به گزارش ایرنا بیماری آلزایمر در سال 1901 توسط یک روان پزشک به نام «آلویز آلزایمر» شرح داده شد سپس این بیماری را به نام خود معرفی کرد.
آلزیمر یا AD یک بیماری وابسته به سن است که طبق نظر پزشکان بیشتر در افراد بالای 65 سال رخ می دهد به گونه ای که پنج تا 20 درصد افراد بالای 65 سال در جهان به این بیماری مبتلا هستند.
روند رو به رشد سالمندی شیوع و بروز این بیماری را افزایش داده تا جایی که بی توجهی به آن می تواند در آینده این بیماری را به خطری جدی برای جامعه تبدیل کند.
همدان نیز از استان هایی است که روند سالمندی در آن با شتاب بیشتری نسبت به سایر استان ها پیش می رود بنابراین باید در این استان نگاه جدی تری برای رفع این مشکل داشت.
یک متخصص مغز و اعصاب در این باره به ایرنا گفت: تاکنون یک هزار و 500 فرد مبتلا به آلزایمر در شهرستان همدان شناسایی شدند که این آمار بخشی از مبتلایان به فراموشی را تشکیل می دهد.
دکتر مجتبی خزایی افزود: انجمنی در استان همدان با عنوان آلزایمر فعال است که بیماران می توانند در این انجمن عضو شوند.
وی درباره این بیماری توضیح داد: هنگام بروز این بیماری عمده ترین، مهمترین و نخستین علامت، اختلال در حافظه نزدیک است.
استادیار دانشگاه علوم پزشکی همدان با بیان اینکه حافظه انسان دارای چند بخش است ادامه داد: در حافظه دور خاطرات قدیمی، آدرس منزل و امثالهم وجود دارد و در صورت بروز بیماری فراموشی این حافظه حتی تا مراحل تشدید بیماری سالم می ماند.
دکتر خزایی افزود: حافظه نزدیک شامل یادآوری صبحانه، نهار و شام یا مسائلی که چند دقیقه از وقوع آنها گذشته، است و بیماری آلزایمر به علت تخریب سلولهای عصبی در ناحیه گیج گاهی مغز، اختلال حافظه نزدیک دارند.
وی ادامه داد: این طیف از افراد چون نمی توانند خاطرات جدید را به ذهن بسپارند، سوال های مکرر می پرسند و بنابراین، اختلال حافظه کوتاه مدت سبب اختلال در عملکرد افراد می شود.
این متخصص مغز و اعصاب گفت: گذر زمان همچنین موجب اخلال در قضاوت و تصمیم گیری، بیان و کلام ، تجسم فضایی شده به عنوان مثال فرد بیمار راه منزل را گم می کند، دچار توهم می شود و نمی تواند راحت با دیگران ارتباط برقرار کند.
دکتر خزایی عنوان کرد: پس از گذشت 10 تا 15 سال از آغاز و بروز بیماری، روند بیماری به اوج خود می رسد و تمامی عملکرد بیمار مختل شده و در نهایت وی به علل عفونی فوت می کند.
وی گفت: AD به زیر مجموعه «روانس» و «زوال عقل» تقسیم بندی شده و این مولفه ها به عنوان شایعترین علت زوال عقل به شمار می رود.
استادیار دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: از منظر پزشکی زوال عقل ناشی از درگیری رگ های مغزی است که منجر به فراموشی می شود.
دکتر خزایی عواملی نظیر کهولت سن به عنوان مهمترین فاکتور و دیابت، فشار خون بالا، رژیم غذایی پرچرب، ضربه به ناحیه سر، مصرف برخی داروها، استفاده نکردن از مغز به ویژه برای تحلیل مسائل یا مطالعه و ژنتیک را در ایجاد بیماری آلزایمر دخیل دانست.
وی برای پیشگیری از بروز فراموشی، استفاده مداوم از مغز به ویژه برای کارکردهای پیچیده و تحلیلی نظیر حل جدول، مطالعه کتاب، ورزش مکرر و منظم، کنترل فاکتورهای خطر نظیر فشار خون، مصرف میوه و سبزی، رژیم مدیترانه ای همچون خوردن ماهی و زیتون پیشنهاد داد.
این متخصص مغز و اعصاب اظهار داشت: در حال حاضر درمان قطعی برای این بیماری وجود ندارد بلکه درمان تا حدودی می تواند موثر واقعه شود.
شعار امسال (2018) این ماه «هر 3 ثانیه یک ابتلا به دمانس در جهان» اعلام شده است.
7526/2087
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.