بی‌گمان این حضورها در این روزهای کرونا زده اینقدر خسته کننده و ملال‌آور است که وقتی موقع ظهر مجدد از همان مسیر بخواهی عبور کنی اینبار همان افراد را غمگین و ناراحت در حالی که به درختی یا دیواری تکیه داده‌اند و همچنان در انتظارند، خواهی دید.

نمی‌دانم تعداد افرادی که این روزها شب تا صبح نگران لقمه نان سفره فردا هستند چند نفر است اما وقتی زنان و مردانی که یک یا دو کودک به همراه داشتند و روانه استانداری شده بودند را دیدم متوجه شدم که درد نداری و فقر از کرونا پیشی گرفته و سفره افرادی که بضاعت چندانی نداشته‌اند و روزی روزانه را از کارگری تامین می‌کردند با چندین هفته تعطیلی و در خانه ماندن کوچک‌تر شده است.

بسیاری از کسبه و دست‌فروشان که هم خانه‌شان اجاره‌ای است و محل کسب‌شان نیز شرایطی بهتر ندارد و در خیل افراد بی‌بضاعت و نیازمند اضافه شده‌اند محتاج نگاهی هستند. بی‌گمان این سال‌های متمادی تحریم و فشار اقتصادی و تورم آنقدر کمر مردان جویای کار و روزمزد را خم کرده است که دیگر رمقی برای مقابله با کرونا ندارند.

هرچند بخشش کرایه مغازه‌ها توسط شماری از افراد خیر موجب ایجاد آرامش برخی از مستاجران شد اما هنوز چشم امید بسیاری از افراد نیازمند محتاج حمایت بیشتری است.

در روزهایی که خطر مبتلا شدن به کرونا مردم را تهدید می‌کند، ده‌ها کارگر از روی ناچاری برای یافتن کار و ترس از گرسنه‌ ماندن، سر میدان‌ها جمع می‌شوند، در این اوضاع همه مسوولیت دارند نگذارند نیازمندان آسیب‌های مضاعفی را تجربه کنند.

عمده جمعیت نیازمندان شهر ایلام در حاشیه‌هایی همچون بانبرز، بانبور و سبزی‌آباد به سر می‌برند، آنجایی که نه خبری از ماسک هست و نه از دستکش و مواد ضدعفونی کننده‌ای که سایر افراد شهر استفاده می‌کنند و شغل اکثرشان جز کارگری، دستفروشی و دوره‌گردی چیز دیگری نیست.

مردمانی که فقط به دنبال در آوردن خرجی روزانه با درآمدی اندک هستند و حالا که کار و کاسبی‌شان از ترس بیماری کرونا تعطیل شده است برای سیر کردن شکم زن و بچه‌شان مانده‌اند.

یکی از این کارگران می‌گوید: مستاجر هستم و صاحبخانه کرایه یک ماه را بخشیده است اما اکنون برای کرایه فروردین دوبار است به سراغمان می‌آید.

اکبر کلیوند اظهار داشت: برای تامین هزینه زندگی‌ام تا قبل از اسفندماه همسرم نیز در خانه‌های مردم کار می‌کرد اما اکنون با این شرایط هیچ‌کس حاضر نیست وی را برای نظافت خانه‌اش راه دهد.

حضور مردی با لباس‌های مندرس توجه‌ام را جلب کرد، گفت: من کارگر ساختمانی‌ام، اکنون سه هفته است که حتی یک روز هم سر کار نرفته‌ام.

احمد رائفی ادامه داد: زنم حلقه ازدواجمان که تنها دارایی‌اش بود را فروخت و در این روزهای قرنطینه با پول آن مقداری برنج و غذا تهیه کردیم اما اکنون دیگر هیچ پس‌انداز و دارایی ندارم که بتوانم زندگی‌ام را ادامه دهم.

وی افزود: آشنایانم هم وضع مالی خوبی ندارند که از آنها پول قرض کنم، بدجور گرفتار شده‌ام.

خیرین برای کاهش فقر به میدان بیایند

دستگیری از نیازمندان جامعه مسوولیت اخلاقی مردم در قبال یکدیگر است و این روزها افرادی که از توانایی مالی برخوردارند، می‌توانند به مدد این افراد نیازمند بیایند.

نهادهای خیریه، تاجران و افراد متمول جامعه و هر کس به قدر توان خود می‌تواند کمک کند و نگذارد کسی به‌دلیل فقر مجبور به کاری شود که انسانی نیست.

کرونا ممکن است دامنگیر هر کسی بشود اما در دل همه این هیاهو، همه جا بیشتر قربانیان توده‌های محروم و تهیدست جامعه هستند.

واقعیت این است که کرونا همچنان قربانی می‌گیرد، فقیر و غنی نمی‌شناسد اما باز کفه مرگ فقرا بر اغنیا سنگینی می‌کند، باز هم مرگ ناعادلانه و بی‌رحم دامنگیر نیازمندان می‌شود.

کارگران عمدتا روزمزد و موقت با این شرایط مجبورند برای جبران کاستی‌های زندگی و ژرفای عمیق زخم فقر، با اضافه کاری اجباری در محیط‌هایی که خطر ابتلا وجود دارد به کسب روزی بپردازند.

از زمانی که کرونا کشور را به قلمرو خود درآورد چراغ کافه‌ها و رستوران‌ها را خاموش کرد، پرده سینماها را پایین کشید و آب استخرها را بست. ساخت و ساز را تعطیل کرد و کرکره فروشگاه‌ها را پایین کشید و کارگران را یک شبه بیکار کرد.

بسیاری از این کارگران که کارشان را از دست داده‌اند، ماه‌ها حقوق نگرفته‌اند و با تعطیلی کسب‌وکارها امکان پرداخت مطالبات آن‌ها ضعیف‌تر نیز می‌شود.

امروز بسیاری از کارگران هم که بدون توجه به توصیه های بهداشتی و بی مهابا روانه بازار شده‌اند از کرونا نمی‌ترسند، چون واقعیت‌های ترسناک‌تر از کرونا در زندگی‌شان وجود دارد که در مقابل ابتلا به کرونا چیزی نیست، واقعیت‌هایی مانند گرسنگی و جیب خالی و شرمندگی در برابر بچه‌هایی با رخ زرد و شکم گرسنه. 

سبد معیشت کارگران محقرتر شده است

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی ایلام گفت: برای پیشگیری از بحران اجتماعی پسا کرونا باید از هم اکنون دست بکار شد زیرا بدون شک پس از اتمام کرونا شاهد تبعات نامبارکی خواهیم بود.

شکراله شیرخانی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: سبد معیشت کارگران که به دلیل تحریم‌ها و فشارهای اقتصادی محقر شده بود اکنون با توجه به شیوع کرونا و تعطیلی بازار بسیار کوچک شده و بسیاری از آنها در تامین نیازهای اولیه خود این روزها با مشکل مواجه‌اند.

وی اظهار داشت: خانوارهای زیادی هستند که اکنون با مراجعه خواستار رسیدگی و تامین مایحتاج اولیه خود هستند که این مساله بدون شک تبعات زیادی برای افراد به دنبال دارد.

شیرخانی گفت: باید همه ما نسبت به مسایل و مشکلات اقتصادی موجود که بیشتر دامنگیر اقشار ضعیف و کم‌درآمد شده احساس مسوولیت بیشتری کنیم و با شناسایی این افراد نیازمند و حمایت از آنها در قالب پویش‌های مومنانه و همدلی تا حدودی به آنان کمک کنیم.

وی از راه‌اندازی سامانه ای جهت شناسایی و غربال افراد نیازمند در استان با هدف کمک به نیازمندان خسارت دیده از کرونا خبر داد و گفت: افراد نیازمند در قالب این سامانه شناسایی و دسته‌بندی می‌شوند و بر اساس اولویت‌ها کمک‌هایی به آنها خواهد شد.

وی از مردم، بخش خصوصی، شرکت‌های بزرگ اقتصادی و تولیدی خواست تا با پیوستن به این پویش‌ها کمک‌های نقدی و غیرنقدی خود را برای حمایت از اقشار آسیب‌پذیر اهدا کنند.

شیرخانی گفت: در این شرایط باید همه در قبال هم احساس مسوولیت کنیم و اجازه ندهیم به خاطر مشکلات معیشتی آسیب‌های اجتماعی و اقتصادی گریبانگیر بخش زیادی از جامعه شود.

شرکت‌های بزرگ نفتی و هلدینگ‌ها به حمایت فقرا بیایند

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار ایلام گفت: شرکت‌های بزرگ نفت، پتروشیمی، پالایشگاه گاز و ان.جی.ال دهلران و هلدینگ‌ها در راستای مسوولیت اجتماعی خود به پویش همدلی و کمک مومنانه استان با هدف حمایت از افراد نیازمند و بی‌بضاعت که در ایام کرونا دچار مشکل شده‌اند، بپیوندند.

حیدر نعمتی اظهار داشت: با توجه به بررسی‌های به عمل آمده افراد نیازمند در قالب چهار گروه اولویت‌بندی شده‌اند که برای حمایت از این اقشار آسیب‌پذیر این کمک‌ها به صورت هدفمند اهدا می‌شود.

وی اضافه کرد: اکنون گروه زیادی از جامعه کارگری که تحت پوشش بیمه نیستند و اصناف و بازاریان به خاطر تعطیلی اجباری بازار در ایام پیک کرونا با مشکلات معیشتی و اقتصادی مواجه شده‌اند و نیاز است سایر شرکت‌ها و گروه‌های فعال اقتصادی در راستای عمل به مسوولیت اجتماعی به یاری این افراد بشتابند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار ایلام گفت: جمع‌آوری کمک‌های نقدی و غیرنقدی شرکت‌ها با اولویت هزینه‌کرد در همان شهرستان محل استقرار خود این شرکت‌ها خواهد بود.

نعمتی اظهار داشت: به منظور پرهیز از موازی‌کاری و اجرای عدالت در اهدای کمک‌ها با هماهنگی سپاه، دفتر نماینده ولی فقیه در استان، دستگاه‌های تخصصی و استانداری این کمک‌ها به صورت هدفمند و تقسیم‌بندی شده پرداخت خواهد شد.

وی همچنین بر ضرورت رعایت نکات بهداشتی و اجرای پروتکل بهداشتی در راستای حفظ سلامت کارگاه‌های بزرگ استان تاکید کرد و گفت: باید ایستگاه‌های متعدد غربالگری در این شرکت‌های نفتی ایجاد شود تا هم سلامت کارگران حفظ شود و هم از انتشار کرونا در بین افراد پیشگیری به عمل آید.

یک‌هزار خانوار ایلامی بسته حمایتی دریافت می‌کنند

نماینده ولی‌فقیه و امام‌جمعه ایلام از اجرای طرح کمک به آسیب‌دیدگان کرونا در ماه مبارک رمضان خبر داد و گفت: در اجرای این طرح که تحت عنوان پویش امید و همدلی انجام می‌شود، یک هزار خانوار بسته‌های کمک دریافت می‌کنند.

حجت‌الاسلام و المسلمین اله‌نور کریمی‌تبار اظهار داشت: به همت خیرین ایلامی و در راستای اجرای طرح کمک مومنانه در ماه مبارک رمضان این تعداد خانوار ایلامی بسته‌های کمک دریافت می‌کنند.

وی یادآور شد: این بسته‌های حمایتی شامل بسته غذایی به ارزش ۵۰۰ هزار تومان است و علاوه بر این نیازمندان کارت هدیه نقدی ۲۵۰ هزار تومانی نیز دریافت می‌کنند.

وی اظهار داشت: مردم استان ایلام نیکوکار و خیرخواه هستند و در پویش امید و همدلی با عشق به همنوعان خود پای کار آمده‌اند.

حجت‌الاسلام کریمی‌تبار گفت: مردم استان ایلام و خیرین در راستای کمک به پویش مؤمنانه همکاری خوبی داشته‌اند و اکنون نوبت مسئولان است به یاری مردم بشتابند.

وی بر ضرورت حمایت نظام و دولت از اصنافی که در پی شیوع کرونا با مشکل روبرو شده‌اند، تاکید کرد.

وی اظهار داشت: اصناف و بازاریان از مهم‌ترین پشتوانه‌های نظام پیش از پیروزی انقلاب و در برهه‌های مختلف پس از انقلاب بوده‌اند ولی در شرایط کنونی شیوع کرونا آنها را با سختی روبرو کرده است.

وی بر لزوم حمایت جدی دولت از این قشر وفادار به آرمان‌های نظام تاکید کرد و افزود: اصناف استان تاکنون به مصوبه‌های ستاد ملی مبارزه با کرونا تمکین کرده‌اند و در این شرایط می‌طلبد مسوولان نیز در رفع مشکلات آنها بکوشند.

امام جمعه ایلام به فرمایشات رهبر معظم انقلاب مبنی بر کمک به نیازمندان در ایام شیوع کرونا اشاره کرد و گفت: پویش کمک به نیازمندان در استان حتی یک هفته قبل از این رهنمود رهبری شکل گرفت و تاکنون نیز کمک‌های بسیاری از سوی نهادهای مختلف جمع‌آوری شده است.

رزمایش همدلی مومنانه کمک به سفره محقر نیازمندان

فرمانده سپاه امیرالمومنین(ع) ایلام از اجرای رزمایش و پویش همگانی کمک مومنانه و همدلی با همکاری اصحاب رسانه، خیرین، نیکوکاران و عامه مردم استان خبر داد و گفت: این رزمایش با هدف کمک به اقشار نیازمند و مشاغل آسیب‌پذیر جامعه برگزار می‌شود.

سردار جمال شاکرمی ظهار داشت: در این رزمایش خیرخواهانه که به فرمان مقام معظم رهبری و در سراسر کشور انجام می‌شود، سپاه و اقشار مختلف بسیج استان ایلام با همدلی و همراهی جامعه خیرین و مردم نوع‌دوست استان و همکاری دستگاه‌های مرتبط به یاری خانواده صاحبان مشاغلی می‌روند که در کرونا آسیب اقتصادی دیده‌اند.

وی افزود: در این رزمایش سه میلیون و ۵۰۰  هزار خانوار در کل کشور شناسایی شده‌اند که در استان ایلام در صورت همکاری و همراهی دستگاه ها و مردم سعی بر این است به بیش از پنج هزار خانوار کمک شود و علاوه بر سپاه و بسیج باید دستگاه‌ها و نهادهای متناظر مانند بهزیستی، کمیته امداد، هلال احمر، بنیادمستضعفان و فرمان اجرایی امام(ره) در استان جامعه هدف را برای تسریع و تسهیل در کمک‌رسانی، شناسایی این خانوارها را بین خود تقسیم‌بندی کنند.

شاکرمی یادآور شد: پایگاه‌های بسیج مقاومت محلات در سراسر استان وظیفه اصلی شناسایی خانوارهای جامعه هدف، جمع‌آوری کمک‌های نقدی و غیرنقدی مردم و خیرین و توزیع کمک‌ها به خانواده‌ها را دارند و سپاه استان نیز برابر کمک‌های جمع‌آوری شده به هر پایگاه برای اهدا به خانواده‌ها کمک می‌کند.

وی اضافه کرد: ۱۰ منطقه در شهر ایلام شناسایی شده است که با توجه به شرایط زندگی مردم در این مناطق، نگاه‌ها برای کمک به این خانوارها ویژه است زیرا که سطح آسیب‌پذیری و مشکلات این مناطق بیشتر از دیگر نقاط به نظر می‌رسد.

وی گفت: برای شناسایی مشاغل آسیب‌پذیر ناشی از کرونا هم کارگروه‌هایی متشکل از سپاه، معاونت اقتصادی استانداری، اتاق اصناف، علوم پزشکی و صنعت، معدن و تجارت تشکیل شده است که اصناف آسیب‌دیده شناسایی و از طریق اتحادیه‌ها به آنها کمک شود.

فرمانده سپاه ایلام اظهار داشت: سعی بر این است تا نیمه ماه مبارک رمضان همه یا بخش عمده‌ای از خانوارهای جامعه هدف تحت پوشش این رزمایش قرار بگیرند و در اولین قدم به ۶۰ خانوار از کمک‌های نقدی و غیرنقدی این رزمایش در سطح شهر ایلام بهره‌مند می‌شوند.

شاکرمی تاکید کرد: رسانه‌ها نوک پیکان اصلی این رزمایش هستند و با ایجاد شور و هیجان در مردم آنها را برای مشارکت در این امر خیر ترغیب کنند و باید رسانه‌های مختلف در این رزمایش یک انقلاب فرهنگی گسترده و همگانی را در بستر جامعه ایجاد کنند.

وی افزود: تاکنون از سوی سپاه استان ایلام و با همکاری خیرین یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان کمک نقدی و به همین مقدار کمک غیرنقدی در قالب بسته‌های خوراکی و بهداشتی بین اقشار نیازمند توزیع شده است. 

وی افزود: ما شرمنده مردم هستیم که نمی توانیم در این شرایط کمک های بیشتری انجام دهیم.

کمک ۲۰ میلیاردریالی بنیاد مستضعفان به محرومان ایلام

استاندار ایلام گفت: بنیاد مستضعفان در نظر دارد ۲۰ میلیارد ریال اعتبار برای افراد آسیب‌پذیر از کرونا در مناطق محروم و آسیب‌پذیر این استان اختصاص دهد.

قاسم سلیمانی‌دشتکی اظهار داشت: مقرر شده است بنیاد مستضعفان علاوه بر شهرستان ملکشاهی، هلیلان را نیز در پایلوت محرومیت‌زدایی خود قرار دهد.

وی یادآور شد: سامانه‌ای جهت شناسایی و غربال افراد نیازمند در استان با هدف کمک به نیازمندان خسارت دیده از کرونا راه‌اندازی می‌شود.

سلیمانی دشتکی ایلام اظهار داشت: در این سامانه سرپرست خانوارهای بی‌بضاعت که دستفروش و کارگر فصلی بوده و همچنین تحت پوشش هیچ نهاد حمایتی از جمله کمیته امداد و بهزیستی نیستند می‌توانند با وارد کردن اطلاعات خود در سامانه اقدام به ثبت‌نام کنند.

وی افزود: برخی از مشاغل صنفی، کارگری و رانندگانی که فاقد هرگونه بیمه تامین اجتماعی هستند می‌توانند در این سایت ثبت‌نام کنند.

سلیمانی‌دشتکی با بیان اینکه این سایت کاملا آنلاین و سراسری بوده و هم‌افزایی ندارد، یادآور شد: مهم‌ترین و با ارزش‌ترین مزیت این سایت جلوگیری از کمک‌های تکراری در مرحله اول به افرادی است که یک بار کمک دریافت کرده‌اند.

استاندار ایلام با اشاره به اقدامات نظام جهت کمک به آسیب‌دیدگان کرونا، خاطر نشان کرد: کمک ۲۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومانی به افراد خسارت دیده، وام قرض‌الحسنه یک میلیون تومانی به همه سرپرست خانوارهای یارانه‌بگیر، اعطای وام ۲ تا چهار میلیون تومانی به صنوف، اعطای وام ۱۲ تا ۱۶ میلیون تومانی به کارگاه‌هایی که کارگران خود را اخراج نکرده‌اند از جمله کمک دولت به آسیب‌دیدگان کرونا در سطح کشور است.

پویش همدلی با کمک نماینده ولی فقیه استان و پویش مومنانه با دستور مقام معظم رهبری و توسط سپاه پاسداران در استان راه اندازی شده است که از در نیمه ماه مبارک رمضان کمک های جمع آوری شده بین افراد نیازمند توزیع می شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.