اما شهرداری ایلام مبتکر طرحی شد که نه تنها شهر ایلام بلکه دیگر شهرهای کشور را از مصیبت چسپاندن بی قاعده پوستر و عکس های تبلیغاتی بر در و دیوار شهر نجات داد.

بیش از یک دهه است که دیگر مثل گذشته پوسترهای تبلیغاتی نامزدها بر در و دیوار شهر خودنمایی نمی کند و دیگر مثل سابق نامزدهای انتخابات و هواداران آنها کاغذهای رنگارنگ تبلیغاتی را بر هر دیواری که ببینند نمی چسبانند.

روزگاری نه چندان دور همزمان با شروع تبیلغات انتخابات فضای شهر و روستا از حجم بسیار زیاد پوسترهای تبلیغات نامزدهای انتخابات مجلس، شهر و روستا، ریاست جمهوری و خبرگان زشت و نامانوس می شد به طوری که وقتی پا از خانه بیرون می گذاشتی با حجم بسیار زیادی از پوسترهای تبلیغاتی نامزدهای انتخابات مواجه می شدی که بر در و دیوار خانه ها، مدارس، ادارات و بیمارستان ها توسط هواداران کاندیداها چسبانده شده بودند.

بعد از پایان یافتن انتخابات و مشخص شدن افراد منتخب و پیروز میدان رقابت ها و خاموش شدن تنور گرم تبلیغات، تا مدت های طولانی آثار ناخوشایند تبلیغات بر روی در و دیوار و معابر عمومی شهر باقی می ماند و  حتی گاه تا سالیان دراز پوسترهای تبلیغاتی رنگ و رو رفته را می توانستی در گوشه و کنار شهر ببینی.

ایام تبلیغات سطح خیابان ها، کوچه ها و هر گذرگاهی مملو از پوستر، کارت ویزیت و بروشورهای تبلیغاتی کاندیداهایی بود که در سطح معابر عمومی رها شده بودند و چهره بصری شهر را از هر جهت بسیار نازیبا و درهم کرده بودند و شهر در زیر تلنباری از کاغذهای رنگی تبلیغاتی نامزدها مدفون می شد.

اما در جریان انتخابات شورای اسلامی شهر و روستا در سال ۸۵ بود که روابط عمومی شهرداری ایلام برای ایجاد تغییر در فضای تبلیغات نامزدها در شهر یک ایده را طراحی و به ستاد انتخابات ایلام ارائه کرد که بعد از تصویب در ایلام به مرحله اجرا درآمد و نامزدهای تایید صلاحیت شده پیش از شروع رسمی تبلیغات ملزم به مشارکت در این طرح بودند.

در قالب این ایده به تمام نامزدهای انتخابات اطلاع داده شد که برای تبلیغات بصری شهری یک قطعه عکس خود را به شهرداری یا فرمانداری تحویل دهند تا در طرح تبلیغات پاکیزه انتخابات شرکت کنند و این طرح بعد از اجرای موفقیت آمیز در ایلام از سوی مجلس شورای اسلامی آن زمان نیز تصویب شد.

بعد از تصویب از سوی مجلس شورای اسلامی این طرح که نقطه مبدا آن از ایلام شروع شده بود در سایر نقاط کشور به سرعت بسط و گسترش پیدا کرد و اکنون بیش از ۱۰ سال از اجرای آن می گذرد و دیگر نامزدهای انتخابات با این شیوه تبلیغی آشنا و مانوس هستند.

در اجرای این طرح که به تبلیغات پاک موسوم است شهرداری مکان هایی را برای نصب پوسترهای تبلیغاتی تعیین کرده و نامزدها و هواداران آن اجازه چسپاندن یا نصب پوستر در جاهای دیگر را ندارند در غیر اینصورت توسط کمیته امحا متشکل از شهرداری، نیروی انتظامی و فرمانداری جمع آوری شده و نامزد مورد نظر به عنوان متخلف محسوب می شود.

تعیین ۱۹۰ نقطه برای تبلیغات نامزدها در شهر ایلام

شهردار ایلام در این زمینه گفت: ۱۹۰ نقطه از شهر ایلام برای انجام تبلیغات پاک داوطلبان یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در نظر گرفته شد که به همه نامزدهای تایید صلاحیت شده نهایی برای مشارکت در طرح تبلیغات پاکیزه اطلاع رسانی شد.

طالب صادقیان یادآور شد: این نقاط که در محل دید عموم مردم قرار دارد بنرهایی به ابعاد ۴۰ در ۶۰ سانتیمتر حامل تصاویر و اسم داوطلبان مجلس نصب شده و این بنرها از همان ساعات اولیه شروع تبلیغات تا روز پایانی در نقاط از پیش تعیین شده قرار دارند.

وی تاکید کرد: همه کاندیداها موظف به شرکت در طرح تبلیغات پاک هستند و اجازه چسباندن پوستر داوطلبان به در و دیوار و معابر عمومی و اماکن همگانی داده نمی شود و نامزدهایی که در این طرح شرکت نکرده اند و برخلاف قانون پوستر خود را بر دیوار و معابر عمومی چسبانده اند با حضور کمیته امحا جمع آوری و به عنوان تخلف انتخاباتی محسوب و با داوطلب مذکور برخورد خواهد شد.

تبلیغات غیرمجاز توسط کمیته امحا جمع آوری می شود

صادقیان گفت: تیم امحا و جمع آوری پوسترهای تبلیغاتی نامزدهای انتخابات متشکل از نیروهای شهرداری، نیروی انتظامی و فرمانداری است که پوسترها بعد از جمع آوری از سطح معابر عمومی با حضور اعضا صورت جلسه و مهر و موم و سپس به فرمانداری ایلام جهت بررسی و اعمال نظر در خصوص این تخلف های انتخاباتی داده می شود.

وی در مورد هدف از اجرای تبلیغات پاک گفت: شهرداری ایلام مبتکر تبلیغات پاک در کشور بود که در جریان تبلیغات انتخابات های چند سال اخیر انجام داد و مورد استقبال و تایید سایر شهرداری های کشور و تهران قرار گرفت و به منظور جلوگیری از ایجاد آلودگی های بصری ناشی از چسباندن پوستر بر معابر عمومی این نوع تبلیغات پاک در ایلام انجام می شود.

تبلیغات نامزدهای انتخابات از بامداد ۲۴ بهمن شروع شد و تا ۲۴ ساعت قبل از آغاز رای گیری مجاز است و طبق تجربه دوره های گذشته هرچه به روزها و ساعات پایانی تبلیغات نزدیک شویم شور و هیجان انتخاباتی افزایش می یابد.

استان ایلام بر اساس آمار رسمی در ۱۰ دوره گذشته برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی میانگین مشارکت ۷۵ درصدی در انتخابات را ثبت کرده که از ۷۰ درصد معیار مشارکت حداکثری بالاتر است.

در استان ایلام از بین ۱۳۹ نفر داوطلب، ۶۱ نفر نامزد شرکت در انتخابات مجلس شورای اسلامی شدند که از این تعداد داوطلب ۴۱ نفر در حوزه انتخابیه ایلام و ۲۰ نفر در حوزه انتخابیه دهلران با هم به رقابت می پردازند.

یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی دوم اسفندماه همزمان با سراسر کشور در ۵۵۴ شعبه ثابت و سیار شهری و روستایی در نقاط مختلف استان ایلام در هر دو حوزه انتخابیه ایلام و دهلران برگزار می شود.

حوزه انتخابیه ایلام شامل شهرستان های ایلام، سیروان، چرداول، هلیلان، ایوان، مهران و ملکشاهی و حوزه انتخابیه دهلران هم شامل شهرستان های دهلران، دره شهر، بدره و آبدانان است.

استان ایلام دارای سه نماینده در مجلس شورای اسلامی است.

شعار امسال انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی، گام دوم انقلاب، قانونمداری، بی‌طرفی و انسجام ملی است.

شروع به کار رسمی فرایندهای اجرایی انتخابات از تاریخ دهم آذرماه با ابلاغ دستور شروع انتخابات از سوی وزیر کشور به فرمانداران مراکز حوزه انتخاباتی آغاز شد و تا ۱۶ آذر فرآیند ثبت نام از داوطلبان ادامه داشت و اسامی نهایی داوطلبان احراز صلاحیت شده بعد از چند مرحله بررسی دیروز رسما اعلام شد.

یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و نخستین انتخابات میان‌ دوره‌ای دوره پنجم مجلس خبرگان رهبری دوم اسفندماه امسال در سراسر کشور برگزار می‌شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.