در این روزها بر خلاف برخی آیین ها که شاید جایگزینی نداشته باشند رفتن بر مزار درگذشتگان جایگزین های امن و پرخیر و برکتی دارد که با انجام آنها ضمن جلوگیری از ایجاد تجمع و گسترش بیماری کرونا، به افراد بی بضاعت خیر و به ساکنان دیار باقی ثواب می رسد.

حضور بر مزار اموات را می‌توان در زمان مناسب تری هم انجام داد اما زمانی مناسب تر از این برای کمک به نیازمندان را شاید نتوان یافت، زمانی که بدلیل شیوع کرونا دستگیری از نیازمندان هر چه بیشتر ضرورت دارد و فرستادن خیرات برای درگذشتگان جایگزینی امن و پرخیر و برکت برای رفتن به مزار آنهاست.

شاید کرونا سبب خیر شد و همگان عطای خیرات به نیازمندان را به لقای پرخطر حضور بر مزار اموات بخشیدند.

روزهای سال ۹۸ در حالی به پایان می رسد که هر روز آن با چاشنی خبرهای تلخ و ناراحت کننده بخاطر میهمان ناخوانده ویروس کرونا همراه است، اسفند امسال متفاوت ترین ماه سال رقم خورد، ماهی که هر سال ابتدا تا انتهایش با جنب و جوش مردم در بازارها، ذوق و شوق بچه ها برای خرید لباس سال نو، خریدن تنگ ماهی و گذاشتن انواع سبزه و در یک جمله تکاپو برای ورود به سال نو همراه بود اما این روزها آنچه که بیشتر مردم پیگیر آن بجای خرید هستند اطلاع از وضعیت بیماران مبتلا به کروناست.

اگرچه در میانه این خبرها از بهبودی بیماران نیز مطلع می شویم ولی بدون شک شمار قربانیانی که تاکنون از بین ما رفته و ده‌ها خانواده را در آستانه سال نو عزادار کرده است بدون شک برای هیچ ایرانی خوشایند نیست.

اقدام های مسوولان برای مقابله با این ویروس از تعطیلی مدارس گرفته تا تلاش برای لغو سفرهای نوروزی مردم، تاکید بر ماندن در خانه، دوری از تجمعات و آیینها اعم از خانوادگی و غیره همگی بخاطر حفظ سلامت مردم و مبارزه علیه کروناست.

حفظ سلامت مردم آنقدر برای مسوؤلان اهمیت دارد که آیین معنوی اعتکاف و همچنین جشن های مذهبی ۱۳ رجب و نمازهای جمعه و جماعات در سراسر کشور لغو و مردم به خانه ماندن و دوری از تجمعات فراخوانده شده اند.

سنت پنجشنبه آخر سال و رفتن به مزار درگذشتگان آیینی است که امسال بدون شک با اوضاع فوق العاده ای که از نظر بهداشتی در کشور حاکم شده است و با توجه به تجمعی که در پی حضور مردم در مزارها ایجاد می شود باید از بجا آوردن آن در جهت حفظ سلامتی صرفنظر کرد.

با توجه به تاکید مسوولان حوزه بهداشت و درمان که بر دوری از تجمعات تاکید دارند بدون شک با راهکارهای جایگزین می توان هم به حفظ سلامتی خود و دیگران کمک کرد و هم با خیرات به نیت درگذشتگان ثواب این کار را چند برابر کرد.

در این زمینه دستگیری از نیازمندان و یا تهیه اقلام بهداشتی به نیت اموات از جمله راهکارهایی است که می توان بجای رفتن بر سر مزار درگذشتگان که منجر به ایجاد تجمع و افزایش خطر سلامتی می شود، جایگزین شود.

یک کارشناس مذهبی در این زمنیه معتقد است: یکی از سنت های قدیمی و بسیار نیکوی مردم در کشور و این استان زیارت اهل قبور و نثار فاتحه در آخرین پنجشنبه سال است که در مبانی دینی به آن تاکید شده است و از دوره های گذشته تاکنون بین مردم رواج دارد.

حجت الاسلام حشمت رستمی بیان کرد: اما با توجه به شرایطی که در جامعه جهانی و کشور به دلیل شیوع ویروس کرونا ایجاد شده است مردم استان و کشور اگرچه تاکید زیادی بر زیارت اهل قبور دارند ولی باید توصیه های مسوولان حوزه بهداشت و درمان را مورد توجه قرار دهند.

توصیه های دین اسلام در شرایط خاص متفاوت است

وی با ذکر اینکه در دین مبین اسلام برخی واجب ها در شرایط اضطرار تعطیل و امکان جابجایی برخی امور وجود دارد ادامه داد: زیارت اهل قبور کاری مستجب است ولی اگر بخاطر کار ضروری تر آنرا حذف کنیم هم عقل پسندتر بوده و هم شرع مقدس آنرا قبول خواهد داشت.

وی گفت: با توجه به اینکه دین مبین اسلام دین عقلانیت بوده و قواعد عقلی هم حکم می کند که مردم برای حفظ سلامتی باید تلاش داشته باشند بنابراین مردم آخرین پنجشنبه سال را در منزل با قرائت قرآن و ادعیه مختلف و فرستادن ثواب به درگذشتگان سپری کنند.

حجت الاسلام رستمی بیان کرد: مردم یقین داشته باشند هر خیراتی اعم از نذورات و ادعیه برای درگذشتگان بی شک نصیب اموات آنها خواهد شد.

مردم برای حفظ سلامت خود از حضور در آرامستانها خودداری کنند

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی ایلام نیز از شهروندان خواست که به منظور حفظ سلامت خود و اعضای خانواده از حضور در آرامستانها و مراکز دیگر در روز پدر و جمعه آخر سال خودداری کنند.

محبوب رستم زاد در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: اکنون همه استانهای اطراف ایلام در وضعیت قرمز قرار دارند و این یک خطر جدی برای انتشار بیماری در بین مردم استان است، مردم باید به توصیه های پزشکی با دقت توجه کنند و برای حفظ سلامت خود در خانه بمانند.

وی اضافه کرد: دانشگاه علوم پزشکی فقط پیشنهاد می دهد و قدرت اجرایی برای جلوگیری از حضور مردم در آرایشگاه ها، باشگاه ها، بازار و ... ندارد.

مدیرکل روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی ایلام گفت: هرچند بیماری کرونا ترس ندارد اما مردم باید خطر ابتلا به آن را جدی بگیرند و با بی توجهی عامل گسترش آن نشوند.

رستم زاد اظهار داشت: پیشنهاد شده است بهشت رضا و صالح آباد و آرامستانها در پنجشنبه و جمعه آخر سال تعطیل شوند و از حضور مردم ممانعت شود.

بر اساس اعلام مسوؤلان حوزه بهداشت و درمان، به علت شیوع ویروس کرونا و انتقال سریع آن مردم باید به منظور حفظ سلامتی خود از تجمعات دوری کنند.

ویروس کرونا که رسما کووید – ۱۹ نام دارد، نخستین بار در شهر ووهان چین شناسایی شد تا کنون به بیش از ۵۰ کشور سرایت کرده و سازمان بهداشت جهانی را برآن داشته است تا وضعیت فوق العاده اعلام کند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.