حجت الاسلام دکتر حشمت الله رستمی روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: دین در واقع برنامه بهتر زیستن و برنامه جامعی برای زندگی انسان هاست که هم تأمین کننده سعادت دنیوی و هم سعادت اخروی آنها باشد.

وی ادامه داد: با توجه به این مساله انتظار بشر از دین اینگونه مطرح می شود که دین باید در لحظه های مختلف پاسخگوی نیازهای انسان ها اعم از موقعیت های عادی و در شرایط خاص و بحران بوده و بتواند برنامه زندگی بشر را سامان بدهد.

وی گفت: از طرف دیگر زندگی بشر دائم در حال تغییر است و انسان در حال تلاش برای به دست آوردن عوامل و وسایل بهتر برای رونق زندگی و کسب زندگی بهتر و برتر است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا دین و آموزه های دینی هم با تغییرات زندگی بشر قابلیت تغییر دارند یا خیر، افزود: به این مساله به صورت مفصل در کتب مربوط به حوزه دین، تفسیر قرآن و فلسفه به آن پرداخته شده است.

معاون سازمان تبلیغات اسلامی ایلام افزود: دین دارای مجموعه برنامه ها و قوانینی در حوزه های مختلف رفتار انسانی است یعنی علاوه بر قوانین عبادی که مربوط به رابطه انسان با خدا است دارای قوانین اخلاقی در حوزه روابط انسان با خودش، روابط انسان با دیگر انسان‌ها و روابط انسان با طبیعت بوده و برای هر کدام از آنها خداوند در کتاب مقدس و آسمانی و در کتاب قرآن به عنوان آخرین کتاب آسمانی دستورالعمل و برنامه ارائه کرده است.

روش دین در شرایط بحران چیست؟

وی با اشاره  به شیوع ویروس کرونا و بوجود آمدن شرایط بحرانی در جهان، ادامه داد: در حالت عادی یک انسان متدین مکلف است که بر اساس دستورات دین یک برنامه برای زندگی خود و در چارچوب دین داشته و هر کجا که دین اجازه می‌دهد فعالیت داشته و هر جا هم که دین ممنوعیت اعلام میکند انسان متدین خویشتن داری می کند.

حجت الاسلام رستمی در پاسخ به این سوال که در شرایط بحرانی افراد چه روشی را باید در پیش بگیرند و آیا دین برنامه متفاوتی در این خصوص دارد، گفت: جواب این سوال مثبت است چراکه دین در شرایط مختلف برنامه‌ای بر اساس اقتضائات آن زمان دارد.

وی با بیان اینکه دین و دستورات دینی در شرایط بحران تعطیل نمی شود، بیان کرد: به عنوان نمونه هر فردی باید برای نماز خواندن وضو بگیرد و به عنوان مقدمه واجب است این کار را انجام دهد ولی وقتی فردی مریض است یا آب برای بدنش ضرر دارد یا به آب دسترسی ندارد این قانون به نفع سلامت انسانها به تیمم تغییر پیدا می کند.

به گفته وی، این مساله به این معناست که دین در حالت های مختلف قابلیت های متفاوتی دارد و برای راحتی بشر قوانینش را تغییر می دهد.

وی معتقد است: در قرآن کریم خداوند در پیروی از دین راحتی و آسایش را برای انسان ها خواسته نه سختی و دشواری و بنابراین عمل به دستورات دین بسیار راحت است.

مهر تایید دین بر احکام صحیح عقل

این استاد دانشگاه با بیان اینکه در شرایط بحرانی از نگاه دینی تنها شکل کارها عوض می شود، افزود: در شرایط بحرانی اکنون بسیاری امور از نگاه عقل ایجاب کرده است که باید تعطیل شوند که در این زمینه دین هم بر احکام صحیح عقل مهر تایید می زند.

وی گفت: با توجه به اینکه عقل ایجاب می کند در شرایط کنونی تجمعی نباشد بنابراین مساجد، امامزادگان، نماز جمعه و آیین های جشن و سنت‌ها و عزاداری‌ها نیز تعطیل شده اند.

وی اظهار کرد: بنابراین نگاه عالمانه به دین و دستورات دینی در شرایط بحرانی این است که آنچه عقل انسانی تشخیص میدهد در این شرایط باید انجام شود که بدون شک دین و شرع مقدس هم آنها را تایید می کند.

مجاهدت در راه خدا تنها در دست گرفتن تفنگ و شمشیر نیست

معاون سازمان تبلیغات اسلامی ایلام اظهار کرد: در زمان جنگ دستور دین مجاهدت است و جهاد در راه خداوند حضور در عرصه جنگ است ولی هم اکنون شرایط فرق کرده است بطوریکه در حالت فعلی همه خانه نشین نیستند بلکه عده ای وارد عرصه شده و جهاد می کنند.

وی گفت: به عنوان نمونه در موقعیت کنونی جهاد یک‌ پزشک و پرستار تلاش برای نجات بیماران است که به شکل مجاهدانه در عرصه وارد شده و به مردم کمک می کنند.

وی بیان کرد: بنابراین مجاهدت در راه خدا تنها گرفتن در دست گرفتن تفنگ و شمشیر نیست که در میدان مبارزه جنگید بلکه نوع جنگیدن و صحنه مقاومت و مجاهدت تغییر پیدا کرده است و دین در هر عرصه‌ای برای انسان متدین برنامه ای متفاوت دارد.

حجت الاسلام رستمی با تاکید بر اینکه تغییر رویکرد دین در شرایط بحران به معنی تغییر اصول دین نیست، گفت: این تغییرات با رعایت اصول و ارزش‌های دینی و حفظ اصول دین بوده و در واقع رفتارهای دینی تغییر شکل داده و نوع کار در برخی زمان ها ممکن است عوض شود.

وی ابراز امیدواری کرد: همه مردم جامعه با در نظر گرفتن اقتضائات زمانی و مکانی و در نظر گرفتن عنصر عقل و عقلانیت در دین که مورد تاکید همه متفکران و عالمان جامعه است، در انجام مناسک دینی با نگاه عقل پسند و دین مدارانه رعایت کنند و از حضور در اجتماعات، امامزاده‌ها، برگزاری مراسم ها اجتناب کرده تا در مقابله با بحران ها هم بتوانیم پیروزمندانه و در عین حفظ دین به مقصد برسیم.

بر اساس اعلام رییس دانشگاه علوم پزشکی ایلام، با فوت ۲ نفر دیگر از بیماران مبتلا به کرونا، تعداد بیماران فوتی مبتلا به کرونا در استان به هشت نفر افزایش یافته است.

به گفته دکتر محمد کریمیان، مجموع افراد مبتلا به ویروس کرونا در استان ایلام با ثبت هفت مورد جدید به ۱۱۰ نفر رسید.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.