هرچند خوشبختانه نمونه های مثبت از این ویروس مجهول و ناشناخته در استان ایلام یافت نشده اما با همت مسوولان و همکاری و همراهی مردم سعی شده است این ویروس به استان ایلام سرایت نکند.

از جمله راه های پیشگیری از سرایت ویروس کرونا عدم برگزاری تجمع های مردمی از جمله نماز جمعه،‌ لغو اردوهای ورزشی و دانش آموزی و راهیان نور، تعطیلی مدارس، مراکز آموزش عالی، مهدهای کودک و مجتمع های ورزشی است که در بخش دولتی و از سوی مسوولان استان در راستای پیشگیری از شیوع این بیماری انجام شد.

اما آنچه که در این میان اهمیت وافری دارد مشارکت و همراهی مردم در مبارزه و پیشگیری از سرایت این بیماری به داخل استان بوده و آن لغو مراسم های عزا و عروسی در استان است.

چند روزی است در پی اطلاعیه ای که از سوی مسوولان منتشر شد و در آن از مردم خواسته شد حتی الامکان از برگزاری مراسم های ختم و عروسی اجتناب ورزند مردم نیز به اجرای این اطلاعیه اهتمام داشته اند و مراسم های شادی و شیون خود را کنسل کرده اند.

ایلام استانی سنتی و ایلاتی و مبتنی بر بافت قبیله ای و عشیره ای است که این بافت از گذشته های بسیار کهن تا کنون در آیین های نمادینی چون شادی و شیون نمود عینی به خود می گیرد و اقوام دور و نزدیک ایل با حضور در این مراسم ها مودت و پیوند فامیلی خود را به صاحب محفل عروسی یا عزا نشان می دهند.

امروزه هرچند سبک و نوع زندگی ها در استان سنتی ایلام به فراخور روزگار مدرنیته و ماشینی دستخوش تغییراتی شده است اما بازهم در گذر زمان حضور بستگان و آشنایان در مراسم های عزاداری و عروسی همچنان به قوت خود باقی است و حتی جوانان نسل جدید هم در حفظ سنن نیاکان خود اهتمام جدی دارند.

اما در روزهای اخیر و باتوجه به سرایت ویروس همه گیر کرونا در کشور مردم استان ایلام در اقدامی نیک و جالب توجه به صورت خودجوش از برگزاری مراسم های ختم و عروسی اجتناب کرده اند.

صاحبان عزا در روزهای اخیر در اعلامیه های ترحیم عزیزان از دست رفته خود متنی را نوشته اند به این مضمون که مراسم ختم در آرامستان و همزمان با دفن متوفی صورت می گیرد و برای حفظ سلامت مردم و پیشگیری از شیوع بیماری مراسم ختم در مسجد برگزار نمی شود.

این موضوع بیانگر این مساله است که صاحبان عزا با وجود آنکه پایبند سنت های نیاکان شان هستند و اکنون با قلبی شکسته و آکنده از اندوه در سوگ عزیز از دست رفته شان نشسته اند اما باز هم سلامت عموم مردم برای آنها از اولویت و اهمیت خاصی برخودار است.

اقدام به لغو برگزاری مراسم فاتحه و ختم درگذشتگان از سوی خانواده های متوفی در حالی انجام می شود که هیچ اجباری در انجام آن نیست و خود مردم با توجه به شرایط موجود جامعه و صدور مکرر اطلاعیه های بهداشتی از سوی وزارت بهداشت و دستورالعمل های دولت در راستای پیشگیری از تشکیل اجتماعات مردمی صورت گرفته است.

لغو مراسم هایی مثل عزاداری عزیزان نشان از درک بالای مردم این دیار و همراهی همیشگی آنها با مسوولان دارد تا همگان دست در دست هم به جنگ غول ناپیدای کرونا بروند و این مهمان نامیمون را از دیارشان برانند و باری دیگر آرامش و سلامتی را بر خانه و کاشانه زندگی روزمره شان هدیه کنند.

این اقدام خودجوش مردم به ویژه خانواده های دردمند و عزادار بار دیگر اثبات کننده این موضوع است که مسوولان باید به مردم اعتماد کنند و در اموری که پای مردم در میان باشد مسائل بهتر و زودتر به سرانجام و سامان خواهد رسید.

راه های انتقال کرونا از طریق تنفس، عطسه، دست دادن به وسایل است و باعث انتقال بیماری در بدن افراد می شود.

باتوجه به اینکه بیماری ویروسی کرونا هنوز واکسن ندارد تنها راه پیشگیری از آن رعایت بهداشت فردی است از جمله مهمترین راه های کنترل استفاده از ماسک، پرهیز از انداختن آب دهان و بینی به بیرون، شستن مرتب دست ها و استفاده از دستمال شخصی است.

کرونا ویروس ضعیفی است که قابلیت ماندگاری در محیط ندارد و یکی دو روز بیشتر در محیط نمی تواند زنده بماند به همین دلیل رعایت بهداشت موجب غیر فعال شدن این ویروس می شود.

حدود ۱۵۰ نوع ویروس عامل بیماری های عفونی هستند که کرونا یکی از جدیدترین آنهاست که تاکنون واکسن و یا آنتی بیوتیک برای مقابله با آن وجود ندارد.

بیماری کرونا ازنظر ابتلا و میزان و شدت تلفات، خطرناک‌تر از آنفولانزا نیست؛ بنابراین مردم جای برای ترس و وحشت مردم نیست و شهروندان تنها باید مراقبت‌های پزشکی و بهداشتی را جدی بگیرند.

نداشتن استرس، حفظ آرامش،‌ استفاده از ماسک، پرهیز از روبوسی و دست دادن و سایر مواردی که در این خصوص توصیه‌شده، بیش‌ از پیش مورد تاکید کارشناسان است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.