شده نتایج بهتری بگیریم.
وی افزود: در استان با توجه به مسایل و مشکلاتی که داریم بخش خصوصی نیاز به مهارت دارد و نیاز به مدرک ندارد.
نصری خواستار ملی شدن بودجه تملک دارایی های فنی و حرفه ای استان شد و گفت: کارگاه ها و تجهیزات آموزشی باید به روز باشد تا بتوان شغل ها را مطابق استاندارد روز به کارآموزان آموزش داد و مهارت افراد کاربردی باشد.
معاون پژوهشی دانشگاه ایلام نیز در این نشست به ارائه گزارشی در خصوص استارتاپ ویکند گردشگری ایلام که هفته گذشته در ایلام برگزار شد، پرداخت و گفت: 107 نفر در این استارتاپ شرکت کردند که از بین آنها 1- گروه برتر انتخاب و تیم های برتر برگزیده شدند.
حسین مهدیزاده به برگزاری ایده های ثروت ساز در خرداد ماه سال آینده اشاره کرد و افزود: امیدواریم که روند برگزاری استارتاپ و دورهمی های علمی همچنان تداوم داشته باشد تا افراد بیشتری بتوانند ایده های خود را ارائه کنند.
وی همچنین خواستار ثبت طرح های پژوهشی دستگاه های اجرایی در سامانه سمات شد و گفت: از آنجایی که یک درصد اعتبارت پژوهشی استان امسال سه میلیارد ریال است دستگاه ها باید از آن نهایت بهره را ببرند و طرح های پژوهشی خود را ارائه نمایند.
مدیرکل امور بانوان استانداری ایلام نیز در این نشست به راه اندازی مرکز مطالعات زنان در استان اشاره کرد و گفت: امیدواریم تا قبل از سال این مرکز فعال شود تا بتوان از بودجه های پژوهشی ملی استفاده کنیم.
کلثوم خلیلوند اظهار کرد: طرح های زیادی داریم که در استان می توانیم آنها را بک کمک این مرکز انجام دهیم.
خبرنگار: ناهید ابراهیمی ** انتشار دهنده: مجید سلیمانی
7177/9002
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.