اگرچه در نگاه اول این مساله مورد آزردگی خاطر برخی سالمندان شد و تعدادی از رسانه ها و شبکه های اجتماعی آن را نوعی سالمند آزاری دانستند اما رفته رفته آمار تلفات ناشی از این بیماری که عمده از قشر سالمندان بودند تاکید بر حفظ سلامت آنها را به دغدغه ای اساسی و واقعی تبدیل کرد.

در این میان عمده فرزندان با توجه به تاکیدهای مسوولان حوزه بهداشت و درمان بر خلاف میل باطنی به منظور حفظ سلامتی پدران و مادران ملاقات با آنها رامحدود و کم کم قطع کردند تا با این شیوه به حفظ سلامت والدین خود کمک کنند.

اما در این میان ساکنان خانه سالمندان آسایش ایلام اگرچه فرزندانشان مدتهاست آنها را رها و فراموش کرده اند اما به همت مربیان این مرکز با مراقبتهای ویژه خوشبختانه در سلامتی و بدور از کرونا روزگار را می گذرانند.

مرکز سالمندان آسایش ایلام این روزها با تلاش مجموعه بهزیستی و کادر مدیریتی آن همچون نامش آسایشی دارد که از دل دغدغه  های کرونا حاصل شده است و سالمندانش با تدابیر بهداشتی خاص و ویژه در آرامش و آسایش روزگار را می گذرانند.

اگرچه این مادران و پدران در گذشته نیز ملاقات کننده زیادی نداشتند اما با برقراری قوانین و مقررات خاص و ویژه و با هدف حفظ سلامتی این قشر تمامی ملاقات ها با آنها لغو شده است.

مربیان این مرکز این روزها دلسوزانه تر از فرزندان سالمندان در حال مراقبتهای ویژه از مادران و پدران هستند و اگرچه ساعت شیفت بندی آنها نسبت به گذشته بیشتر شده اما سلامت حال سالمندان روحیه مضاعفی را برای خدمت در آنها ایجاد کرده است.

موردی از کرونا تاکنون در این مرکز مشاهده نشده است

مسئول مرکز سالمندان آسایش ایلام در این خصوص به خبرنگار ایرنا توضیح داد: هم اینک ۳۷ سالمند در این مرکز نگهداری می شوند که خوشبختانه با اقدام های بهداشتی انجام گرفته تاکنون هیچگونه موردی از کرونا بین ساکنان این مرکز مشاهده نشده است.

طیبه صیدخانی افزود: به منظور حفظ سلامت سالمندان، این مرکز هر دو روز یکبار گندزدایی می شود و سالمندان نیز در طول روز یک تا دو ساعت در معرض نور مستقیم آفتاب قرار می گیرند.

وی ادامه داد: ژل شست و شو و مواد ضد عفونی کننده روزی دو بار برای سالمندان استفاده و از ویتامین ها و مکمل های غذایی نیز بر اساس دستور پزشک برای این قشر استفاده می شود.

لغو تمامی ملاقاتها با سالمندان

به گفته صیدخانی، همچنین از زمان اعلام شیوع ویروس کرونا و بر اساس اعلام سازمان بهزیستی تاکنون سالمندان این مرکز در قرنطینه کامل بوده و تمامی ملاقات ها با این افراد ممنوع اعلام شده است.

 وی گفت: در هر شیفت ۱۰ نفر مادریار، مراقب، پرستار، مسئول فنی، آشپز و مدیر داخلی به همراه مسئول مرکز فعالیت داشته و روزهای شیفت این پرسنل از دو روز به چهار روز افزایش یافته است.

وی اظهار کرد: خوشبختانه با اقدام های انجام گرفته تاکنون هیچگونه موردی از کرونا در این مرکز اعلام نشده است و سالمندان در سلامت کامل قرار دارند.

وضعیت مددجویان در مراکز بهزیستی ایلام رصد می شود

مدیرکل بهزیستی ایلام نیز در این خصوص گفت: تا امروز هیچگونه مورد مثبت کرونا بین مددجویان مراکز این سازمان گزارش نشده است.

زهرا همتی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: با توجه به اقدام های پیشگیرانه ای که توسط این سازمان در سطح مراکز بهزیستی انجام شده تاکنون هیچ مورد مثبتی از ابتلا به ویروس کرونا بین مددجویان گزارش نشده است.

وی ادامه داد: از ابتدای شیوع ویروس کرونا در اسفندماه پارسال و به منظور حفظ سلامت مددجویان تاکنون تمامی ملاقاتها و مرخصی های مددجویان در مراکز بهزیستی لغو شده است.

وی در خصوص پذیرش مددجویان جدید در مراکز این سازمان گفت: با توجه به دستورالعمل کشوری و در جهت پیشگیری از شیوع کرونا در مراکز بهزیستی از پذیرش موارد جدید مگر در شرایط خاص خوداری شده است.

وی تشکیل ستاد پیشگیری از کرونا، ارسال دستورالعمل های ابلاغی مرکز پیرامون پیشگیری از کرونا به مراکز، پرداخت کمک هزینه تهیه اقلام بهداشتی با سرانه ۳۰۰ هزار ریال برای مددجویان مراکز شبانه روزی به همراه چند نوبت ضدعفونی وگند زدایی این مراکز، پرداخت کمک هزینه خرید اقلام بهداشتی برای معلولان ضایعه نخاعی و خیلی شدید با سرانه دومیلیون و ۵۰۰ هزار ریال و همچنین تب سنجی و کنترل مداوم سلامت مددجویان را از جمله اقدام های پیشگیرانه و بهداشتی این اداره کل در مراکز بهزیستی برشمرد.

به گفته مدیرکل بهزیستی ایلام، علاوه بر مددجویان مراکز، توزیع اقلام بهداشتی و ضد عفونی بین ۱۷۰ نفر از کودکان کار، توزیع اقلام بهداشتی و غذایی بین ساکنان مناطق حاشیه نشین و آسیب زا، پخش اقلام بهداشتی بین افراد بی خانمان و پاتوق های مصرف کنندگان مواد مخدر و ضد عفونی این مناطق هر دو روز یکبار نیز انجام شده است.

وی همچنین از واریز کمک هزینه خرید اقلام بهداشتی و ضدعفونی کمپ های ترک اعتیاد با سرانه ۵۷ میلیون ریال خبر داد.

وی با ذکر اینکه در کنار این خدمات آموزشهای لازم پیشگیری از بیماری کرونا نیز به جامعه هدف ارایه می شود، افزود: وضعیت سلامت همه مددجویان مراکز بهزیستی روزانه رصد و اقدام های پیشگیرانه بصورت مداوم در حال انجام است.

مدیرکل بهزیستی ایلام با قدردانی از همراهی و پیگیریهای ریاست سازمان بهزیستی کشور و استاندار ایلام ابراز امیدواری کرد: با اقدام های پیشگیرانه این اداره کل که تا زمان ریشه کنی ویروس کرونا در حال انجام است موردی از ابتلابه این بیماری بین مددجویان مشاهده نشود.

بر اساس اعلام رییس دانشگاه علوم پزشکی ایلام، ۱۴ مورد جدید به شمار مبتلایان به کرونا در ایلام افزوده شد و از ۲۴۶ نفر به ۲۶۰ نفر رسید.

به گفته دکتر محمد کریمیان، طی این مدت فوتی نداشیم و شمار افرادی که در ایلام بر اثر این بیماری جان خود را از دست داده اند همان ۲۱ مورد است.

۱۵۰ نفر از افراد مبتلا به کرونا نیز پس از طی دوره درمان از بیمارستان مرخص و دوران نقاهت خود را می گذرانند و  ۶ پزشک و ۹ نفر از کادر درمانی استان نیز به کرونا مبتلا شده اند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.